7.04 startar inte sedan annan linuxdist installerats

amadeus

7.04 startar inte sedan annan linuxdist installerats

Inlägg av amadeus »

Jag har fem partitioner med olika linuxdistar. Fram till i går var Ubuntu 7.04 den senast installerade. I går tänkte jag att jag skulle byta ut Knoppix-disten mot Suse10.1. Det gjorde att jag sedan inte kunde starta Ubuntu direkt utan fick trycka på control+D för att gå in i startprocessen. Kan man råda bot på det här genom att i Ubuntu köra uppgradering till 7.10? Det är något galet med att rätt device inte känns igen.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: 7.04 startar inte sedan annan linuxdist installerats

Inlägg av KiviE »

Problemet är antagligen att Suse inte kunde identifiera riktigt var ubuntu låg.

Det du behöver göra är att gå in och ändra i grub eller lilo beroende vilken bootloader du använder och ställa om så det blir rätt.

Ett alternativ är att återställa bootloadern för ubuntu och hoppas att den känner av suse rätt. Om du kör med grub -> http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Du kör alltså 5 distron? Eftersom det brukar vara den senast installerade som gör den aktuella installationen av Grub, så undrar jag i vilken ordning du har installerat distrona? Det här betydelse för hur du skriver i filen /boot/grub/menu.lst.

Du har inte funderat på att köra dina distron virtuellt istället? Då kan du ju testa och sedan ta bort hur och när du vill, dessutom utan några biverkningar på uppstarten.
amadeus

Inlägg av amadeus »

Den senast installerade står först i raden. Har råkat ut för detta en gång tidigare, och det var även då bara Ubuntu som krånglade. Varken Fedora eller Mandriva eller PCLinuxOS har problem.

Nu gjorde jag i och för sig så att jag körde över Suse-partionen eftersom jag inte fick skrivaren att funka tillsammans Suse och stoppade in Edubuntu 7.10. Den startar helt rätt liksom övriga utom Ubuntu 7.04.

Det är något med UUID har någon skrivit tidigare, men vad?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"