Windows tarbort Linux?

naME

Windows tarbort Linux?

Inlägg av naME »

Hej,

Jag drogg in en kompis hårddisk i min dator för att installera windows i den. Det funkade perfekt men nu har jag fått ett stort problem. När jag startar datorn så kommer inte linux upp i boot listan utan bara mina 2 windows versioner.

Jag vill nu ha tillbaka linux i bootlisten men vet inte hur. Jag har inte formaterat fel hårddisk eftersom jag inte kan se alla mina hårddiskar när jag kör windows.

Tack på förhand!

Varför ska det alltid vara problem me windows!? :P
Okänd

Windows tarbort Linux?

Inlägg av Okänd »

Windows skriver över MBR och Grub. Du måste installera Grub och hur man gör det leta fram inlägg nr 20 i tråden http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2415 :)
naME

Windows tarbort Linux?

Inlägg av naME »

tackar ska testa :)
naME

Windows tarbort Linux?

Inlägg av naME »

Fick ett problem till :/ När jag startar om datorn med skivan i så står det typ att jag kan installera ubuntu eller boota från hårddisk 1. När jag tar boota från hårddisk 1 kommer jag till windows bootlisten.

Hur kommer jag in i linux utan att installera om det?

tack!
Okänd

Windows tarbort Linux?

Inlägg av Okänd »

Har du Alternate CD? I så fall kan du installera Grub med den här sajten: http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ ... nstallgrub

Om du har en LiveCD eller DesktopCD som den också kallas då är det bara att starta Ubuntu.
naME

Windows tarbort Linux?

Inlägg av naME »

Desktop har jag :/

Ska testa lite mer så kanske det funkar tillslut :)
Okänd

Windows tarbort Linux?

Inlägg av Okänd »

Skrev just detta i en annan tråd men det är så kort att jag klistrar in det här med.

Om ni har möjlighet att använda två diskar ja på en stationär då tex så kan man först installera windows på en disk, den sätter man sen som slave och installerar linux på den som då är master.

Vad som är så smidigt med detta är att om du tar bort din linuxdisk så funkar windowsdisken som vanligt och bootar windows. Så om din linuxdisk kajkar så kan du alltid köra din windowsdisk för du har inte pajat den disken MBR.

Om man gör tvärt om kommer linux/grub skriva över windows MBR och om du inte får grub att lira som du vill har du sabbat din windowsdisk med. Du kan alltid köra en fixmbr på den förvisso men det är ju bara onödigt meckit.

/Andy
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Windows tarbort Linux?

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

tycker jag låter som en dålig idé.
Då kan man ju bara starta windows om man sätter sig o mekar med IDE-kablarna.
Tycker HD-mekande är mer meckit än att trycka in en CD. :)
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Okänd

Windows tarbort Linux?

Inlägg av Okänd »

Nej du kan starta windows genom GRUB självklart! Den får som vanligt en plats i din GRUB men om du fuckar upp din GRUB kan du även ta bort disken och starta windows som vanligt.

Eventuellt måste man själv lägga till windows boot i GRUB men det funkar hur som helst kanon. Fick tipset av nån lite mer erfaren användare än jag som just tyckte att man inte ska sabba sin windowsdisk bara för att köra dualboot. Det var riktat speciellt mot nya användare som fick problem vid dualboot installation och sen inte kunde gå in och titta på nätet hur man ska göra för att deras windowsdisk inte heller ville starta.
/Andy
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Windows tarbort Linux?

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

det är ofta som windows vägrar starta om disken inte är master fortfarande, har fått hjälpa familjen några ggr med sånt vid uppgraderingar (de vägrar fortfarande linux)
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Okänd

Windows tarbort Linux?

Inlägg av Okänd »

Det är kan vara korrekt att den inte startar om du tar bort linux disken. Då måste du byta den till master igen antagligen. Men den är hel med en hel MBR.

I gurb kan man köra en map funktion för att lura disken så den bootar windows om den sitter på slave. Kommer inte ihåg hur det var man skrev i huvet men det var enkelt.
SomeonE

Windows tarbort Linux?

Inlägg av SomeonE »

Ja, det fungerar för mig iaf. Kör windows på slave disken och använder följande för det:
title Microsoft Windows XP Home Edition
root (hd1,0)
savedefault
makeactive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader +1
naME

Windows tarbort Linux?

Inlägg av naME »

Hej igen, det var ett tagsedan jag skrev i den här tråden av flera anledningar...

Jag har inte fått linux att funka. När jag drar i linux disken och rebootar datorn så kommer det upp en "meny" där ett alternativ är: starta eller installera linux. Men det som händer när jag tar det är att jag kommer in på cd versionen av linux. Jag kommer inte in i det jag hade innan och det hade varit riktigt gött om jag kunde få det att funka igen.

Hoppas att någon vet hur jag kan göra!
Tack!
naME

Windows tarbort Linux?

Inlägg av naME »

bump
naME

Windows tarbort Linux?

Inlägg av naME »

bumpbump
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Windows tarbort Linux?

Inlägg av vulfgar »

Du fick ett svar med en länk lite tidigare i tråden. :) Länken är den här:
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/ ... nstallgrub
Har du testat detta?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"