Obesvarade inlägg

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Obesvarade inlägg

Inlägg av P.Forsberg »

Har ni kollat det nån gång ? Skrämmande faktist hur många det är.....

LJ
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Obesvarade inlägg

Inlägg av Urban Anjar »

Ja, lösa alla problem kan vi nog inte, men någon form av medkänsla eller workaround
borde vi kunna knåpa ihop. Frågan har varit uppe innan om någon form av tavelvärdar.

Likaså har vi haft tankar på någon form av poängsystem som skulle stimulera svarandet.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Urban Anjar skrev:Likaså har vi haft tankar på någon form av poängsystem som skulle stimulera svarandet.
Finns det inte en risk att en dylik morot kan leda till en ökad kvantitet till priset av en sänkt kvalite? Alltså att folk i större utstäckning svarar för själva svarandets skull, utan att egentligen helt veta vad de egentligen pratar om? (Lite tillspetsat)

Detta givetvis givet antagandet att poängsystemet faktiskt fungerar som en morot.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Är det rent kvantitativt som vi hade det i SMF, så gynnar det kanske skitsnackande
och råd utan värde, men om man låter frågeställaren värdera:

Bidrog svaret ovan till att lösa ditt problem?
[ ] Inte alls [ ] Något [ ] En hel del [ ] Det löste mitt problem helt och hållet

Se'n är BEMÖTANDET minst lika viktigt som att ge korrekta svar. Det finns alltid något att säga eller kompletterande frågor att ställa. Som sagt, vi kommer aldrig att kunna lösa alla problem, men att ge alla ett fint bemötande rimligt snabbt borde vi kunna klara av.

När man kommer som nybörjare tror man gärna att alla är superexperter och att man själv är hur okunnig som helst. Om man då ställer en fråga och någon talar om att han inte har en aning fast han har kört Ubuntu flera år, så stärker det i alla fall självförtroendet en aning.
Lars

Inlägg av Lars »

Jo, det är ju ett problem om många inlägg förblir obesvarade. Men det hjälper inte att vi sitter här inne i Bollplanket och beklaga oss över det. Det är ju inte riktigt rimligt att det är vi inom administrationen ska svara på alla frågor, eller hur?

Så vi kanske skulle börja med att fundera över vilka det är som verkligen svarar på frågor här i forumet. Är det bara en liten klick forumsnördar som svarar på de flesta frågorna? I så fall har vi ett problem på lång sikt när forumet växer. Jag är inte säker på att det verkligen är på det här sättet, men det skulle inte förvåna mig. Hur ser det ut i t.ex. nybörjartavlan, är det nybörjare som hjälper varandra där eller är det bara gamla "experter" som svarar på alla frågor? Hur gör vi för att avla fram fler experter? Hur gör vi för att locka kvar folk efter att de fått svar på sina frågor?

Jag tycker vi kan börja med att göra fler mer delaktiga genom att lyfta ut den här tråden i en publik tavla, det angår ju alla här på forumet.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det vore som sagt bra med något slags belöningssystem så att vi kan utnyttja folks egon till att hjälpa till mer ;D
lennart_sj

Inlägg av lennart_sj »

Vi kanske ska följa svensk tradition och införa en ombudsman för obesvarade inlägg. ;D ;D
Om vi sen vill vara språkligt korrekta (inga särskrivningar) och politiskt korrekta (klädsamt könlösa) så kan denne få ståta med den pampiga titeln ;D ;D ;D Obesvaradeinläggsombudspersonen ;D ;D ;D

Fy på mej. Inte gyckla med allvarligt syftande trådar. >:D >:D
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

När jag tittar på nya inlägg så tittar jag bara på rubriken. Ser jag något som jag tror mig kunna svaret på så tittar jag på inlägget, inte annars. Jag tror att de flesta fungerar som mig i det beteendet.

Jag tror att nyckeln är att få folk att välja bättre rubriker på sina frågor. Ett belöningssystem som nämns här skulle jag skita fullständigt i.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Får nog hålla med Sid. Men vet att det kan vara svårt att skriva en bra rubrik.

Det jag tror mest på är att göra åtkomsten till Visa obesvarade inlägg mer lättåtkomlig. Tex genom att placera den bredvid Visa dina inlägg. Större chans att man går in och läser då iaf.

Edit: Btw så är det lite otur att howtos och annat som inte behöver svar hamnar i listan med... blir lättare så att de inlägg som faktiskt behöver svar hamnar för långt ner i listan för att man ska orka gå dit och kolla. Sen så kanske inläggen borde försvinna från listan efter en månad?
Sid

Inlägg av Sid »

Jag kan i och för sig erkänna att jag ofta skiter i att svara på frågor jag kan också. Hur vi ska få mig att svara på dom vet jag inte. Om moderatorerna skäller lite i pm så kanske jag skulle skärpa mig ett tag :)
Lars

Inlägg av Lars »

Jo, det är klart att man struntar i att svara på inlägg ibland, för att man inte orkar, inte har lust, för att man redan svarat på samma fråga 1000 gånger redan. Vi behöver fler som ställer upp och svara på frågor så att vi sprider "besväret" lite. Det behövs kanske fler howtos/faq också som vi enkelt kan hänvisa till, det kanske kan minska antalet "dumma" frågor. Ibland är det ju betydligt roligare att svara på en komplicerad fråga, så att man kan glänsa lite ;)

Men sedan finns det ju de där frågorna som man kanske inte känner sig 100% säker på. De där som man lätt hade löst om det gällde sin egen maskin, men som är lite svåra att lösa på distans. Oftast svarar jag inte på sådana frågor förens efter en bump. Men i t.ex. den här om Samba svarade jag ändå. Jag ska erkänna att jag kan väldigt litet om Samba, men här försökte jag hjälpa till i alla fall. I andra fall gör jag inte det. Men problemet är att alla andra verkar se det som att den här tråden är under kontroll, men vad som saknas är en Samba-expert. Varför har ingen sådan dykt upp i den tråden? Förmodligen för att rubriken är fel.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om det beror på rubrikerna på inläggen, så kanske den som ser att rubriken är fel ska anmäla till moderator, med just den anmärkningen. Anmälningar behöver ju inte innebära att någon burit sej illa åt, det kan ju gälla vad som helst som behöver moderatorhjälp. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Sid

Inlägg av Sid »

Skulle man inte kunna ha ett system där man får ange vilket program det gäller när man startar ett nytt inlägg? Det kanske inte är möjligt men jag skulle garanterat kolla på en tråd som lyder Openbox:Hjälp hellre än en som bara säger hjälp.

Som sagt det kanske inte är möjligt med forummjukvaran men det vore bra om det gick.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Vi skulle kanske lskapa en FAQ for de vanligaste fragorna sa att man inte behover upprepa samma svar om och om och om igen in i doden. Til slut trottnar man.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Ja FAQ är bra!

Jag känner själv att jag borde kolla in wikin snart och se vad som finns där så man kan hänvisa dit om man stöter på några problem som är lösta där =)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Just nu har vi 14 sidor med obesvarade inlägg......
Jag vet inte, men detta hände inte förr...

LJ
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

LJ skrev:Just nu har vi 14 sidor med obesvarade inlägg......
Jag vet inte, men detta hände inte förr...

LJ
Vi har också över 7500 medlemmar varav runt en 3:e-del är väldigt nya och har många frågor.
KiviE

Inlägg av KiviE »

14 sidor? Jag har 34 sidor! du kanske visar mer inlägg på varje sida? kör med standard jag...

Ivf så är de äldsta väldigt gamla och verkligen ingen större idé att svara på nu och så är en del sådana som ligger i howto och hårvaruregistret som inte behöver svaras på.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

KiviE skrev:14 sidor? Jag har 34 sidor! du kanske visar mer inlägg på varje sida? kör med standard jag...

Ivf så är de äldsta väldigt gamla och verkligen ingen större idé att svara på nu och så är en del sådana som ligger i howto och hårvaruregistret som inte behöver svaras på.
Men dom andra?
LJ
KiviE

Inlägg av KiviE »

LJ skrev:Men dom andra?
LJ
Jo visst ska man försöka svara på dem... men vet man inte någon lösning så vet man inte.

Jag tycker personligen att det oftast känns dumt att svara på en tråd där man inte har något att tillföra.

I ett forum kan man inte kräva att man ska få svar heller, man hoppas på att någon kan hjälpa en men det går inte alltid.

Jag tror att det bästa är att försöka uppmuntra de som kan svaret på något att svara. Hur man ska göra det vet jag inte men tror inte på något morotssystem eller liknande. Bra stämning i forumet är nog den rätta vägen. Och så får man lov att acceptera att allt inte går att svara på.
Skriv svar

Återgå till "Forum"