Jag har redan i denna tråd ( http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=80&t=25012 ) klagat på att Linux är inget vidare på att spela upp matroskor (720p och högre...).
Jag fick tipset att testa mplayer vilket jag gjorde, då fick jag inget ljud...tog då tjuren vid hornet och uppade min feisty till gutsy, tänkte att nyare är bättre....jovisst....gutsy verkar funka fint men fortfarande inget ljud i mplayer, trots att jag testat att enabla alla ljudalternativ som finns i mplayer, en efter en... satt om rättigheter på grejer i /dev osv
grundproblemet är att min laptop tappar frames ibland när jag spelar upp 720p matroskor, medans min winxp på samma maskin (dual boot) inte gör det. Jag kör vlc i winxp, den tar mellan 20-30% av cpun när jag spelar upp en 720p matroska. Samma fil i Kubuntu (gutsy nu då) vlc, tar runt 80% vilket ger en och annan frameloss. mplayer (utan ljud...) tar runt 75%, kaffein tar runt 80 och hackar hela tiden....suck....
Om inte jag, trots 20 års erfarenhet av programmering och systemadministration av Unix/Linux/fönster.... kan få det här att funka bra i Linux, hur i hunnan ska då folk man försöker få att börja köra Linux klara sig när dylika problem dyker upp ?? Va ??
Asså (nu har jag iofs några glas vin i kroppen), men man kan inte begära av gemene man att man ska in och pilla på rättigheter i /dev katalogen, eller kolla vilket ljudsystem man kör och starta/stoppa, konfa om etc osv så......
hur ska man få ut desktoppen till allmänheten

/zw