Hur påverkar uppladdningshastigheten nedladdningshastigheten
Hur påverkar uppladdningshastigheten nedladdningshastigheten
Jag håller på att ladda ner Hardy Heron Alpha 6 i Bittorrent. Som standard är uppladdningshastighet 20KB/sek. Hur mycket kan jag öka den utan att nedladdningshastigheten påverkas. Har ett bredband med 8 mb. Annorlunda uttryckt: är sambandet mellan uppladdning och nedladdning linjärt, dvs 800 kB ner ger möjlighet för 224 kB upp?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Hur påverkar uppladdningshastigheten nedladdningshastigheten
Beror på, antar att du har ADSL?
Om du har ADSL så kommer du när du kommit upp till en viss upload märka att downloaden sjunker, vilken gränsen är verkar variera vad jag har märkt. Så tror inte det är linjärt på något sätt.
Men nu när jag läser igen så kanske du menar något annat? :S
Om du har ADSL så kommer du när du kommit upp till en viss upload märka att downloaden sjunker, vilken gränsen är verkar variera vad jag har märkt. Så tror inte det är linjärt på något sätt.
Jag har faktiskt märkt samma sak. Laddar jag ner en fil och leechar i låt oss säga 150 KB/s och seedar i 90 KB/s och sänker seedingmaxhastigheten till typ 50/kbs så sjunker även min leech hastighet. Har ingen aning vad det beror på då jag har en 24/1 mbit lina. Får dock typ bara ut 16 mbit ner och 0.90 upp som max.
Kanske värt att nämna är att jag också har adsl-bredband.
Boldly going nowhere
-
Det där beror på (tror jag) att man kan ställa in det... att man måste seeda i viss hastighet för att kunna leecha i viss hastighet. Detta gör man för att man inte ska leechaToobie skrev:Jag har faktiskt märkt samma sak. Laddar jag ner en fil och leechar i låt oss säga 150 KB/s och seedar i 90 KB/s och sänker seedingmaxhastigheten till typ 50/kbs så sjunker även min leech hastighet. Har ingen aning vad det beror på då jag har en 24/1 mbit lina. Får dock typ bara ut 16 mbit ner och 0.90 upp som max.

Jo, jag har ADSL. Jag får testa och se hur mycket jag kan öka uploaden innan downloaden sjunker. Jag tyckte mest att 20 kB/sek verkade så lite, och eftersom nedladdningshastigheten ligger på ca 200 kB/sek så kunde jag blåsa på lite med uppladdningen. Det är ju för ett gott syfteKiviE skrev:Beror på, antar att du har ADSL?

Tack för svar
Jo sant, det är väl antagligen så och det fyller ju sin funktion.KiviE skrev: Det där beror på (tror jag) att man kan ställa in det... att man måste seeda i viss hastighet för att kunna leecha i viss hastighet. Detta gör man för att man inte ska leecha
Boldly going nowhere
det ska inte spela någon roll. jag har BBB 20/3 och jag laddar upp i ca 250 och märker ingen skillnad på nedladdningshastigheten i alla fall.
Ok. Jag verkar ha missuppfattat detta lite. Upp- och nedladdningshastighet är olika va? T ex 8Mb ner och 1 Mb upp. Och hastigheten ner förändras (eller inte) ifall jag sänker uppladdningshastigheten (för mycket) och i övrigt inget samband mellan nedladdning och uppladdning.
Ursäkta om jag är trög här, men vill gärna veta hur det här funkar.
Ursäkta om jag är trög här, men vill gärna veta hur det här funkar.
de ska inte påverka varandra alls. däremot kanske datorn segar mer om du laddar upp i hög hastighet men det ska inte påverka din nedladdning på annat sätt. kan möjligtvis ha att göra med vad hårddisken klarar av och inte men det är inget som jag har någon aning om.
Jag har noll koll på hur det egentligen är. Men utav vad jag märker på när jag sänker uppladdningshastighet så sjunker även nerladningshastigheten. Men detta kanske skiljer sig ifrån olika typer av bredband samt routrar?
Har läst lite på olika forum nu och det finns en hel del folk som upplever det samma. Det finns folk som rekomenderar att man ska sänka sin uppladningshastighet till hälften av vad man laddar upp när man har "unlimited uploadspeed". Då kan tydligen nerladdningshastigheten öka lite granna. Men det är väl bara att prova sig fram antar jag. Dessutom vill man ju dela med sig lika mycket av vad man laddar ner, ja annars fungerar ju faktiskt inte bittorent systemet.
Har läst lite på olika forum nu och det finns en hel del folk som upplever det samma. Det finns folk som rekomenderar att man ska sänka sin uppladningshastighet till hälften av vad man laddar upp när man har "unlimited uploadspeed". Då kan tydligen nerladdningshastigheten öka lite granna. Men det är väl bara att prova sig fram antar jag. Dessutom vill man ju dela med sig lika mycket av vad man laddar ner, ja annars fungerar ju faktiskt inte bittorent systemet.
Boldly going nowhere
personligen tycker jag inte att man ska göra så. ska man vara pirat och ladda hem saker så ska man även ladda upp.
de SKA som sagt inte påverka varandra men sen kan det ju vara spökerier i hårdvaran men jag är inte så kunnig så det har jag ingen aning om.. men t.ex. så finns det ju en gräns för vad en hårddisk kan skicka och ta emot, men sitter du men en fräsh nyköpt hårddisk så är det antagligen SATA eller något sånt och de ska ju vara snabba och klara av den hastigheten som ett unket adsl klarar.
de SKA som sagt inte påverka varandra men sen kan det ju vara spökerier i hårdvaran men jag är inte så kunnig så det har jag ingen aning om.. men t.ex. så finns det ju en gräns för vad en hårddisk kan skicka och ta emot, men sitter du men en fräsh nyköpt hårddisk så är det antagligen SATA eller något sånt och de ska ju vara snabba och klara av den hastigheten som ett unket adsl klarar.
-
Jo det spelar roll! Ska man kunna ladda för fullt även när man laddar upp så kan man inte ladda upp i max! Även om man kan ladda upp i nästan max.Tesla skrev:det ska inte spela någon roll. jag har BBB 20/3 och jag laddar upp i ca 250 och märker ingen skillnad på nedladdningshastigheten i alla fall.
Med din 3Mbit i upload borde du kunna komma upp i ca 350kb/s. Alltså om du bara är uppe i 250 så är du inte i närheten av vad du som max kan ladda upp.
Ok. Tack för snabba svar.
ja och jag bör komma upp i ca 2mb/s i nedladdningshastighet som max men jag kommer bara upp i ca 700kb/s. det är alltså problem med leverantören och inte mina inställningar. det blev så efter att jag flyttade och därför ska jag byta till comhem 24/8 eftersom de LOVAR att man ska få ut MINST två tredjedelar av sin beställda hastighet.KiviE skrev:Jo det spelar roll! Ska man kunna ladda för fullt även när man laddar upp så kan man inte ladda upp i max! Även om man kan ladda upp i nästan max.Tesla skrev:det ska inte spela någon roll. jag har BBB 20/3 och jag laddar upp i ca 250 och märker ingen skillnad på nedladdningshastigheten i alla fall.
Med din 3Mbit i upload borde du kunna komma upp i ca 350kb/s. Alltså om du bara är uppe i 250 så är du inte i närheten av vad du som max kan ladda upp.
min nedladdningshastighet påverkas inte alls även om jag helt stänger av uppladdningshastigheten.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Dom ljuger. Jag har Comhem 24/8. Har aldrig varit i närheten av den upload dom lovar.Tesla skrev:ja och jag bör komma upp i ca 2mb/s i nedladdningshastighet som max men jag kommer bara upp i ca 700kb/s. det är alltså problem med leverantören och inte mina inställningar. det blev så efter att jag flyttade och därför ska jag byta till comhem 24/8 eftersom de LOVAR att man ska få ut MINST två tredjedelar av sin beställda hastighet.KiviE skrev:Jo det spelar roll! Ska man kunna ladda för fullt även när man laddar upp så kan man inte ladda upp i max! Även om man kan ladda upp i nästan max.Tesla skrev:det ska inte spela någon roll. jag har BBB 20/3 och jag laddar upp i ca 250 och märker ingen skillnad på nedladdningshastigheten i alla fall.
min nedladdningshastighet påverkas inte alls även om jag helt stänger av uppladdningshastigheten.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag sätter 80% av min max uppladdningshastighet, över det så blir hastigheterna låga eftersom anropen begränsas av utrymmet upp. Sen har vissa trackers nån slags "mycket upp annars begränsat ner" verkar det...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Enligt min mening är det flytande parametrar - är man för snål upp så får man lite ner. Men 80% av max upp är bra tror jag, därför att bittorrent-protokellet innebär att man kvitterar det man fått, vilket innebär att all nedladdning genererar en viss upp-trafik i sig själv. Det måste finnas utrymme för denna självgenererade upp-trafik, annars stryps nedladdningen.
Jag räknar så här; jag har 1 Mbit max upp, vilket är ca 800 kbits upp i verkligheten, vilket ger .8 x 800= 64 Kbit upp.
Man kan ju alltid låta torrenten ligga kvar efter man nått 100%
Jag räknar så här; jag har 1 Mbit max upp, vilket är ca 800 kbits upp i verkligheten, vilket ger .8 x 800= 64 Kbit upp.
Man kan ju alltid låta torrenten ligga kvar efter man nått 100%
då ska du ha rätt att få någon form av ersättning. har de sagt att du kan ha den hastighet som erbjuds så ska du ha minst två tredjedel av effekten. jag kör BBB nu som sagt och jag har ca en tredjedel av effekten. kommer jag upp i två tredjedelar samt får lite högre uppload så tycker jag det är värt att betala de 50-70 kr dyrare som comhem är. vill dock inte råka på att få deras ruttna telefon eller tv-tjänst.Sid skrev:Dom ljuger. Jag har Comhem 24/8. Har aldrig varit i närheten av den upload dom lovar.Tesla skrev:ja och jag bör komma upp i ca 2mb/s i nedladdningshastighet som max men jag kommer bara upp i ca 700kb/s. det är alltså problem med leverantören och inte mina inställningar. det blev så efter att jag flyttade och därför ska jag byta till comhem 24/8 eftersom de LOVAR att man ska få ut MINST två tredjedelar av sin beställda hastighet.KiviE skrev:Jo det spelar roll! Ska man kunna ladda för fullt även när man laddar upp så kan man inte ladda upp i max! Även om man kan ladda upp i nästan max.Tesla skrev:det ska inte spela någon roll. jag har BBB 20/3 och jag laddar upp i ca 250 och märker ingen skillnad på nedladdningshastigheten i alla fall.
-
inte för jag vill göra mig till expert men efter vad jag har erfaret och vad som jag har låtet mig berätta så finns det flera faktorer som på verkarar downloadhastigheten.
Låt mig ta ett ex: Jag önskar att ta hem en film. Den finns på en server i Australien. Jag har Bredbandsbolaget som operatör.
Bredbandsbolaget har lovat mig 2 Mb. Kan dom påverka nätet i Australien? Nä! har dom koll på trafiken halva jorden runt? Nä! Hur ser trafikmönstret ut fram till din anslutningspunkt??? Är yrkestrafiken prioriterat i förhållande til privatkunder??
Således har vi många som också vill ha den bäst möjliga nerladdningshastighet.
Upload smakar lite det samma - fast den andra vägen runt.
Tidiga morgnar har jag iblant haft en mycket god hastighet och konstaterar att när kontor, industrier mv starter så sjunker hastigheten ganska fort. IP telefoni? Fast mobiltelefoni är inte så trådlös som många tror! Trådlöst till första mast - sedan bliver det opto för resten fram till siste mast.
Så vi är många som vill "komma fram" med våra budskap
Låt mig ta ett ex: Jag önskar att ta hem en film. Den finns på en server i Australien. Jag har Bredbandsbolaget som operatör.
Bredbandsbolaget har lovat mig 2 Mb. Kan dom påverka nätet i Australien? Nä! har dom koll på trafiken halva jorden runt? Nä! Hur ser trafikmönstret ut fram till din anslutningspunkt??? Är yrkestrafiken prioriterat i förhållande til privatkunder??
Således har vi många som också vill ha den bäst möjliga nerladdningshastighet.
Upload smakar lite det samma - fast den andra vägen runt.
Tidiga morgnar har jag iblant haft en mycket god hastighet och konstaterar att när kontor, industrier mv starter så sjunker hastigheten ganska fort. IP telefoni? Fast mobiltelefoni är inte så trådlös som många tror! Trådlöst till första mast - sedan bliver det opto för resten fram till siste mast.
Så vi är många som vill "komma fram" med våra budskap
- Quarzi
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
När du laddar ned en fil så skickas hela tiden ett litet paket tillbaks som talar om att du mottagit data. Det går bra så länge du inte har några uploads igång eller om de inte går för fullt. När din uploadkapacitet är full så har din maskin fullt sjå att hinna skicka iväg sina små "bekräftat!"-paket och din downloadhastighet krymper dramatiskt eftersom datorn du tankar från inte får klarsignal i tid. Lösningen skulle alltså vara (i de flesta fallen) att strypa uploadhastigheten något, t ex till sådär en 80%-90% av den totala.
Beroende på leverantör, avstånd till stationen, kvalitén på telefonlinjen och andra variabler så kan också hastigheten behöva sänkas mer.
Detta är då baserat på att du har en "källa" som du kan tanka i din maxhastighet ifrån.
PATA (IDE) och SATA-1 hårddiskar har inte så stor skillnad på hastighet, PATA på ~130mb/s och SATA-1 på ~150mb/s
De flesta hårddiskar i dagsläget är SATA-2 som ligger på ~300mb/s så i vilket fall så är det nästan garanterat inte hårdvaran det är fel på.
Beroende på leverantör, avstånd till stationen, kvalitén på telefonlinjen och andra variabler så kan också hastigheten behöva sänkas mer.
Detta är då baserat på att du har en "källa" som du kan tanka i din maxhastighet ifrån.
PATA (IDE) och SATA-1 hårddiskar har inte så stor skillnad på hastighet, PATA på ~130mb/s och SATA-1 på ~150mb/s
De flesta hårddiskar i dagsläget är SATA-2 som ligger på ~300mb/s så i vilket fall så är det nästan garanterat inte hårdvaran det är fel på.