Installera sata diskar?
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Installera sata diskar?
Hej.
Jag har installerat två nya sata diskar i datorn men hur får jag Xubuntu att hitta dem?
Skulle vilja att de blev en egen grupp då datorn skall agera som fil server.
/Per
Jag har installerat två nya sata diskar i datorn men hur får jag Xubuntu att hitta dem?
Skulle vilja att de blev en egen grupp då datorn skall agera som fil server.
/Per
Re: Installera sata diskar?
Har du satt i dem efter du insallerade xubuntu? är det något filsystem på dem?
tänke för när man köper nya så är det inte något alls ibland.
är det inte det, installera gparted och fomratera till vilket filsystem du vill ha på dem först.
har du filsystem så ska dem synas ivarje fall, skriv i terminal o se om du har
dem där.
tänke för när man köper nya så är det inte något alls ibland.
är det inte det, installera gparted
Kod: Markera allt
sudo apt-get install gparted
har du filsystem så ska dem synas ivarje fall, skriv
blkid
dem där.
-
Tack zenbios.
Nu börjar det likna något "gparted" verkar vara programmet som jag behöver.
Är helt ny på Linux så...
/Per
Nu börjar det likna något "gparted" verkar vara programmet som jag behöver.
Är helt ny på Linux så...
/Per
Bara att säga till om det är något annat, så ska vi här inne försöka hjälpa dig.
-
Hmmm tror att jag sitter fast för hårt i gamla windows tänk så jag kan inte få till detta.
Fysiskt i min dator så har jag tre diskar: en 80Gb ide disk som det är installerat xubuntu på, 2 st 500Gb sata diskar som jag skulle vilja slå ihop till en disk (Strip, raide0...) för att dela ut på nätverket som en mediashare.
Med Zenbios hjälp så kan jag nu åtminstone se mina sata diskar men de kommer upp som två separata enheter på skrivbordet med det sköna meddelandet "Access to this internal disk is restricted to system admin..."
Tror att det är så illa att jag behöver en steg för steg guide, någon som kan sparka mitt sorgliga arsle i rätt riktning?
/Per
Fysiskt i min dator så har jag tre diskar: en 80Gb ide disk som det är installerat xubuntu på, 2 st 500Gb sata diskar som jag skulle vilja slå ihop till en disk (Strip, raide0...) för att dela ut på nätverket som en mediashare.
Med Zenbios hjälp så kan jag nu åtminstone se mina sata diskar men de kommer upp som två separata enheter på skrivbordet med det sköna meddelandet "Access to this internal disk is restricted to system admin..."
Tror att det är så illa att jag behöver en steg för steg guide, någon som kan sparka mitt sorgliga arsle i rätt riktning?
/Per
Aldrig varit med om att man inte ens får gå in på disken, dock att man inte kan göra något på dem först.
men om du ändrar ägare till disken till dig själv
dittnamn byter du ut till ditt användarnamn, /media/disk
så klart där den ligger.
har aldrig haft dem i RAID under linux än, men kolla här om detta kanske hjälper dig
med det. Tänk på att det inte är den nyaste nu, så var kolla varsion nummer bara, det finns nyare än vad som står där.
HOWTO
MDADM
men om du ändrar ägare till disken till dig själv
sudo chown -R dittnamn /media/disk
så klart där den ligger.
har aldrig haft dem i RAID under linux än, men kolla här om detta kanske hjälper dig
med det. Tänk på att det inte är den nyaste nu, så var kolla varsion nummer bara, det finns nyare än vad som står där.
HOWTO
MDADM
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Har tyvärr inte fixat nått med raid innan så jag ger dig lite länkar som du kan få hjälp av:jagvetinte skrev:Hmmm tror att jag sitter fast för hårt i gamla windows tänk så jag kan inte få till detta.
/Per
http://www.ubuntu-in.org/wiki/SATA_RAID_Howto
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
För att komma åt diskarna i gparted får du nog använda dig av terminalen och köra följande kommando:
sudo gparted
Diskarna är färdiga o mountade, fick pm av personen så vi tog det där.Andreas A skrev: Har tyvärr inte fixat nått med raid innan så jag ger dig lite länkar som du kan få hjälp av:
http://www.ubuntu-in.org/wiki/SATA_RAID_Howto
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
För att komma åt diskarna i gparted får du nog använda dig av terminalen och köra följande kommando:Kod: Markera allt
sudo gparted