Spela upp 720p matroskor i VLC

zoombywoof

Spela upp 720p matroskor i VLC

Inlägg av zoombywoof »

Hej alla. Jag har ett problem. Kör dual boot på min laptop, winxp och Kubuntu 7.04. Har VLC installerad i bägge OS:en.

När jag tittar på en 720p matroska film i Kubuntu med vlc blir det titt som tätt frame loss, vlc tar emellanåt runt 80% av cpun, och det blir jobbigt att titta. I winxp, samma film, med vlc, inga problem, vlc tar 20-30% av cpun. Testat med flera filmer, samma resultat.

Detta suger...är jag tvungen att kolla på mina grejer i Windows ?? Finns det nått annat matroska uppspelarprogram för Linux man kan testa? Jag provade att installera xmms, men då funkar inte ljudet...suck,...

core 2 duo 1.67 GHz, 1 G ram

/zw
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Spela upp 720p matroskor i VLC

Inlägg av Konservburk »

zoombywoof skrev:Finns det nått annat matroska uppspelarprogram för Linux man kan testa?
jag gillar mplayer
qwertan
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av qwertan »

Har samma problem på min dator med VLC men testa med mplayer, jag kör själv mkv i mplayer och det funkar perfekt.
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Det hänger rätt mycket på vilken drivrutin och grafikkort du har
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Daniel Nylander skrev:Det hänger rätt mycket på vilken drivrutin och grafikkort du har
Nja, är inte så säker på det, iallafall inte viket grafikkort, mig veterligen finns det inget hårdvarustöd för matroska än...eller ? dvs, det är cpu'n som får göra allt jobb, kan ha fel dock.

Lappen har en integrerad Intel skrot krets, defenitivt ingen spelmaskin om man säger :-).
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"