Han var TYDLIGEN ljudexpert!
Men VAD är sant egentligen???

Ljudkvalitén blir inte bättre om du konverterar mp3 till wav.Ubuntu33 skrev:Jo det får du!
Eftersom Wav eller LP verkar vara/är bättre än Mp3 så gjorde jag just rubriken för att om man ville ÅTERGÅ till LP eller Wav!
Då CD lagrar digital data så kan man klämma in 100ggr mer "ljud" än på en LP. Men människans öra kan knappast uppfatta detta.KiviE skrev:Är väl helt sant att LP har större frekvensområde vilket gör att ljudet blir bättre. Rätta mig om jag har fel...
Personligen så tycker jag att man ska ha en väldigt bra ljudanläggning om man ska höra skillnad på wav och mp3. Mp3 duger gott till de flesta.
CD lagras ju digitalt vilket medför att kvalitén på musiken blir sämre, om än väldigt lite. Svårt att få 0 distribution.Emil.s skrev:Då CD lagrar digital data så kan man klämma in 100ggr mer "ljud" än på en LP. Men människans öra kan knappast uppfatta detta.KiviE skrev:Är väl helt sant att LP har större frekvensområde vilket gör att ljudet blir bättre. Rätta mig om jag har fel...
Personligen så tycker jag att man ska ha en väldigt bra ljudanläggning om man ska höra skillnad på wav och mp3. Mp3 duger gott till de flesta.
Om man skulle ta fram en ny typ av LP, med den absolut modernaste teknologin som finns att tillgå så skulle man mycket väl kunna få mycket bättre ljud än vad det är på dagens CDskivor.KiviE skrev:CD lagras ju digitalt vilket medför att kvalitén på musiken blir sämre, om än väldigt lite. Svårt att få 0 distribution.Emil.s skrev:Då CD lagrar digital data så kan man klämma in 100ggr mer "ljud" än på en LP. Men människans öra kan knappast uppfatta detta.KiviE skrev:Är väl helt sant att LP har större frekvensområde vilket gör att ljudet blir bättre. Rätta mig om jag har fel...
Men helt klart så begränsar människans öron det mesta. VI kan höra frekvenser mellan ca 20hz - 20.000hz.
Men nu mumlar jag säkert mestadels i nattmössan då jag inte alls är insatt i musik.
HejUbuntu33 skrev: Jag brukar läsa ibland om nåt som kallas "bitrate"..har det med det att göra?
Vaddå?webaake skrev:Enkelt: Live é bäst ! Det är ALLTID i realtid oförvanskat, 100%. Det du hör är det som du hör........
.