aptitude eller apt-get?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
aptitude eller apt-get?
Rekommenderas det att man ska använda aptitude eller apt-get för att installera/avinstallera? Vilket använder Synaptic? Jag tror det är apt-get så då är det väl det som rekommenderas. Å andra sidan så verkar aptitude bättre när det gäller beroenden (läste precis en tråd där det blev mycket lättare att avinstallera Kubuntu om man installerat det med aptitude).
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: aptitude eller apt-get?
Ubuntus utvecklare rekommenderar vad jag vet apt-get. Uppströms rekommenderas dock aptitude så jag tror det är skitsamma egentligen. Jag använder uteslutande aptitude då jag tycker att den hanterar beroenden bättre. Tidigare var de två inte riktigt kompatibla med varandra. Jag tror dock att det ska fungera mycket bättre idag. Men för säkerhets skull använder jag bara aptitude. Det finns massor med flame-wars om det här på nätet,
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag trodde att aptitude bara var en front-end till apt-get, stämmer inte det?
Front-end?
Vet inte, men finns det en apt-get motsvarighet till aptitude search?
-
Nej Aptitude är helt oberoende av apt-get. Båda är ett front-end för APT.Lars skrev:Jag trodde att aptitude bara var en front-end till apt-get, stämmer inte det?
Bowmore skrev:Front-end?
Kod: Markera allt
apt-cache search paketnamn
-
Jag tycker den här länken sammanfattar det rätt bra:
http://pthree.org/2007/08/12/aptitude-vs-apt-get/
http://pthree.org/2007/08/12/aptitude-vs-apt-get/
Nja, det jag använder aptitude search till är att se status på paketen.Sid skrev:Bowmore skrev:Front-end?
Vet inte, men finns det en apt-get motsvarighet till aptitude search?Kod: Markera allt
apt-cache search paketnamn
-
Du menar om du har ett paket installerat?
Kod: Markera allt
apt-cache policy paketnamn
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Gjorde för inte så länge sedan en liten sammanställning över de tre textbaserade pakethanterarna i *buntu
http://ajjas.pp.se/ajjaswebb/dpkg_APT_aptitude.pdf
Samtliga hanterarna (inklusive alla GUI-varianterna) använder sig av DPKG som är den egentliga hanteraren.
Man måste tyvärr, pga DPKG's komplexitet, vara lite Debian-masochistisk för att använda DPKG och därför kom, relativt snabbt efter att Debian lanserats, pakethanteraren APT och som sedan följdes av Aptitude.
Vilken av dessa två (APT eller Aptitude) man väljer att lära sig har en underordnad betydelse men min rekommendation till dig som står i valet att lära någon av dessa två är att du väljer att lära dig Aptitude efter som den är den hanterare som kommer att läggas mest krut på i framtiden. Men glöm för den skull inte att lära dig någon av de GUI-baserade med.
http://ajjas.pp.se/ajjaswebb/dpkg_APT_aptitude.pdf
Samtliga hanterarna (inklusive alla GUI-varianterna) använder sig av DPKG som är den egentliga hanteraren.
Man måste tyvärr, pga DPKG's komplexitet, vara lite Debian-masochistisk för att använda DPKG och därför kom, relativt snabbt efter att Debian lanserats, pakethanteraren APT och som sedan följdes av Aptitude.
Vilken av dessa två (APT eller Aptitude) man väljer att lära sig har en underordnad betydelse men min rekommendation till dig som står i valet att lära någon av dessa två är att du väljer att lära dig Aptitude efter som den är den hanterare som kommer att läggas mest krut på i framtiden. Men glöm för den skull inte att lära dig någon av de GUI-baserade med.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hur är det med GPG-signaturer då? Som jag har förstått det så ligger signeringen på apt/aptitude-nivå, så man kan inte signera ett enskilt deb-paket. Stämmer det?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Nej DPKG klarar inte av GPG utan det är som du redan förstått någonting för de andra hanterarna.
Vad man kan göra är att använda md5sums-filen som oftast finns med i själva paketet.
Det som DPKG är bäst på är när man vill installera ett enstaka paket, men DPKG klarar inte av beroenden utan dessa måste man fixa själv.
Vad man kan göra är att använda md5sums-filen som oftast finns med i själva paketet.
Det som DPKG är bäst på är när man vill installera ett enstaka paket, men DPKG klarar inte av beroenden utan dessa måste man fixa själv.