Behöver en fadder
Behöver en fadder
Hej!
Jag tror nog att jag måste få en fadder... JAg är helt nyyyybörjare här med ubuntu...
Jag behöver hjäpet när det gäller windows som fått säkert virus, så jag använder av mig ubuntu gusty livecd.
Jag vet inte hur man kan ta bort virus därinne windows genom ubuntu...typ att reda på vilket virusnamn eller dylikt... eller att ta bort bara...
Jag skapade en ny tråd som heter "ClamAV? Inloggn.problem -> Ubuntu"...
så kan du kanske läsa igenom...
Jag tror nog att jag måste få en fadder... JAg är helt nyyyybörjare här med ubuntu...
Jag behöver hjäpet när det gäller windows som fått säkert virus, så jag använder av mig ubuntu gusty livecd.
Jag vet inte hur man kan ta bort virus därinne windows genom ubuntu...typ att reda på vilket virusnamn eller dylikt... eller att ta bort bara...
Jag skapade en ny tråd som heter "ClamAV? Inloggn.problem -> Ubuntu"...
så kan du kanske läsa igenom...
Re: Behöver en fadder
Faddrarna har presenterat sig och lagt upp kontaktinformation här: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 83&t=10560
Välkommen och lycka till!
Välkommen och lycka till!

Tack för länken!
ja tackar grabben!
ja tackar grabben!

Du skriver i din andra tråd att du vill ha hjälp för att få bort ett virus i XP,
o det är det enda du kör på datorn om ja förstår det rätt.
vi faddrar här inne är till för att hjälpa personer med ubuntu.
och vad ja förstår så använder du inte det alls.
men hur som, testa om du kan installera avast samtidigt som du kör live cd:n i minnet
o scanna en gång. ta då ner .deb filen, du bara dubbel klickar på den sen och installerar.
http://www.avast.com/eng/download-avast ... ition.html
o det är det enda du kör på datorn om ja förstår det rätt.
vi faddrar här inne är till för att hjälpa personer med ubuntu.
och vad ja förstår så använder du inte det alls.
men hur som, testa om du kan installera avast samtidigt som du kör live cd:n i minnet
o scanna en gång. ta då ner .deb filen, du bara dubbel klickar på den sen och installerar.
http://www.avast.com/eng/download-avast ... ition.html
Ja precis. Vill ta bort ett virus i XP.
Jag använder av mig laptop nu. tack vare! Problemet ligger i stationära datorn där kastar ut mig hela tiden efter windows inloggning.
Ja hajjar.. detä r jättebra att det finns faddrar
ja ok. jag ska prova med avast... genom ubuntu gosty livecd som ligger i stationära datorn..
men jag förstår inte vad det menas med .deb filen?
Tack för tips.. o hoppas att det hjälper!
Jag använder av mig laptop nu. tack vare! Problemet ligger i stationära datorn där kastar ut mig hela tiden efter windows inloggning.
Ja hajjar.. detä r jättebra att det finns faddrar

ja ok. jag ska prova med avast... genom ubuntu gosty livecd som ligger i stationära datorn..
men jag förstår inte vad det menas med .deb filen?
Tack för tips.. o hoppas att det hjälper!
jag använder både laptop o här stationära datorn 

installerade avast färdigt...
nu ska jag leta efter det ...
nu ska jag leta efter det ...
Men... jag kan inte öppna med .exe-filen här i ubuntu nu... så vet jag inte hur jag fixar det...
det öppnar inte ens...det saknas
det öppnar inte ens...det saknas
Hej igen!
Jag orkade inte vänta på besvaren igår...
men jag googlade lite med "Avast for ubuntu" så det kom fram:
http://www.debianadmin.com/avast-antivi ... sktop.html
Där finns med .deb-filen då funkade det med datorn med ubuntu.
JAg körde det avast som vanligt... o sen det fanns ett virus som hette Win32 Spenir (troja)
tog bort...
Jag startade om datorn, så ubuntu bort, startade datorn o jag tryckte på DEL för att komma in boot.
Jag ändrade i dom lite, för att hårddisk skall stå i första listorna, förrinnan var dvd/cd läsare.
OK... men windows inloggning var samma problem som tidigt. Omöjligt att få komma in. det kastar ut mig hela tiden..
Äääh... jag provade med felsäkert läge... samma problem.. s - h - i - t...
Det verkar en skadad juh, inte virus eller så
men OK ... jag tänker så här att jag samlar in alla viktiga under window med hjälpet av ubuntu...Backup? eller?
men hur går det med formatera i windows via ubuntu?
Jag orkade inte vänta på besvaren igår...
men jag googlade lite med "Avast for ubuntu" så det kom fram:
http://www.debianadmin.com/avast-antivi ... sktop.html
Där finns med .deb-filen då funkade det med datorn med ubuntu.
JAg körde det avast som vanligt... o sen det fanns ett virus som hette Win32 Spenir (troja)
tog bort...
Jag startade om datorn, så ubuntu bort, startade datorn o jag tryckte på DEL för att komma in boot.
Jag ändrade i dom lite, för att hårddisk skall stå i första listorna, förrinnan var dvd/cd läsare.
OK... men windows inloggning var samma problem som tidigt. Omöjligt att få komma in. det kastar ut mig hela tiden..
Äääh... jag provade med felsäkert läge... samma problem.. s - h - i - t...
Det verkar en skadad juh, inte virus eller så
men OK ... jag tänker så här att jag samlar in alla viktiga under window med hjälpet av ubuntu...Backup? eller?
men hur går det med formatera i windows via ubuntu?
Du har ett program som heter gparted när du startar med live cd:n som du kan formatera vilken disk eller
partion du vill med.
partion du vill med.
Bravo!!!
Perfekt.
Perfekt.
Glöm inte att berätta hur det gick när du är färdig.