Någon som är bra på Portugisiska.

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Någon som är bra på Portugisiska.

Inlägg av Klurig »

Någon som är bra på Portugisiska. Jag fick inte detta funka som jag vill. Någon om kan översätta detta till Svenska. Så man förstår. Jag tror ni säkert klar detta utan ni kan Portugisiska.

Ubuntu: Obtendo Informações de Hardware

Uma pequena dica pra quem precisa de levantar dados de hardware como: modelo de placas, processador, discos rígidos, memória, etc. Pra quem trabalha com manutenção de micros, por exemplo, este tipo de informação é vital.
O próprio linux possui comandos que nos permite obter tais dados, mas alguns programas também cumprem essa tarefa, veja como usá-los:

Obtendo informações sobre memória RAM:

Com o comando free pode-se obter informações sobre memória RAM e SWAP. você queira visualizar somente informações sobre a memória RAM, poderá usar o grep pra “filtrar” a saída do comando.

free | grep Mem

Outra forma é usar o comando

cat /proc/meminfo

ou ainda

cat /proc/meminfo | grep MemTotal

lspci: Listando as placas instaladas no seu PC

Basta rodar o lspci em um terminal e você verá uma lista com todas as placas instaladas no seu pc, a saída deste comando pode ser muito grande, normalmente temos o costume de guardar essa saída num arquivo de texto para não perder nada hehe.

lspci >> pci.txt

Verificando o Modelo do processador

Para obter informações como modelo, quantidade de cache e tecnologias diponíveis em um processador basta usar o comando

cat /proc/cpuinfo

Verificando uso de disco

Para ver o uso de disco utilize:

df -h

Informação completa de hardware com lshw

O comando lshw exibe, em forma hierarquica, uma descrição de todo o hardware do sistema, existe um front-end para este comando, chamado lshw-gtk. Ambos não vêm instalados por padrão, é possível encontrá-los via apt.

sudo apt-get install lshw lshw-gtk

M.v.h

Klurig
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Någon som är bra på Portugisiska.

Inlägg av Hund »

Babelfish kan ju översätta till engelska men resultat brukar bli väldigt dåligt.

Vad är det du vill ha hjälp med?
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

Man hittar det här tipset på Planet Brasilien Ubuntu. Det går ut på att få ett grafiskt program/utseende på sin hårdvara och lite annat. Men måste först ge lshw-gtk information via terminalen. Vad mitt problem är att när jag följer anvisningarna får jag bar upp fabriksmärke på datorn, system 32 och lite annat ointressant. Så då bryter vi när det. Tar bort Portugisiskan. Följande saker skall skrivas in terminalen enligt instruktionerna.

free | grep Mem

cat /proc/meminfo

cat /proc/meminfo | grep MemTotal

lspci >> pci.txt

cat /proc/cpuinfo

df -h

sudo apt-get install lshw lshw-gtk

___________________________________________________________________________________________________________________

M.v.h

Klurig
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Funkar det inte bara att skriva sudo apt-get install lshw-gtk? Testat att bara göra det?
Användarvisningsbild
Klurig
Kontakt:

Inlägg av Klurig »

KiviE skrev:Funkar det inte bara att skriva sudo apt-get install lshw-gtk? Testat att bara göra det?
Har testat. Då får du inte mycket info. Inte i min dator. Bara fabriksmärke i stort sätt.

M.v.h

Klurig
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"