Hejsan!
Jag har under en längre tid skapat musik i datorn med hjälp av Cubase i Windows och Logic på Mac datorer. Jag har lånat dessa datorer i mitt gymnasiums MIDI-salar. Där finns en midi synth inkopplad i datorn och jag kan spela in det jag trycker på tangenterna med massa olika konstiga ljud.
Nu är det så att jag vill kunna göra detta på Ubuntu och jag har under en längre tid funderat på Ubuntu Studio där många musikprogram verkar finnas tillgängliga. Jag är dock världens största nybörjare på detta med musikhårdvara och studio osv. Det jag vill kunna göra är i princip att köpa en midi/usb synth (har någon nåt bra tips där som funkar bra med Linux?), koppla in den, öppna ett program (jag har hört talas om Rosegarden, Ardour och Jokosher. Vilket är bäst?) , välja ett ljud och spela in musiken och sedan kunna mixa den.
Frågan är, hur krångligt är det här? Kan man köpa vilken synth som helst och är det bara att koppla in och köra? Måste man ha ett speciellt ljudkort? Finns det lika många olika ljud tillgängliga som i t.ex Cubase?
Tack på förhand.
Musikskapande i Ubuntu
- Jannish
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Musikskapande i Ubuntu
Det finns bra guider om hur man går tillväga.
Här är några: Hoppas du kan komma igång!
Här är några: Hoppas du kan komma igång!
Jag har aldrig spelat in midi men har hört att Rosegarden ska vara bra för det. Själv använder jag Ardour för att spela in sång och gitarr. För att få igång det hela använde jag Jannish föreslagna länkar. På min dator kunde jag inte installera Ubuntu studio, varför vet jag inte. En vanlig Ubuntu installation fungerar däremot fint.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
du måste ha en midi-in port i ditt ljudkort, samt en midi-out på din synth. annars blir det svårt.Jiraiya skrev:...Frågan är, hur krångligt är det här? Kan man köpa vilken synth som helst och är det bara att koppla in och köra? Måste man ha ett speciellt ljudkort?...
Här är ytterligare en guide:Jannish skrev:Det finns bra guider om hur man går tillväga.
Här är några:
https://help.ubuntu.com/community/Ubunt ... reparation
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Den stora knuten är att du behöver en annan kärna än den som kommer som standard i Ubuntu. Du behöver en realtidskärna. Har för mig att man hittar en sådan i Pakethanteraren. Det var ett halvår sedan jag pysslade med det här. Sedan går det bra att installera Jack, Ardour och Rosegarden.