Internet strular i XP efter att ha testat Ubuntu 7.10 livecd

phmo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Internet strular i XP efter att ha testat Ubuntu 7.10 livecd

Inlägg av phmo »

Hej alla !

Jag har ett väldigt konstigt problem :

Jag har testat Ubuntu 7.10 på min stationära dator som bara har xp installerat på hårddisken.
Men jag ville testa Ubuntu, så jag bootar med skivan (som jag skickat efter) och allt funkar perfekt ....
Inga som helst problem att surfa med Firefox i Ubuntu.
Men jag har fortfarande inte installerat Ubuntu på hårddisken och ska inte göra det iheller utan jag vill bara köra LiveCD så länge.

Nu till problemet :

Efter att jag stängt ner Ubuntu och tagit ut CD skivan och bootar om till Win xp, så funkar det också perfekt, förutom en sak ....
Jag kan inte komma ut på Internet dvs jag kan inte surfa. Inte Pinga heller för den delen i XP längre ???

Dvs mitt Internet funkar inte längre ????

Jag kollar allt som man ska kolla men icke att jag kan komma ut på nätet ... :P

Innan jag började experimentera med Ubuntu funkade Internet i XP som det skulle men efter att jag testat Ubuntu funkar det inte längre ???

Nu tror jag att Ubuntu gjort något med mitt nätverkskort (Netgear FA311) som jag inte riktigt kan fatta ?
Det går bra att surfa i Ubuntu men i XP funkar det inte längre.

Någon som upplevt samma problem ??? och som kan tipsa mig hur jag fixar min uppkoppling i XP ???
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Internet strular i XP efter att ha testat Ubuntu 7.10 livecd

Inlägg av maths57 »

Jag har för mig att jag sett något liknande, men då handlade det om en dual boot. Tyvärr kommer jag inte ihåg lösningen, men det handlade om anslutningen till internetleverantören.
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Jag vet att t.ex Telia adsl på något fiffigt sätt kom ihåg vilken dator (MAC-adress ?) som varit uppkopplad, bytte man dator fick man vänta ca 30 minuter innan det gick att ansluta.
Men i det här fallet är det ju samma fysiska dator vi pratar om.
Hur som helst bör inte live-cd:n ha gjort något med din XP-installation.

Hur går det, funkade det att koppla upp med XP efter ett tag?
Vad har du för typ av uppkoppling?
Använder du en router eller kopplar du datorn direkt?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hej phmo och välkommen till ubuntu-se!

Jag har svårt att tro att ubuntus live-CD kan göra något med ditt nätverkskort som påverkar hur det funkar i windows. Det som kan hända är att din dator identifieras på olika sätt beroende på vilket operativsystem du kört. Om du inte har en router, utan att datorn är uppkopplad direkt, så tar det ofta 15-30 min innan du kommer åt internet igen när du bytt operativsystem. Kolla om det funkar igen i windows när det gått nån halvtimme och starta om sen med ubuntu-CDn. Då kommer du förmodligen att få vänta innan internet funkar i ubuntu.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
phmo

Inlägg av phmo »

Hej och tack !

Ja, det där med identifiering på olika sätt beroende på OS är nog en förklaring som jag tror på.

Ja, hursomhelst så vill jag gå över till Linux, så jag dumpar M$ Xp nu och installerar Ubuntu istället på hd'en.

Nä, internet kom aldrig tillbaka till min xp installation, men sen orkande jag inte vänta 15-30 min som vulfgar sa, så kanske det hade fixat sig.

Orkar inte med M$ nu längre är trött på det, går över till Linux permanent.
phmo

Inlägg av phmo »

vulfgar skrev:Hej phmo och välkommen till ubuntu-se!

Jag har svårt att tro att ubuntus live-CD kan göra något med ditt nätverkskort som påverkar hur det funkar i windows. Det som kan hända är att din dator identifieras på olika sätt beroende på vilket operativsystem du kört. Om du inte har en router, utan att datorn är uppkopplad direkt, så tar det ofta 15-30 min innan du kommer åt internet igen när du bytt operativsystem. Kolla om det funkar igen i windows när det gått nån halvtimme och starta om sen med ubuntu-CDn. Då kommer du förmodligen att få vänta innan internet funkar i ubuntu.
Hej igen !

Ok, nu har jag lagt in ubuntu sidan om xp på min hårddisk och dualbootar. Funkar fin fint ...
GRUB hjälper mig att välja OS vid boot.

Men jag har samma problem med min internet ADSL-lina, det funkar inte som det ska.
Jag sitter direktuppkopplad via ADSL modemet och har ingen router.

Jag har nu förstått det du sa vulfgar med fördröjningen på 30min, men jag undrar nu om detta fenomen går att åtgärda, så man inte ska behöva vänta 30 min om man byter OS ?
Kan man kontakta ISP'en (Glocalnet) och fråga om de kan fixa problemet ?
Vad är den tekniska förklaringen till att detta problem uppkommer om man byter OS ?

Jag har kollat på andra ubuntu-forum och det verkar vara ett allmänt problem som ingen vet om eller förstår riktigt.

Det är ju rätt störigt minst sagt att behöva ändra över till xp eller ubuntu för att internet går ner eller hur ?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du kan köpa in en bredbandsrouter/brandvägg som du sätter mellan modemet och datorn. De har inte den fåniga tidsgränsen.
phmo

Inlägg av phmo »

maths57 skrev:Jag har för mig att jag sett något liknande, men då handlade det om en dual boot. Tyvärr kommer jag inte ihåg lösningen, men det handlade om anslutningen till internetleverantören.
Ok, kan du inte försöka minnas lösningen SNÄLLA !!!! ;)

Har skitmycket problem nu, måste ändra från Ubuntu till Xp fram och tillbaka, blir rent yr .... ;D
phmo

Inlägg av phmo »

mcNisse skrev:Du kan köpa in en bredbandsrouter/brandvägg som du sätter mellan modemet och datorn. De har inte den fåniga tidsgränsen.
Hej !

Ok, så du säger det ....

Hm, men jag är inte så insatt i detta.
Kan du ge exempel på en sån bredbandsrouter/brandvägg som jag kan koppla in ?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

phmo

Inlägg av phmo »

Tack för tipsen !

Men ska det verkligen vara nödvändigt att köpa en router, kan man inte lösa det på nåt annat sätt ?

Men jag fattar inte detta riktigt ...

Vad nytta gör en router mellan dator och modem om problemet är ISP's servrar som orsakar fördröjningen ?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det har med din internetleverantörs dhcp server att göra. Den delar helt enkelt inte ut nya adresser till samma MAC adress innom ett visst tidsintervall. Har du en router så har du en egen dhcp-server som kan dela ut adresser. Routern håller dessutom den publika adressen hela tiden, så inga frågor mot din ISP. Det är alltså routern som delar ut ipadress när du switchar operativsystem.

Alternativet är en dator med två nätverkskort. Eller så kanske du kan ringa supporten och höra om de kan ställa om servrarna.
phmo

Inlägg av phmo »

mcNisse skrev:Det har med din internetleverantörs dhcp server att göra. Den delar helt enkelt inte ut nya adresser till samma MAC adress innom ett visst tidsintervall. Har du en router så har du en egen dhcp-server som kan dela ut adresser. Routern håller dessutom den publika adressen hela tiden, så inga frågor mot din ISP. Det är alltså routern som delar ut ipadress när du switchar operativsystem.

Alternativet är en dator med två nätverkskort. Eller så kanske du kan ringa supporten och höra om de kan ställa om servrarna.
Tackar för utförligt svar !!

Vad är för och nackdelar för ISP om de ändrar i sina servrar ?
phmo

Inlägg av phmo »

Fick följande svar från Glocalnets support:

Problemet beror troligtvis på att din nätverkskort inte tar i mot ett nytt dhcplease.
Ditt modem är bryggat så den delar alltså inte ut någon ip-adress till dig utan du får en publik ip direkt från vår dhcp server. Eftersom modemet inte tappar kontakten med stationen (alla lampor lyser) så bör det bara vara att uppdatera drivrutinerna till ditt nätverkskort för att det ska fungera. Tyvärr kan jag inte se att ditt modem är påslaget för tillfället så jag ser inte om det går trafik, eller om din dator begär nya ip-adresser.

Tjaha, men nu råkar jag ha uppdaterat mina drivrutiner till nätverkskortet men det funkar ändå inte ???

Får väl skaffa en sån där router-apparat som fixar biffen, nämligen denna :
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323060

Har denna router en inbyggd brandvägg också, så att man inte behöver en mjukbrandvägg vare sig man sitter i xp eller ubuntu ?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det är en sån router som jag har. :) Den har en inbyggd brandvägg också.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det jag hade sett var det som HenrikAn skrev om, så jag fortsatte inte på det. Jag tycker att det har kommit upp många intressanta saker i den här tråden. Jag har aldrig haft problem med att köra någon live-CD för jag har en router. Så det där DHCP-problemet har jag sluppit i och med att routern tar hand om min ISP. Dessutom öker en router med inbyggd brandvägg din säkerhet. Mycket skit kommer inte längre än till routern. Det brukar dessutom vara väldigt enkelt att installera en sådan. Man pluggar in den till modemet, väntar en stund och pluggar sedan in datorn. Så surfar man till routern, som har en adress i stil med 192.168.0.1 och där gör man sedan sina inställningar.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"