Var tar programmen vägen?

ZwenX

Var tar programmen vägen?

Inlägg av ZwenX »

Hej! är helt nollad på detta. Om jag har installerat ett program med hjälp av synaptic. Vart tar det vägen och hur startar jag det? Installerade ett program som heter slim server till min trådlösa sqeezebox. Men jag vet inte hur man startar programmet. Likaså installerade jag något ftp-server program som jag inte hittar. Måste man starta det via terminalen och hur gör man isf det?
tack på förhand
Kristian
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Var tar programmen vägen?

Inlägg av Turbo »

Squeezebox vet jag inte mycket om mer än att det är en apparat (hårdvara) som står bredvid dator och där man kan spela musik m.m. Annars:
Program brukar installera sig i: /usr/bin eller /usr/lib och /usr/game
Ibland blir det ingen ikon på skrivbordet utan man får göra en startare.
Brukar också kunna startas från terminalen genom att skriva programnamnet och tryck ENTER
Bilagor
1.jpg
1.jpg (112.63 KiB) Visad 1233 gånger
Senast redigerad av 1 Turbo, redigerad totalt 9 gånger.
ZwenX

Inlägg av ZwenX »

Hej! tack för hjälpen, ska prova detta genast. Sqeezebox vet jag var det är för jag har en sådan. Den står vid förstärkaren sen streamar man musiken trådlöst till den. Det är därför jag ska ha ubuntu som en filserver. Lite pill att lära sig bara men det ska nog gå så småning om.
Ha det bra
Kristian
jonasbjork
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av jonasbjork »

En del program hamnar i Applications/Program menyn i Ubuntu, andra inte. Det beror lite grann på hur den som paketerat programmet har gjort. Så länge du vet vad programmet heter kan du använda kommandot dpkg för att hitta program och deras platser i filsystemet. Jag visar här ett exempel på Bash (en kommandotolk). Du behöver starta gnome-terminalen (eller någon annan terminal där du kan skriva kommandon) för att kunna testa detta.

Vi börjar med att leta reda på vilket paket som innehåller bash, det gör vi genom att skriva dpkg -l | grep -i bash . dpkg -l (litet L) visar alla installerade paket, pipetecknet ( | ) fångar upp utmatningen och skickar den vidare till grep som hjälper oss att hitta det vi söker. -i betyder att vi inte skall skilja på stora och stora bokstäver. Det betyder att vi kan ha namnet bash, eller BaSH eller BaSh... du förstår nog.

Kod: Markera allt

$ dpkg -l | grep -i bash
ii  bash                                       3.2-0ubuntu11                        The GNU Bourne Again SHell
I exemplet ovanför hade vi tur. Vi fick bara en träff. I början av raden står ii som betyder att paketet är installerat. Därefter står bash som anger paketnamnet, sedan följer vilken version det är och slutligen en kort beskrivning vad paketet är. För att se vilka filer ett paket installerat skriver vi dpkg -L paketnamn . Vi fick fram att vårt paket (ovan) heter bash och skriver därför:

$ dpkg -L bash
Nu får vi fram en lista över alla filer paketet har installerat. För att hitta filen som är körbar använder vi kommandot grep igen och ber den leta efter bin:

$ dpkg -L bash | grep bin
Hoppas det är till någon hjälp!
cliff74
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av cliff74 »

Hej, Instllerade squeezecenter men kan inte hitta programmet. Hittar tre filer i /usr/sbin, squeezecenter_safe , squeezecenter-scanner och squeezecenter-server. Men de verkar jag inte kunna starta. Hur göra?
Tacksam för svar,
Christofer
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Detta körs som en tjänst och startas därför med kommandot:

sudo /etc/init.d/squeezecenter start
stop och restart fungerar även det.

Här bör det finnas matnyttig info:

http://wiki.slimdevices.com/index.php/B ... deOverview
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

I vår wiki står det lite om var program tar vägen.
http://ubuntu-se.org/wiki/Ovrigt/Var_Pr ... nstalleras
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Kommandot whereis kan vara bra att ta till för att suga ut lite info om var ett program installerar sig.

Exempel med kommandot whereis för att hitta binären (startfilen) firefox:

whereis firefox
I svaret som kommer ser vi bland annat sökvägen till binären (startfilen (/usr/bin/firefox)):

firefox: /usr/bin/firefox /etc/firefox /usr/lib/firefox /usr/share/firefox
De övriga sökvägarna är till systeminställningar (/etc/firefox), biblioteks-filer (/usr/lib/firefox) och sökvägen för manualer/hjälp-filer (/usr/share/firefox)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"