Koppla upp en dator genom en annan
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Koppla upp en dator genom en annan
Ditt nätverk ser alltså ut så här, om jag förstått det hela rätt.
Internet
|
[Internetleverantör]
DNS
|
eth0: roaming
[Ubuntu med ipmasq]
eth1:192.168.1.1
|
eth0 192.168.1.2
[Kubuntu]
Båda dina datorer behöver IP-adresser för att de ska bli en del i nätverket. Mellan Ubuntu och Kubuntu har du angett en statisk/fast IP-adress. Din internetleverantör har tydligen gett dig en dynamisk IP-adress eftersom du bli bortkopplad när du anger en statisk. Så ändra tillbaka till roaming-läge för eth0 på Ubuntun.
Du behöver ange både gateway och DNS. Med en dynamisk adress från internetleverantören sköter det sig automatiskt. I Kubuntu är det Ubuntudatorn som är din gateway. För din Ubuntu dator borde din internetleverantör ha gett dig uppgifter om både gateway och DNS. En gateway är en dator som står mellan två nätverk. DNS innebär att du kan skriva <a class="postlink" href="http://www.exempel.com">http://www.exempel.com</a> istället för något i stil med 92.145.45.165. Vad du måste göra är att ange 192.168.1.1 som både gateway och dns.
Internet
|
[Internetleverantör]
DNS
|
eth0: roaming
[Ubuntu med ipmasq]
eth1:192.168.1.1
|
eth0 192.168.1.2
[Kubuntu]
Båda dina datorer behöver IP-adresser för att de ska bli en del i nätverket. Mellan Ubuntu och Kubuntu har du angett en statisk/fast IP-adress. Din internetleverantör har tydligen gett dig en dynamisk IP-adress eftersom du bli bortkopplad när du anger en statisk. Så ändra tillbaka till roaming-läge för eth0 på Ubuntun.
Du behöver ange både gateway och DNS. Med en dynamisk adress från internetleverantören sköter det sig automatiskt. I Kubuntu är det Ubuntudatorn som är din gateway. För din Ubuntu dator borde din internetleverantör ha gett dig uppgifter om både gateway och DNS. En gateway är en dator som står mellan två nätverk. DNS innebär att du kan skriva <a class="postlink" href="http://www.exempel.com">http://www.exempel.com</a> istället för något i stil med 92.145.45.165. Vad du måste göra är att ange 192.168.1.1 som både gateway och dns.
- maths57
Nu har jag prövat de program du använder: ipmasq och dnsmasq. Och det funkade direkt. Så för att köra en repris på den där HOWTOn gjorde jag så här.
Jag gjorde det i VirtualBox med två gäst-OS. Det som skulle agera brygga var en Ubuntu 7.10, som har två nätverkskort. Eth0 är mot det yttre nätverket och har en dynamisk adress. Eth1 är mot det inre nätverket och det gav jag en statisk adress: 192.168.1.1. Det gick att ställa in grafisk. Filen /etc/network/interfaces såg därefter ut så här.
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback
# The primary network interface
auto eth0
#iface eth0 inet dhcp
# Interna nätet
iface eth1 inet static
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.1.255
auto eth1
Startar om eth1 med: sudo ifup eth1. Kollar upp att det blev rätt med: ifconfig -a.
Sedan installerade jag programmen.
Dnsmasq är en DNS- och en DHCP-server. Den sköter bland annat jobbet att ge adresser till det interna nätverket. Ipmasq kan enkelt beskrivas som ett skript som laddar kärnmoduler, slår på forwarding och anger brandväggsregler.
Den enda inställning jag behövde göra vara en ändring i filen /etc/dnsmasq.con. Sök efter den första raden som börjar med 'dhcp-range'. Här ska man ange inom vilket intervall som datorerna i det interna nätverket ska på adresser. Det lämpligaste är nätverken 192.168.0 eller 192.168.1. Man måste då komma ihåg att nätverkskortet eth1 bör ha antingen adressen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Jag använde alltså den senare. För respektive nätverk skulle raden se ut så här.
dhcp-range=192.168.0.2,192.168.0.254,24h
eller
dhcp-range=192.168.1.2,192.168.1.254,24h
Den första adressen är där intervallet startar och den andra är där det slutar. Det här gör att datorerna på nätverker får adresser från 2 till 254. Du kan alltså ha max 252 datorer, vilket nog ska räcka för ett hemmanätverk. 24h betyder att adressen kommer att behållas i 24 timmar och under den tiden får igen annan dator den adressen.
Det andra gäst-OSet fick vara Damn Small Linux. Här ställde jag in nätverkskortet för dynamisk adress. I Ubuntu skulle man ha kunnat ange roaming i den grafiska inställningen för nätverkskortet.
Ser man till din Kubuntu ska du alltså inte ange någon statisk adress.
Jag gjorde det i VirtualBox med två gäst-OS. Det som skulle agera brygga var en Ubuntu 7.10, som har två nätverkskort. Eth0 är mot det yttre nätverket och har en dynamisk adress. Eth1 är mot det inre nätverket och det gav jag en statisk adress: 192.168.1.1. Det gick att ställa in grafisk. Filen /etc/network/interfaces såg därefter ut så här.
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback
# The primary network interface
auto eth0
#iface eth0 inet dhcp
# Interna nätet
iface eth1 inet static
address 192.168.1.1
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.1.255
auto eth1
Startar om eth1 med: sudo ifup eth1. Kollar upp att det blev rätt med: ifconfig -a.
Sedan installerade jag programmen.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install dnsmasq ipmasq
Den enda inställning jag behövde göra vara en ändring i filen /etc/dnsmasq.con. Sök efter den första raden som börjar med 'dhcp-range'. Här ska man ange inom vilket intervall som datorerna i det interna nätverket ska på adresser. Det lämpligaste är nätverken 192.168.0 eller 192.168.1. Man måste då komma ihåg att nätverkskortet eth1 bör ha antingen adressen 192.168.0.1 eller 192.168.1.1. Jag använde alltså den senare. För respektive nätverk skulle raden se ut så här.
dhcp-range=192.168.0.2,192.168.0.254,24h
eller
dhcp-range=192.168.1.2,192.168.1.254,24h
Den första adressen är där intervallet startar och den andra är där det slutar. Det här gör att datorerna på nätverker får adresser från 2 till 254. Du kan alltså ha max 252 datorer, vilket nog ska räcka för ett hemmanätverk. 24h betyder att adressen kommer att behållas i 24 timmar och under den tiden får igen annan dator den adressen.
Det andra gäst-OSet fick vara Damn Small Linux. Här ställde jag in nätverkskortet för dynamisk adress. I Ubuntu skulle man ha kunnat ange roaming i den grafiska inställningen för nätverkskortet.
Ser man till din Kubuntu ska du alltså inte ange någon statisk adress.
- Einstein
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
okej, mycket pedagogiskt förklarat, precis vad jag behöver, tack.
Kommunikationen mellan datorerna verkar fungera precis som den ska. kubuntudatorn fick en random ip inom spannet å så.
problemet är som sådant att när jag har ipmasq installerat så kommer inte ubuntudatorn, och därmed inte heller kubuntudatorn, ut på internet. ..så fort jag avinstallerar ipmasq så kommer jag ut på nätet med ubuntudatorn men fortfarande inte med kubuntu.
Kommunikationen mellan datorerna verkar fungera precis som den ska. kubuntudatorn fick en random ip inom spannet å så.
problemet är som sådant att när jag har ipmasq installerat så kommer inte ubuntudatorn, och därmed inte heller kubuntudatorn, ut på internet. ..så fort jag avinstallerar ipmasq så kommer jag ut på nätet med ubuntudatorn men fortfarande inte med kubuntu.
fred och kärlek
- maths57
Skönt om det var till någon hjälp.
Jo, jag fick också det problemet när jag skulle ut på nätet precis nu. För mig löste det sig genom att jag i en terminal startade om de båda programmen. Vet inte vilket det var som krånglade, men jag har mina aningar om att det vara ipmasq. Jag tror att den inte startar som den ska, trots att den har ett skript i /etc/init.d. Finns det någon som kan förklara det?
För att starta om ipmasq
För att starta om dnsmasq

För att starta om ipmasq
sudo /etc/init.d/ipmasq restart
sudo /etc/init.d/dnsmasq restart
- Einstein
nepp! har även testat att installera om systemen, ingen lycka för det. så länge ipmasq e installerat så har jag ingen anslutning till internet..
jag har dock lyckats att dela anslutningen i windows nu, inga probs där, var bara att bocka i "dela anslutning". kanske en liten morot
Peace
jag har dock lyckats att dela anslutningen i windows nu, inga probs där, var bara att bocka i "dela anslutning". kanske en liten morot

Peace
fred och kärlek
- maths57
Re: Koppla upp en dator genom en annan
När du visade din /etc/network/interfaces tidigare, så verkade det som om du har en fast/statisk adress från din internetleverantör. Stämmer det? Om det inte är något fel där, så verkar det som om ipmasq har någon regel någonstans som hindrar dig från att komma ut. Men jag vet inte vad det skulle vara. För mig gick det hur enkelt som helst när jag prövade det här.
- Einstein
JAH!! Nu funkar det!! Grejjen var att nätverkskorten verkar ha bytt namn när jag installerade om systemet så det som förut var eth1 är nu eth0 så jag bara bytte ut 0 mot 1 i interfacefilen och körde sedan efter anvisningarna. när jag startade om datorn funkade inte uppkopplingen så jag startade om ipmasq och VIPPS så funkade det!
ETT JÄTTESTORT TACK!!
Peace
ETT JÄTTESTORT TACK!!
Peace
- maths57
Underbart! Jag höll på att bli alldeles gråhårig. (Va, jag är ju redan gråhårig
) Jag fick lära mig om ipmasq och dnsmasq och du fick ditt nätverk att funka. Lysande!

-
- Kontakt:
Jag skulle säga att du spar vansinnigt med tid på att lägga ~300kr på en router istället. Men å andra sidan så lär du dig praktiskt taget inget av det. Bara ett tips.
* edit *
Såg inte att det var 2 sidor och att ämnet var avklarat. För lite kaffe på morgonkvisten.
* edit *
Såg inte att det var 2 sidor och att ämnet var avklarat. För lite kaffe på morgonkvisten.