LJUD KORT
LJUD KORT
Hej jag har inget ljud i unbuntu och brevid klockan finns det ett kryss där man höjer volymen när jag också jag höger klickar på den i inställningar så får jag ett meddelande där det står antingen att jag inte har ett ljud kort drivrutin eller att jag inte har ett ljud kort alls fast det står nånstans att jag har ett ljud kort installerat.
Var kan jag hitta ett drivrutin om det är det som är problemet.
Snälla nån hjälpa mig.
Var kan jag hitta ett drivrutin om det är det som är problemet.
Snälla nån hjälpa mig.
LJUD KORT
Kolla vad du har på "System->Administration->Device Manager" (det finns en mostv svensk version)
Försök att hitta namnet på din kontroller och helst också söka för liknande problem med den ljudkortskontrollern inom Ubuntu.
OBS: Ett exempel på liknande problem som jag känner till: ibland stötter man på problem vid felkonfiguration av drivrutiner (modules) i kärnan för ESS18xx mm som är soundblaster-kompatibel. Orsaken kan vara parametrar i BIOS som är låsta i felaktigt värde och orsakar en konflikt med något annat.
Försök att hitta namnet på din kontroller och helst också söka för liknande problem med den ljudkortskontrollern inom Ubuntu.
OBS: Ett exempel på liknande problem som jag känner till: ibland stötter man på problem vid felkonfiguration av drivrutiner (modules) i kärnan för ESS18xx mm som är soundblaster-kompatibel. Orsaken kan vara parametrar i BIOS som är låsta i felaktigt värde och orsakar en konflikt med något annat.
/M
LJUD KORT
Jag har redan tittat i device manager men hittar inget och jag vet att det inte några fel inställningar i BIOS för att jag hade windows förut på hårddisken och ljudet fungerade men inte efter att jag har lagt linux.
Om jag går in i sytem och sen inställningar och sen ljud så ser jag att det står under DEFAULT SOUND CARD: MPU-401 UART.
Men jag har ett kryss på volymkontrollen som är hos klockan och som sagt när jag höger klickar och klickar på inställningar så får jag ett meddelande det står att antingen att jag inte har ljud kort eller att jag inte har drivrutin till den.
Om jag går in i sytem och sen inställningar och sen ljud så ser jag att det står under DEFAULT SOUND CARD: MPU-401 UART.
Men jag har ett kryss på volymkontrollen som är hos klockan och som sagt när jag höger klickar och klickar på inställningar så får jag ett meddelande det står att antingen att jag inte har ljud kort eller att jag inte har drivrutin till den.
LJUD KORT
Välkommen till Ubuntu Sverige!
Fast det kanske känns inte så trevligt när man har problem. Klistra in
i terminalen och posta det* här så vet vi mer om din hårdvara. Jag hade samma problem tidigare men jag löste det inte själv 
EDIT: * resultatet (utskriften, output )
Fast det kanske känns inte så trevligt när man har problem. Klistra in
Kod: Markera allt
lspci

EDIT: * resultatet (utskriften, output )
LJUD KORT
I Ubuntu:
kopiera = markera texten med vänster musknapp
klistra in = klicka med mushjul
även den mer bekanta (från Windows) popupmenyn med höger musknapp fungerar.
Det räcker att du startar terminalen från Program > Tillbehör > Terminal. Du behåller ditt GUI
kopiera = markera texten med vänster musknapp
klistra in = klicka med mushjul
även den mer bekanta (från Windows) popupmenyn med höger musknapp fungerar.
Det räcker att du startar terminalen från Program > Tillbehör > Terminal. Du behåller ditt GUI

LJUD KORT
[quote="HP"]Om jag går in i sytem och sen inställningar och sen ljud så ser jag att det står under DEFAULT SOUND CARD: MPU-401 UART.[/quote]
MPU 401 UART är joystickporten på ditt ljudkort som kan användas för MIDI. Förmodligen är det den enda modulen med koppling till ljud som kunde auto-detekteras och därför används den som standardljudkort.
Om man vill lära sig mer om uppbyggnaden av linux ljudarkitektur rekommenderar jag mitt lilla embryo (något självgott, visst, men det bjuder jag på
) som någonstans att börja:
http://linux-daw.blogspot.com/2006/08/a ... rs_20.html
MPU 401 UART är joystickporten på ditt ljudkort som kan användas för MIDI. Förmodligen är det den enda modulen med koppling till ljud som kunde auto-detekteras och därför används den som standardljudkort.
Om man vill lära sig mer om uppbyggnaden av linux ljudarkitektur rekommenderar jag mitt lilla embryo (något självgott, visst, men det bjuder jag på

http://linux-daw.blogspot.com/2006/08/a ... rs_20.html
LJUD KORT
Det går inte att kopiera från system och sen inställningar och sen ljud men det går när jag trycker på volymkontroll som är brevid klockan men jag tog också ett skärmdump men jag vet inte hur jag kan lägga till ett bifogad fil i detta forum därför är det här inte allt.
Så snälla nån hjälp
.Så här står det
hp@ubuntu:~$ The volume control did not find any elements and/or devices to control. This means either that you don't have the right GStreamer plugins installed, or that you don't have a sound card configured.
bash: The: command not found
hp@ubuntu:~$
hp@ubuntu:~$ You can remove the volume control from the panel by right-clicking the speaker icon on the panel and selecting "Remove From Panel" from the menu.
bash: .
Så snälla nån hjälp
.Så här står det
hp@ubuntu:~$ The volume control did not find any elements and/or devices to control. This means either that you don't have the right GStreamer plugins installed, or that you don't have a sound card configured.
bash: The: command not found
hp@ubuntu:~$ You can remove the volume control from the panel by right-clicking the speaker icon on the panel and selecting "Remove From Panel" from the menu.
bash: .
LJUD KORT
/home/hp/Desktop/Skärmdump.png
Försöker infoga skärmdumpning filen.
Hoppas det funkar nu annars kan jag inte visa hela felet men jag skrev ner typ allt.
Snälla nån hjälp mig med ljud kortet så att jag kan lyssna på musik bland annat.
Försöker infoga skärmdumpning filen.
Hoppas det funkar nu annars kan jag inte visa hela felet men jag skrev ner typ allt.
Snälla nån hjälp mig med ljud kortet så att jag kan lyssna på musik bland annat.
LJUD KORT
[quote="HP"]Hur ska jag göra det klistra in kod jag vet bara hur man använder linux i grafisk läge men inte i text läge.
Så om det är möjligt vill jag göra allt i grafisk läge.
Snälla nån hjälp mig.[/quote]
Hur var det nu, kommer du inte in i GUI? Om du gör det så skriv lspci i terminalen, kopiera resultatet och klistra in det här. Vi måste veta vilket ljudkort du har, annars kan vi bara gissa vilt.
Ctrl + Alt + F1 till F6 ger dig terminal och Ctrl + Alt + F7 tar dig tillbaka till GUI
Detta ovan ifall du kommer inte kan öppna terminalfönstret i GUI, efter du skrivit lspci leta fram rader som kan ha med ljud att göra och skriv dem hit, jag har för mig att i terminal använder man Ctrl + Skift + C för att kopiera.
Så om det är möjligt vill jag göra allt i grafisk läge.
Snälla nån hjälp mig.[/quote]
Hur var det nu, kommer du inte in i GUI? Om du gör det så skriv lspci i terminalen, kopiera resultatet och klistra in det här. Vi måste veta vilket ljudkort du har, annars kan vi bara gissa vilt.
Ctrl + Alt + F1 till F6 ger dig terminal och Ctrl + Alt + F7 tar dig tillbaka till GUI
Detta ovan ifall du kommer inte kan öppna terminalfönstret i GUI, efter du skrivit lspci leta fram rader som kan ha med ljud att göra och skriv dem hit, jag har för mig att i terminal använder man Ctrl + Skift + C för att kopiera.
LJUD KORT
Jag gick in i program sen tillbehör sen terminal och skrev det du har sagt.
Då fick jag det här
hp@ubuntu:~$ lspci
0000:00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 440LX/EX - 82443LX/EX Host bridge (rev 03)0000:00:01.0 PCI bridge: Intel Corp. 440LX/EX - 82443LX/EX AGP bridge (rev 03)
0000:00:04.0 ISA bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 01)
0000:00:04.1 IDE interface: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
0000:00:04.2 USB Controller: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
0000:00:04.3 Bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 01)
0000:01:00.0 VGA compatible controller: Cirrus Logic GD 5465 [Laguna] (rev 03)
.
Snälla nån hjälp mig.
Då fick jag det här
hp@ubuntu:~$ lspci
0000:00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 440LX/EX - 82443LX/EX Host bridge (rev 03)0000:00:01.0 PCI bridge: Intel Corp. 440LX/EX - 82443LX/EX AGP bridge (rev 03)
0000:00:04.0 ISA bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ISA (rev 01)
0000:00:04.1 IDE interface: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 IDE (rev 01)
0000:00:04.2 USB Controller: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB (rev 01)
0000:00:04.3 Bridge: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 ACPI (rev 01)
0000:01:00.0 VGA compatible controller: Cirrus Logic GD 5465 [Laguna] (rev 03)
.
Snälla nån hjälp mig.
LJUD KORT
Hur går det här då, fått någon ljud? Sorry, glömde bort dig helt 
Ditt lspci visar inget ljudkort, ser ingen rad som innehåller "Multimedia audio controller:"
Har du 64-bits Ubuntu? Samt vilken version har du 6.06 eller 6.10?

Ditt lspci visar inget ljudkort, ser ingen rad som innehåller "Multimedia audio controller:"
Har du 64-bits Ubuntu? Samt vilken version har du 6.06 eller 6.10?
LJUD KORT
Gå in i terminalen och skriv följande kommandon vid prompten, ett i taget:
cat /proc/asound/cards
ls -l /dev/snd/*
ls -l /dev/dsp*
lsmod | grep snd
( |-tecknet i det fjärde kommandot får du genom att trycka ner [AltGr]+[<] som bör sitta till vänster om mellanslagsknappen)
och markera text i terminalen genom att hålla nere vänsterknappen på musen och dra över all text som det kommando som du nyss kört skriver ut. Du markerar då text i terminalen. Sen klickar du med högerknappen i fönstret och väljer "kopiera" i menyn. Sen trycker du på <Alt>+<F2> och skriver in "gedit" och trycker på [enter]. Väl inne i GEdit skriver du det kommando du just kört, trycker på [Enter] en gång och trycker sedan på Ctrl-knappen och V-knappen samtidigt för att klistra in texten. Tryck på [Enter] några gånger till nedanför det du just klistrade in för att skapa lite luft mellan de olika kommandona.
Upprepa detta för alla de fyra kommandona ovan och posta resultatet i det här forumet.
För att kunna hjälpa dig måste vi ha tillräckligt med information. Detta är en bra början.
cat /proc/asound/cards
ls -l /dev/snd/*
ls -l /dev/dsp*
lsmod | grep snd
( |-tecknet i det fjärde kommandot får du genom att trycka ner [AltGr]+[<] som bör sitta till vänster om mellanslagsknappen)
och markera text i terminalen genom att hålla nere vänsterknappen på musen och dra över all text som det kommando som du nyss kört skriver ut. Du markerar då text i terminalen. Sen klickar du med högerknappen i fönstret och väljer "kopiera" i menyn. Sen trycker du på <Alt>+<F2> och skriver in "gedit" och trycker på [enter]. Väl inne i GEdit skriver du det kommando du just kört, trycker på [Enter] en gång och trycker sedan på Ctrl-knappen och V-knappen samtidigt för att klistra in texten. Tryck på [Enter] några gånger till nedanför det du just klistrade in för att skapa lite luft mellan de olika kommandona.
Upprepa detta för alla de fyra kommandona ovan och posta resultatet i det här forumet.
För att kunna hjälpa dig måste vi ha tillräckligt med information. Detta är en bra början.
LJUD KORT
Så här står det
hp@ubuntu:~$ cat /proc/asound/cards
1 [UART ]: MPU-401 UART - MPU-401 UART
MPU-401 UART at 0x300, irq 10
hp@ubuntu:~$ ls -l /dev/snd/*
crw-rw---- 1 root audio 116, 32 2006-11-20 05:20 /dev/snd/controlC1
crw-rw---- 1 root audio 116, 40 2006-11-20 05:20 /dev/snd/midiC1D0
hp@ubuntu:~$ ls -l /dev/dsp*
ls: /dev/dsp*: Filen eller katalogen finns inte
hp@ubuntu:~$ lsmod | grep snd
snd_mpu401 6344 1
snd_mpu401_uart 6784 1 snd_mpu401
snd_rawmidi 22816 1 snd_mpu401_uart
snd_seq_device 8204 1 snd_rawmidi
snd 48644 6 snd_mpu401,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device
soundcore 9184 1 snd
hp@ubuntu:~$.
Jag tror jag har gjort som du sa.
Snälla hjälp.
hp@ubuntu:~$ cat /proc/asound/cards
1 [UART ]: MPU-401 UART - MPU-401 UART
MPU-401 UART at 0x300, irq 10
hp@ubuntu:~$ ls -l /dev/snd/*
crw-rw---- 1 root audio 116, 32 2006-11-20 05:20 /dev/snd/controlC1
crw-rw---- 1 root audio 116, 40 2006-11-20 05:20 /dev/snd/midiC1D0
hp@ubuntu:~$ ls -l /dev/dsp*
ls: /dev/dsp*: Filen eller katalogen finns inte
hp@ubuntu:~$ lsmod | grep snd
snd_mpu401 6344 1
snd_mpu401_uart 6784 1 snd_mpu401
snd_rawmidi 22816 1 snd_mpu401_uart
snd_seq_device 8204 1 snd_rawmidi
snd 48644 6 snd_mpu401,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device
soundcore 9184 1 snd
hp@ubuntu:~$.
Jag tror jag har gjort som du sa.
Snälla hjälp.
LJUD KORT
Kommandot "lspci" visar allt som finns installerat på PCI-bussen. När inte det kommandot visar något ljudkort är det antingen något fel, eller ett ljudkort som i nuläget saknar stöd i Linux.
Det enda de kommandon som du körde ovan visar; är att det enda ljudkort som finns installerat i Linux är ett för MIDI. Detta kan ha flera orsaker:
1. Antingen är inte rätt modul laddad för det ljudkort du har, eller
2. Ljudkortet har inget stöd i Linux för närvarande.
Har du någon koll på vad ljudkortet heter? Annars kommer det att bli svårt att ta det här vidare.
Och som en parentes kan det nämnas att detta forum är ett hjälpforum. Att lägga till "Snälla, hjälp mig" i varje post kommer inte att göra att du får hjälp snabbare. Hjälpen är snarare underförstådd och kommer att komma till den som väntar.
Alla här hjälper till på frivillig basis och gör det så fort de har tid och möjlighet, efter bästa förmåga. 
Det enda de kommandon som du körde ovan visar; är att det enda ljudkort som finns installerat i Linux är ett för MIDI. Detta kan ha flera orsaker:
1. Antingen är inte rätt modul laddad för det ljudkort du har, eller
2. Ljudkortet har inget stöd i Linux för närvarande.
Har du någon koll på vad ljudkortet heter? Annars kommer det att bli svårt att ta det här vidare.
Och som en parentes kan det nämnas att detta forum är ett hjälpforum. Att lägga till "Snälla, hjälp mig" i varje post kommer inte att göra att du får hjälp snabbare. Hjälpen är snarare underförstådd och kommer att komma till den som väntar.

SV: LJUD KORT
Det enda jag vet är datorns modell nummer och serie nummer.
Det är en hp dator.
modell nummer: KAYAK.XA.6/266
serie nummer: FR82411331
Jag har kollat också i hp hemsidan men de har bara drivrutiner för windows inget alls för linux.
Det är en hp dator.
modell nummer: KAYAK.XA.6/266
serie nummer: FR82411331
Jag har kollat också i hp hemsidan men de har bara drivrutiner för windows inget alls för linux.
SV: LJUDKORT
Jag har kollat här:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... Id=32578#2
Och har bara hittat de här dokumenten som har något med saken att göra.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... v09407.pdf
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... v05003.pdf
Vad jag kan få fram är att din dator är en Pentium II 266 MHz med mellan 16 och 64 MB RAM, med en 2.5-6.4 GByte HDD, men det enda som står är att ljudkortet är Soundblaster-kompatibelt, inte vilken krets som sitter på.
Jag får råda dig till att öppna på locket och titta efter vad för ljud-chip du har. Det borde stå ett kretsnamn på ljud-chipet.
Alternativt försöka med att köra
och hoppas på det bästa.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... Id=32578#2
Och har bara hittat de här dokumenten som har något med saken att göra.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... v09407.pdf
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... v05003.pdf
Vad jag kan få fram är att din dator är en Pentium II 266 MHz med mellan 16 och 64 MB RAM, med en 2.5-6.4 GByte HDD, men det enda som står är att ljudkortet är Soundblaster-kompatibelt, inte vilken krets som sitter på.
Jag får råda dig till att öppna på locket och titta efter vad för ljud-chip du har. Det borde stå ett kretsnamn på ljud-chipet.
Alternativt försöka med att köra
Kod: Markera allt
sudo modprobe mad16
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 7 gånger.