Är detta något för Ubuntu och hur snabbt kan allt anpassas till 64 Bitar i såna fall?

Det börjar tydligen röra på sig i datorvärlden!

Det ska gå att köra mer än 4GB ram på ett 32 bitars system, har dock för mig att det krävdes nått speciellt stöd i moderkortet.Lars skrev:Den största fördelen med 64-bitarsprocessorer är väl att de enkelt kan adressera mer än 4 GiB RAM-minne. Så just idag kan man väl säga att det är lite onödigt för de flesta, men snart sitter alla med >4 GiB minne, och då behövs 64 bitar.
Du kan köra mer än 4, men inte fysiskt minne. det går max 4. dock ser du inte alltRasmus skrev:Det ska gå att köra mer än 4GB ram på ett 32 bitars system, har dock för mig att det krävdes nått speciellt stöd i moderkortet.Lars skrev:Den största fördelen med 64-bitarsprocessorer är väl att de enkelt kan adressera mer än 4 GiB RAM-minne. Så just idag kan man väl säga att det är lite onödigt för de flesta, men snart sitter alla med >4 GiB minne, och då behövs 64 bitar.
Vilket egentligen är väldigt onödigt. Man borde helt klart satsa mer på att optimera programen istället för att få ut dem snabbt. Varför tvinga folk att uppgradera sina datorer i onödan (vista någon?Lars skrev:Den största fördelen med 64-bitarsprocessorer är väl att de enkelt kan adressera mer än 4 GiB RAM-minne. Så just idag kan man väl säga att det är lite onödigt för de flesta, men snart sitter alla med >4 GiB minne, och då behövs 64 bitar.
Det kan ju vara ett försäljningstrick av MS för att öka deras monopol..Kerath skrev:Vad är det som är så bra med just 64-bitar? Vad jag hört ska det nästan inte vara snabbare alls?
Faktum är att vi konstant utnyttjar datorer till fler och fler avancerade ändamål, varpå det är fullt naturligt att utnyttja mer minne, cpu-kraft, etc. Dessutom går tekniken framåt vilket gör det möjligt/prisvärt med kraftfullare datorer. Sen är inte optimering till fullo nödvändigtvis ett självändamål. Till exempel så kan en programmerares tid mycket väl vara betydligt dyrare än lite extra hårdvara.Kerath skrev:Vilket egentligen är väldigt onödigt. Man borde helt klart satsa mer på att optimera programen istället för att få ut dem snabbt. Varför tvinga folk att uppgradera sina datorer i onödan (vista någon? ;) )?
Det mesta? :-)Kerath skrev:Andol: Vad är det för avancerade ändamål som en vanlig användare har datorn till, tänkte du?
Har du flera kärnor i datorn går 32-bitars windows riktigt segt. Man märker dock inte någon skillnad mellan 32- och 64-bitars Linux.Ubuntu33 skrev:Jag tycke min dator blev lite stabilare och snabbare med 64 bitars Windows Vista (förlåt att jag svor) men jag kanske inbillade mig?![]()
(Btw..Jag har inget Windows kvar längre alls) hehe..