Två ubuntu-siter i Sverige!
Upptäckte denna site ganska nyligen.
Det finns en annan på http://www.ubuntulinux.se/ som har funnits lite längre tror jag.
Det verkar onödigt med två Ubuntu på svenska!!
Finns det något samarbete eller?
Det finns en annan på http://www.ubuntulinux.se/ som har funnits lite längre tror jag.
Det verkar onödigt med två Ubuntu på svenska!!
Finns det något samarbete eller?
- Linus Mannervik
- Kontakt:
Anders Wallenquist startade ubuntulinux.se vid sidan om den redan befintliga Ubuntu Sverige-gruppen och utan erkännande från Ubuntu. Detta var innan Ubuntu Sverige hade en egen hemsida, och när tiden för ubuntu-se.org sedan var mogen blev situationen lite problematisk. Vi i Ubuntu Sverige ville inte anamma den existerande ubuntulinux.se som vår hemsida av flera anledninar och tyvärr har vi inte lyckats samarbeta på något bra sätt sedan dess, försöken som gjorts ha bara lett till infekterade sår.
Du kan läsa i arkivet till Ubuntu Sveriges mailinglista om du vill sätta dig in i problematiken kring starten av ubutnu-se.org: http://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu ... hread.html
Du kan läsa i arkivet till Ubuntu Sveriges mailinglista om du vill sätta dig in i problematiken kring starten av ubutnu-se.org: http://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu ... hread.html
Faktiskt så finns det inte två - det finns (minst) tre! http://ubuntu.cazz.se är en tredje.
Att ha flera sidor som alla hjälper Ubuntu är knappast fel - speciellt om de har olika mål. ubuntulinux.se satsar t ex hårt på kommersiell support, men det gör inte vi.
Att kopiera arbete är dumt. Att fylla upp flera nisher är bra.
I ubuntulinux.se:s försvar ska också nämnas att vi faktiskt inte existerade när den sidan skapades, men att vi - när vi skapades - valde att inte gå med i hans satsning.
Edit: en annan sak som skiljer sig mellan ubuntulinux.se och Ubuntu Sverige är hur de styrs: är man missnöjd över hur ubuntulinux.se fungerar eller används så får man säga det till anders. Vill han göra det så gör han det, annars gör han det inte. Ubuntu Sverige styrs genom offentliga möten, där vem som hellst får framföra sina åsikter, och resultaten röstas fram demokratiskt. Så är man missnöjd med något är det bara att lägga sin punkt på vår dagordning, och sedan närvara på vårt möte och berätta om det man vill.
Att ha flera sidor som alla hjälper Ubuntu är knappast fel - speciellt om de har olika mål. ubuntulinux.se satsar t ex hårt på kommersiell support, men det gör inte vi.
Att kopiera arbete är dumt. Att fylla upp flera nisher är bra.
I ubuntulinux.se:s försvar ska också nämnas att vi faktiskt inte existerade när den sidan skapades, men att vi - när vi skapades - valde att inte gå med i hans satsning.
Edit: en annan sak som skiljer sig mellan ubuntulinux.se och Ubuntu Sverige är hur de styrs: är man missnöjd över hur ubuntulinux.se fungerar eller används så får man säga det till anders. Vill han göra det så gör han det, annars gör han det inte. Ubuntu Sverige styrs genom offentliga möten, där vem som hellst får framföra sina åsikter, och resultaten röstas fram demokratiskt. Så är man missnöjd med något är det bara att lägga sin punkt på vår dagordning, och sedan närvara på vårt möte och berätta om det man vill.
Är det så dåligt? Det är väl bara bra om det finns flera sajter. Även om det är ett kännetecken för hela linuxrörelsen, att allt blir mer och mer fragmenterat.
Det finns ju flera Linux sajter, hur kul vore de om det t.e.x bara fanns se.linux.org eller linux.nu/linux.se? Sedan få man väl utvärdera hur långe sajterna finns kvar. många försvinner ju efter ett tag.
[quote="bonvenon"]Anders Wallenquist startade ubuntulinux.se vid sidan om den redan befintliga Ubuntu Sverige-gruppen och utan erkännande från Ubuntu. Detta var innan Ubuntu
Sverige hade en egen hemsida, och när tiden för ubuntu-se.org sedan var mogen blev situationen lite problematisk. Vi i Ubuntu Sverige ville inte anamma den existerande ubuntulinux.se som vår hemsida av flera anledninar och tyvärr har vi inte lyckats samarbeta på något bra sätt sedan dess, försöken som gjorts ha bara lett till infekterade sår.
Du kan läsa i arkivet till Ubuntu Sveriges mailinglista om du vill sätta dig in i problematiken kring starten av ubutnu-se.org: http://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu ... hread.html[/quote]
Det finns ju flera Linux sajter, hur kul vore de om det t.e.x bara fanns se.linux.org eller linux.nu/linux.se? Sedan få man väl utvärdera hur långe sajterna finns kvar. många försvinner ju efter ett tag.
[quote="bonvenon"]Anders Wallenquist startade ubuntulinux.se vid sidan om den redan befintliga Ubuntu Sverige-gruppen och utan erkännande från Ubuntu. Detta var innan Ubuntu
Sverige hade en egen hemsida, och när tiden för ubuntu-se.org sedan var mogen blev situationen lite problematisk. Vi i Ubuntu Sverige ville inte anamma den existerande ubuntulinux.se som vår hemsida av flera anledninar och tyvärr har vi inte lyckats samarbeta på något bra sätt sedan dess, försöken som gjorts ha bara lett till infekterade sår.
Du kan läsa i arkivet till Ubuntu Sveriges mailinglista om du vill sätta dig in i problematiken kring starten av ubutnu-se.org: http://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu ... hread.html[/quote]
Håller med MK, mer ger mångfalld
det är inte alltid "less is more" !
//Kjell
det är inte alltid "less is more" !
//Kjell
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Nej jag tycker det räcker med detta forumet.. låt oss samlas här som en enda stor velour-familj
Alla måste väl hålla med om att det är enklare att leta efter problemlösningar i ett forum än i 42? Det är ju detta forum som länkas till på Ubuntus internationella sida.

Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

Det kan väll inte vara något annat än bra att det finns flera siter! Om vi någonsin ska få någon större genomslagskraft behövs så många kanaler som möjligt för att nå ut till folk som är oinvigda. Hela diskussionen känns enligt mig ganska löjligt - vilket företag eller organisation skulle klaga på att det finns privata siter som gör "reklam" för dem.
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.†/Edsger Dijkstra
Att det finns flera siter måste ju i sig bara vara bra. Sen tänker jag att det är viktigt att det tydligt framgår på en sajt vad/vem/vilka den styrs av och vad den har för mål. Att samarbeta är bra, hittas inga bra sätt att göra det på tänker jag att det ändå bara är bra att det finns alternativ..
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Frågar ni mig är det allt annat än bra att det finns två ubuntu-siter i Sverige. Fram tills nyligen hänvisades de på Distrowatch, som ville komma till den svenska ubuntu-sidan, till ubuntulinux.se. Det är ju inte bra att folk tror att den officiella sidan sponsras av ett företag mm... Efter att jag påpekat för Distrowatch att ubuntulinux inte var det officiella LoCo:t finns nu båda länkarna...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Problemet här kanske är att ubuntulinux.se använder Ubuntus logo vilket de förmodligen inte har fått tillåtelse till.
[quote="nahoj"]Frågar ni mig är det allt annat än bra att det finns två ubuntu-siter i Sverige. Fram tills nyligen hänvisades de på Distrowatch, som ville komma till den svenska ubuntu-sidan, till ubuntulinux.se. Det är ju inte bra att folk tror att den officiella sidan sponsras av ett företag mm... Efter att jag påpekat för Distrowatch att ubuntulinux inte var det officiella LoCo:t finns nu båda länkarna...[/quote]
Påpekade jag också. Kanske var många som gjorde vilket ledde till att han faktiskt ändrade.
Påpekade jag också. Kanske var många som gjorde vilket ledde till att han faktiskt ändrade.

Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Naturligtivs tycker jag inte att siter ska använda ubuntus logo utan tillstånd - det är ju faktist ett brott. Att en site som Distrowatch länkar till en icke officiell sida är naturligtvis tråkigt - men det är ju, som är gjort, bara att påpeka och få det ändrat. Det är ju inte något argument för att det inte borde finnas flera webbplatser om ubuntu.
Fler behöver få höra om Ubuntu, både privatperssoner och företag, för att fler ska börja använda det. En officiel webplatts ger naturligtivs seriöst och stabilt intryck och är en bra utgångspunkt, det tycker jag är helt naturligt, och så ska det vara. Dock har hela linuxvärlden ett problem med att många fortfarande tror att linux är exklusivt reserverat för en liten klick avancerade datoranvändare som ständigt sitter och knackar kod i terminalen. Att man ser, när man till exempel söker på Google, att det finns flera siter om ett operativsystem är enligt mig bara en konfirmering på att det faktiskt används och stöds av flera personer. Att det finns flera siter tar bort bilden av att linux bara används av ett fåtal invigda personer.
Ubuntu är redo för skrivbordet både i hemmet och på företaget - låt oss låta andra visa det också!
Fler behöver få höra om Ubuntu, både privatperssoner och företag, för att fler ska börja använda det. En officiel webplatts ger naturligtivs seriöst och stabilt intryck och är en bra utgångspunkt, det tycker jag är helt naturligt, och så ska det vara. Dock har hela linuxvärlden ett problem med att många fortfarande tror att linux är exklusivt reserverat för en liten klick avancerade datoranvändare som ständigt sitter och knackar kod i terminalen. Att man ser, när man till exempel söker på Google, att det finns flera siter om ett operativsystem är enligt mig bara en konfirmering på att det faktiskt används och stöds av flera personer. Att det finns flera siter tar bort bilden av att linux bara används av ett fåtal invigda personer.
Ubuntu är redo för skrivbordet både i hemmet och på företaget - låt oss låta andra visa det också!
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.†/Edsger Dijkstra
- n4h0j
Ok, jag får kanske revidera min kommentar. Det jag egentligen har emot ubuntulinux.se är just att de ger intryck av att vara ett officiellt ubuntu LoCo samtidigt som de är sponsrade av ett företag.
Men, det kanske bara är jag som inte gillar det?
http://www.ubuntulinux.se/omUbuntulinux.se är den svenska mötesplatsen för Ubuntu-vänner. Syftet med webbplatsen är att förmedla kunskap Ubuntulinux och kontakter som är värdefulla för olika typer av Ubuntu-användare. Hemanvändare är intresserade av helt andra program och service än it-ansvariga i små och medelstora företags med affärskritiska applikationer i dagliga drift. Vissa fixar själva andra köper färdiga lösningar eller vill anlita en konsult.
Huvudman för webbplatsen är Kreawit.
Men, det kanske bara är jag som inte gillar det?
- n4h0j
Hmm. På samma sida jag länkade till ovan hittar man också en del "viktiga" länkar. Någon som saknas? :/
- gothenburg
- Kontakt:
[quote="nahoj"]Hmm. På samma sida jag länkade till ovan hittar man också en del "viktiga" länkar. Någon som saknas? :/[/quote]
Ja denna sida (ubuntu sverige)!
Ja denna sida (ubuntu sverige)!
Jag är bannad i #ubuntu-se !
- n4h0j
Man tycker ju det...
[quote="nahoj"]Ok, jag får kanske revidera min kommentar. Det jag egentligen har emot ubuntulinux.se är just att de ger intryck av att vara ett officiellt ubuntu LoCo samtidigt som de är sponsrade av ett företag.[/quote]
Det har du helt rätt i - bara löjligt av dem att försöka egentligen! Men borde det inte gå att göra något åt, felaktigt användande av ubuntus logo enligt Ubuntu Trademark Policy tex?
Det har du helt rätt i - bara löjligt av dem att försöka egentligen! Men borde det inte gå att göra något åt, felaktigt användande av ubuntus logo enligt Ubuntu Trademark Policy tex?
Canonical, företaget bakom Ubuntu, ger tillstånd till sajter och annat att använda Ubuntulogan men iaf. jag, skulle inte tro att de ger tillstånd att använda den på ett sådant sätt att det ger intrycket av att sidan är officiell, tex. att det är en Local Community.
Har ubuntulinux.se inte tillstånd så tror jag ändå inte att Ubuntu skulle göra rättsliga påtryckningar för det kryllar av ubuntulogos på internet av alla de slag.
Men jag ser det som ett problem eftersom ett starkt varumärke är otroligt viktigt för framgång. Och problem nr två, något som så som jag ser det, inte väger lika tungt, är just det att folk blir förvirrade. Man vill helt enkelt efter en tid med Ubuntu inte stöta på ytterligare en officiell sida
Men vore det inte för felaktig användning av Ubuntuloggan och att på annat sett ge intrycket av att den är officiell, och om det tydligt framgår vem saiten drivs av och i vilket syfte, så ser jag bara fördelar.
Ubuntu Tradmark Policy
Har ubuntulinux.se inte tillstånd så tror jag ändå inte att Ubuntu skulle göra rättsliga påtryckningar för det kryllar av ubuntulogos på internet av alla de slag.
Men jag ser det som ett problem eftersom ett starkt varumärke är otroligt viktigt för framgång. Och problem nr två, något som så som jag ser det, inte väger lika tungt, är just det att folk blir förvirrade. Man vill helt enkelt efter en tid med Ubuntu inte stöta på ytterligare en officiell sida

Men vore det inte för felaktig användning av Ubuntuloggan och att på annat sett ge intrycket av att den är officiell, och om det tydligt framgår vem saiten drivs av och i vilket syfte, så ser jag bara fördelar.
Ubuntu Tradmark Policy
"Till höger finns en sammanställning över viktiga Ubuntu-relaterade webbplatser. Ubuntu i norden och ubuntu centralt."
Konstigt.
Tycker ändå det är bra att vi har en länk till ubuntulinux.se under externa länkar i wikin
Konstigt.
Tycker ändå det är bra att vi har en länk till ubuntulinux.se under externa länkar i wikin
Någon som orkar snacka/maila till Canonical?
Jag ser det också som en nakdel med flera svenska Ubuntu siter.
Jag ser det också som en nakdel med flera svenska Ubuntu siter.