Jag har haft problem med att få igång VNC men det har nu löst sig (tror jag) och problemet har istället övergått till att bli ett X problem.
Problemet är att jag får upp en terminal men inget annat, det är helt grått. Musen för sig dock som den skall och pekaren ser ut som ett "X". Jag kan i terminalen t.ex skriva xclock& och så poppar klockan upp. Frågan är bara hur jag får fram en ett fungerande skrivbord samt lite "start menyer" som det normal är i X.
Jag passar på att länka till den andra tråd jag har uppe.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=24810
Någon som förstår vad jag menar? hehe.
Tack på förhand!
Crille
Inget "skrivbord" i X
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Re: Inget "skrivbord" i X
Jag får framsteg iaf, nu har jag en meny likt windows start meny och aktivitetsfält (den högst upp) detta får jag fram genom att skriva i terminalen. Nu återstår dock frågan hur jag får en fungerande arbetsyta där man kan högerklicka och ha iconer på.
Crille
Kod: Markera allt
gnome-panel &
Crille
- DeepThought
Re: Inget "skrivbord" i X
Det stämmer nog, som du misstänker, att du bara startar X och inget annat. Det är svårt att säga varför det blir så, eftersom jag inte vet hur du har installerat, eller hur du startar X. Men lite frågor och tankar:
Hur startar du X? Loggar du in via GDM (den grafiska inloggningshanteraren), eller har du t.ex. installerat server-versionen och en X-server, för att sedan köra b]startx[/b]? Hur "mycket" av Ubuntu har du installerat? Om du är intresserad av hela (GNOME-)desktopversionen kan du testa att köra följande i en terminal:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Om du loggar in via GDM kan du kolla under "Session" innan du loggar in, så att du verkligen kör GNOME.
Annars kan du testa att köra kommandot gnome-session i terminalen som dyker upp när du startar X, för att starta GNOME..
Hur startar du X? Loggar du in via GDM (den grafiska inloggningshanteraren), eller har du t.ex. installerat server-versionen och en X-server, för att sedan köra b]startx[/b]? Hur "mycket" av Ubuntu har du installerat? Om du är intresserad av hela (GNOME-)desktopversionen kan du testa att köra följande i en terminal:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Om du loggar in via GDM kan du kolla under "Session" innan du loggar in, så att du verkligen kör GNOME.
Annars kan du testa att köra kommandot gnome-session i terminalen som dyker upp när du startar X, för att starta GNOME..