joda skrev:
ok... det är ju precis så det blev för mig med... hur ska jag göra om jag ger mig på det igen och det blir så ? och vad är det som har gått galet när det blir så ?
Vet inte varför eftersom det fixade sig direkt, men misstänker att det var ett behörighetsproblem.
joda skrev:
haha... det var verkligen inte meningen att sätta dig på pottkanten...
ja det BORDE ju bli som ett nytt os system... men man vet ju inte hur det är upplagtet när det är samma os fast en senare version... den kanske kör över bootmenyn innan man hinner blinka...
nope, det blev inte begripligt...fattar ärligt talat inte nått...

men det beror nog mer på mig än dig... jag är så ny på linux och ubuntu så jag FÖRSÖKER snappa upp så mycket jag kan bara och det få vi vara nöjda med så länge...

men för dom som är erfarna i ämnet förstår dig säkert...
Du kanske behöver pussla lite med Hardys menu.lst för att komma åt Gutsy men det är isf bara copy/paste från Gutsy menu.lst.
Det viktiga isf är att man lägger Gutsys
title, root, kernel, initrd, quiet rader
efter raden
Other operating systems för annars försvinner de vid Hardys nästa kärnbyte.
Detta med "chaining" är ganska enkelt så borde ha gjort det.
I mitt fall har jag valt att ha Gutsy menu.lst som huvudmeny så behövde då ändra i MBR med kommandot grub i stil med detta:
grub
root (hd0,6) # Gutsy på sda5
setup (hd0)
quit
Sen för att "chaina" till den andra listan behöver man skriva
grub
root (hd0,8) # Hardy på sda7
setup (hd0,8)
quit
Som du ser så ligger båda systempartitionerna på sda, dvs (hd0) i mitt fall.
Den första
setup skriver i första sektorn på disken sda, dvs i mbr.
Den andra skriver på första sektorn i
partitionen sda7 !!!
Sen använder man samma princip att boota systemet på sda7 (här Hardy) som man använder för att boota t.ex Windows.
Väljer du att ha Hardys menu som huvudmeny så behöver du inte ändra mbr.
Sist, för att dölja menyn i Hardy (i mitt fall) så tar man bort tecknet # på raden
#hiddenmenu i den menu man vill dölja, dvs den som inte är huvudmeny.
Hoppas du förstår principen.