Thunderbird och åäö ?

Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Thunderbird och åäö ?

Inlägg av webaake »

Jag kan inte ställa in rätt teckenkodning i Thunderbirds (senaste vers.). Jag kan ställa om till UTF-8 för varje enskilt mail, men inte som default. Borde vara enketlt men hittade inget i T's inställningar, utom nån 8859-grej jag ändrade till UTF-8 men det hjälpte inte.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Thunderbird och åäö ?

Inlägg av farmfield »

Dubbelsuck. Om du anade hur länge jag försökt få Thunderbird att auto-identifiera kodning korrekt, hehe... Ett trick, om du som jag får alla felkodade från ett (eller flera) specifikt konto, är att skapa en mapp som alla mailen går till och sen högerklicka på den och under inställningarna där ställa in "rätt" kodning. Annars har du den generella inställningen ender menyn visa/kodning - men den fungerar väl sisådär, hehe... :P
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Aj aj, det lät inte bra! Thunderbird är hörnstenen i min tillvaro. Det ÄR den bästa mailklienten, men kanske man skall pröva Evolution?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

webaake skrev:Aj aj, det lät inte bra! Thunderbird är hörnstenen i min tillvaro. Det ÄR den bästa mailklienten, men kanske man skall pröva Evolution?
Nä jag håller med, tycker Thunderbird är makalöst bra + att man är helt plattformsoberoende. Har du växlande problem, att vissa mail är felkodade med en kodning och andra mail med en annan, eller har du "jämna problem" - för dom går som sagt att lösa med mapp-grejen då ju...
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Tack för mapp-tipset! Det funkade på 90% av mailen, vilket är OK. Men att man inte hittar nåt i about:config ??? Man är ju van att fixa allt i en config-fil.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

webaake skrev:Tack för mapp-tipset! Det funkade på 90% av mailen, vilket är OK. Men att man inte hittar nåt i about:config ??? Man är ju van att fixa allt i en config-fil.
Inte jag, jag är i det mesta en pek-och-klickare dessvärre... :-[ ...fast det löste 90% av dina problem iaf, hehe, alltid nåt! ;D
StefanB

Inlägg av StefanB »

I min prefs.js som ligger i .mozilla-thunderbird/blandadetecken.default har jag följande rader:

user_pref("intl.charsetmenu.mailview.cache", "UTF-8, windows-1250, windows-1252, ISO-2022-JP, ISO-8859-1");
user_pref("prefs.converted-to-utf8", true);

Jag vet inte vilken direkt funktion de har men jag har ytterst sällan problem med kodningen. Att windowskodningarna kommer med beror förmodligen på att jag kopierade windowsprofilen till min linuxpartition, men det viktiga är troligen att UTF-8 anges först.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"