Suck...(rant...)

zoombywoof

Suck...(rant...)

Inlägg av zoombywoof »

Yupp, nu ska det klagas (måste klaga av mig frustrationerna...)

Jag har redan i denna tråd ( http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=80&t=25012 ) klagat på att Linux är inget vidare på att spela upp matroskor (720p och högre...).

Jag fick tipset att testa mplayer vilket jag gjorde, då fick jag inget ljud...tog då tjuren vid hornet och uppade min feisty till gutsy, tänkte att nyare är bättre....jovisst....gutsy verkar funka fint men fortfarande inget ljud i mplayer, trots att jag testat att enabla alla ljudalternativ som finns i mplayer, en efter en... satt om rättigheter på grejer i /dev osv

grundproblemet är att min laptop tappar frames ibland när jag spelar upp 720p matroskor, medans min winxp på samma maskin (dual boot) inte gör det. Jag kör vlc i winxp, den tar mellan 20-30% av cpun när jag spelar upp en 720p matroska. Samma fil i Kubuntu (gutsy nu då) vlc, tar runt 80% vilket ger en och annan frameloss. mplayer (utan ljud...) tar runt 75%, kaffein tar runt 80 och hackar hela tiden....suck....

Om inte jag, trots 20 års erfarenhet av programmering och systemadministration av Unix/Linux/fönster.... kan få det här att funka bra i Linux, hur i hunnan ska då folk man försöker få att börja köra Linux klara sig när dylika problem dyker upp ?? Va ??

Asså (nu har jag iofs några glas vin i kroppen), men man kan inte begära av gemene man att man ska in och pilla på rättigheter i /dev katalogen, eller kolla vilket ljudsystem man kör och starta/stoppa, konfa om etc osv så......
hur ska man få ut desktoppen till allmänheten ??? Såna här issues måste bara fixas....

/zw
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Suck...(rant...)

Inlägg av upnorth »

Du kan ju alltid hjälpa till genom att rösta igenom några av idéerna på den här sidan ;)
http://brainstorm.ubuntu.com/category/6

Tråkigt dock att det inte gått bättre, men för vissa saker verkar det bara fungera i Windows :P
zoombywoof

Re: Suck...(rant...)

Inlägg av zoombywoof »

well, nu har jag ljud till slut i mplayer iallafall. jag satt den att använda OSS på /dev/dsp och satte audiocodecen till MPEG layer2,layer 3.
Då bidde det ljud, och inget frameloss än så länge :-) den tar dock mellan 70-80% av cpun på min burk, men ändå, ett fall framåt :-)

Tur att det var jag och inte syrran som jag har fått att börja köra lite Linux, som fick det här problemet, hon hade skippat Linux för alltid hehe
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"