Frågor om GRUB

TQ
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Frågor om GRUB

Inlägg av TQ »

Hej!

Jag har ett par datorer med både Windows och Ubuntu på varsin disk på respektive dator men tänkte nu ha ena datorn med bara Windows och då måste jag formatera och partitionera ubuntudisken för att använda den som lagringsdisk för Windows. Det jag undrar är om det kommer att bli några problem när jag gjort det och datorn ska starta igång. Kommer det att bli några problem med GRUB. Jag frågar detta före jag gör det eftersom jag har haft en del problem med GRUB tidigare och det får inte bli en massa strul just nu eftersom datorn måste kunna användas nästa vecka. Hoppas någon förstår vad jag menar.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Frågor om GRUB

Inlägg av Lars »

Grub är beroende av en del filer på Ubuntu-partitionen (i /boot/grub), så det stämmer att grub inte kommer att fungera om du gör så. Det bästa är väl att börja med att skriva över Grub ifrån WIndows. Jag har för mig att det är "fdisk /mbr" man använder, men det kanske har ändrats på senare år.
Bowmore

Re: Frågor om GRUB

Inlägg av Bowmore »

Japp, du måste återställa MBR för Windows först. Andra alternativ är att göra det med Windows installationsdisk (recovery nånting...) eller ladda ner och bränna SuperGrub som också kan fixa MBR. När du sen fått Windows att boota upp direkt så kan du i lugn och ro ta bort Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"