Skärmupplösning.....

tommy B
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Skärmupplösning.....

Inlägg av tommy B »

När jag bootar upp min gamla P2 med ett ATI-grafikkort direkt från UBUntu-skivan (7.1) så kan jag ändra skärmupplösning till 1280X1024 vilket passar utmärkt till min lcd-skärm. Efter installaiton kan jag inte ändra upplösningen utan den återgår hela tiden till 1680x1050 by default. Hm konstig upplösning faktiskt. Vilken  skärm passar denna upplösning. Det finns två ställen att ändra på: Inställningar/skärmupplösning och Administration/Skärmar och grafik.
Konstigt att detta funkar när jag kör från skivan och inte när jag kör det installerade systemet.
Tacksam för svar, men om lösningen är typ: Öppna konsollen, skriv xxx xxx xxx d.v.s massa obegripliga kommandon vill jag bara säga att jag är helt färsk på dessa O=S och vet inte ens hur man öppnar ett kommandofönster.
MvH Tommy B
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Skärmupplösning.....

Inlägg av Cadryc »

Har du installerat proprietära drivrutiner?
System -> Administration -> Hanterare för proprietära drivrutiner

Det kanske hjälper, om inte annat så tror det gör så man får "Ati Catalyst controlcenter" under
Program -> Tillbehör
Där kanske det går att ställa in.

Istället för att installera genom "hanteraren för proprietära drivrutiner" kan man använda ett program som heter Envy, det är lite krångligare men jag har för mig att det ger lite bättre prestanda. Den här guiden är lite gammal men den funka för mig
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... r-mha.html

1680x1050 är annars en vanlig upplösning på 22tums widescreenskärmar, du kanske bara skulle skaffa en sån istället  ;)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
tommy B

Re: Skärmupplösning.....

Inlägg av tommy B »

" Din hårdvara behöver inga proprietära drivrutiner" tyckte den funktionen. Nästa försök med att installera programmet "Envy". Hm då kom man till läget öppna "konsolen". Det närmaste jag hittar där är ett terminalfönster där man kan skriva in kommandon. Är det samma sak?
/Tommy B
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jepp, terminal och konsol är i princip samma sak, såvitt jag förstått det hela
Program -> Tilbehör -> Terminal

Förresten, vad heter grafikkortet? Har du provat att googla på tex "Ubuntu ATI 9600" (om ditt grafikkort heter ATI 9600)
tommy B

Inlägg av tommy B »

Så här "löste sig" ovanstående problem. För att inställningarna för skärmupplösning skall träda i kraft krävs att man i mitt fall bootar om. Sen som genom ett under har man fått vald skärmupplösning. Lite krångligt, men det går ju. Tack för visat intresse för detta lilla problem.
/Tommy B.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"