Rosa/Röda skuggor.

Användarvisningsbild
tillmar_
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Rosa/Röda skuggor.

Inlägg av tillmar_ »

Hej!
Har lite problem här med skuggor under panelen och runt fönstren. Dom går i någon ful rosa-röd ton :( , har letat som en galning i compiz-inställningarna men kan inte hitta någonstans några inställningar för skuggor?

Någon som har koll på var man kan finna inställningarna eller vet något annat sätt att ordna det på?

Nu sitter jag på Hardy Heron senaste Alphan men känns som problemet är compiz och inte en bugg i Ubuntu, men om någon tycker tråden passar bättre i Utvecklings forumet så får någon gärna flytta den dit. 8)

- Tillmar

Bild
Användarvisningsbild
grepapär
Utgåva: 8.04 Hardy LTS

Re: Rosa/Röda skuggor.

Inlägg av grepapär »

Tittta i Emerald/Temainställningar/Redigera Teman/Ram Skuggor . :D
Funkar för mig i alla fall, men hur fick du rosa skuggor ???
Användarvisningsbild
tillmar_

Inlägg av tillmar_ »

Ska se om jag har dom inställningarna sen när jag är vid rätt dator. Fast kör dock metacity tror jag, men ska kolla där under med. :)
Jadu det undrar jag med, jag installerade nvidiadrivarna med envy och sen aktiverade jag 'extra' under Utseende. Sen var skuggorna rosa, eller det ser ju inte ut som skugga utan nästan som någon bleeding edge eller nått :P
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ubuntu -> Experimentverkstad

/Emil.s
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Jag har väl lite samma problem. Jag använder emerald och har ett tema som inte använder sig av skuggor men lik förbaskat kommer de fram efter en omboot. Temat är detsamma efter ombooten men den har de där röda/rosa skuggorna runt fönstren och under panelen :S
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Har dessa skuggor jag med men det kommer säkert att lösa sig av sig självt tror jag.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag ser inga rosaröda skuggor, men jag har mörk bakgrund och mörka paneler så det kanske är därför. Jag har däremot en grå skugga kring fönstren.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Är det inte skuggorna i ccsm > window decorations ni tänker på, testa att göra dem osynliga så borde dem försvinna.
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Det brukar ordna sig genom att bara välja om sitt tema. Det som är lite konstigt är att temat som visas när man startar upp är den "riktiga" som jag valt men med rosa/röda skuggor.. Genom att välja igen så försvinner skuggorna..

Men som någon sa så kommer nog detta lösa sig av sig självt..
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rasmus skrev:Är det inte skuggorna i ccsm > window decorations ni tänker på, testa att göra dem osynliga så borde dem försvinna.
Jag kollade mina inställningar där och det går ju att välja färg på skuggan. Min är svart.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

vulfgar skrev:
Rasmus skrev:Är det inte skuggorna i ccsm > window decorations ni tänker på, testa att göra dem osynliga så borde dem försvinna.
Jag kollade mina inställningar där och det går ju att välja färg på skuggan. Min är svart.
Min är osynlig, så den syns inte! jag harför mig att den var rosa en gång i tiden och kom att tänka på att det kanske kan vara problemet.

Men om dem försvinner efter att ni "valt om" emerald temat borde det ju inte vara det.

Hur kör ni compiz?
Via ubuntu's "utseende" grej, fusion-icon eller via terminalen med kommandot compiz?
Vad har ni för grafikort? samt vilka drivrutiner använder ni?
Användarvisningsbild
tillmar_

Inlägg av tillmar_ »

Mjo om man som victor säger väljer om temat så försvinner den röda skuggfärgen, dock kommer den tillbaka helt slumpartat och kan även vara blå :P
Rasmus skrev: Men om dem försvinner efter att ni "valt om" emerald temat borde det ju inte vara det.

Hur kör ni compiz?
Via ubuntu's "utseende" grej, fusion-icon eller via terminalen med kommandot compiz?
Vad har ni för grafikort? samt vilka drivrutiner använder ni?
Jag kör compiz via ubuntus utseendemeny och installerade drivrutinerna med EnvyNG sitter återigen inte vid rätt dator men tror det var 169.XX som installerades.
Grafikkortet är från Nvidia, 8800GTX och kör även dualscreen eller vad motsvarigheten i linux heter och gör dom inställningarna via 'nvidia-settings' från terminalen.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Om jag startar compiz via ubuntu's utseende meny får jag skuggor runt panelerna och menyerna, dock ej runt programmen ???
Testa att starta compiz med kommandot compiz, inte för att det borde vara skillnad men här är det iaf det.

Mina drivrutiner kommer också från envyNG och jag kör med ett 8600GT kort så skillnaden är inte altförstor.
Jag har installerat compiz-plugins-extra i förråden. Men annars borde det inte spela nån roll.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

jag startar compiz via Utseende och har installerat nvidias drivare mha hanteraren för proprietära drivrutiner ochd rivrutinen är ver 169.12.
har ett geforce 6200.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"