Men det finns ju en del att välja på..

Ska den vara skärmad eller oskärmad.korsad eller okorsad?
Vad är det för skillnad och påverkar det nåt?
Nån som vet?

Helt onödigt... Den enda fördelen med Cat.6 är att man kan skicka Gbit Ethernet i full duplex över 2 par. Och det finns det ändå ingen 802.3 standard för...Konservburk skrev: Köp cat.6 istället för cat.5e, kostar inte mycket mer per meter, men fungerar
även till gigabit-nätverk.
http://www.netsuperstore.se/catalog/pro ... _id=179526
Jo, stämmer bra. Men numer så spelar det ingen större roll. Dock måste man ha korsad om man bara har 2 datorer.lennart_sj skrev: Om jag inte minns helt fel skall korsad ethernetkabel endast användas om man kopplar ihop 2 datorer direkt utan vare sig router, hub eller liknande.
I alla normala fall används okorsad (rak) kabel.
Jag har för mig att du bör hålla dig till kablar under 100m.Ubuntu33 skrev: Är det någon begränsning hur lång den ska vara
Efter 50 meter behövs en förstärkare har jag för mig.Konservburk skrev:Jag har för mig att du bör hålla dig till kablar under 100m.Ubuntu33 skrev: Är det någon begränsning hur lång den ska vara
Näe 100m ska fungera.upnorth skrev:Efter 50 meter behövs en förstärkare har jag för mig.Konservburk skrev:Jag har för mig att du bör hålla dig till kablar under 100m.Ubuntu33 skrev: Är det någon begränsning hur lång den ska vara
Skärmad kabel har bara effekt om nätverksuttaget också är skärmat.Ubuntu33 skrev: Efter att ha läst igenom en del på nätet så finns det dom som rek. skärmade cat-kablar (FTP) i alla fall..om den ex. ligger parallelt med en 220v kabel.
Min cat-kabel kommer ligga ganska nära en 220v strömkabel som sitter på golvlisten galet nog.
Det var därför jag var tvungen att fråga kom jag på!
Är det nåt som kommer störa anslutningen?
Kan jag använda en oskärmad cat-kabel (UTP) ialla fall?
När egentligen ska man använda FTP och under vilka förhållanden?
PS: Detta var ett intressant ämne!
![]()
FTP är lämpligt om man drar 500 kablar i en bunt, förbi generatorn i ett kärnkraftverk, eller parralellt med en partikel accelerator.Ubuntu33 skrev: Efter att ha läst igenom en del på nätet så finns det dom som rek. skärmade cat-kablar (FTP) i alla fall..om den ex. ligger parallelt med en 220v kabel.
Min cat-kabel kommer ligga ganska nära en 220v strömkabel som sitter på golvlisten galet nog.
Det var därför jag var tvungen att fråga kom jag på!
Är det nåt som kommer störa anslutningen?
Kan jag använda en oskärmad cat-kabel (UTP) ialla fall?
När egentligen ska man använda FTP och under vilka förhållanden?
PS: Detta var ett intressant ämne!
![]()
En datalärare på skolan tjatade om att det är säkrast att dra FTP kabel förbi 3 fas.Emil.s skrev: FTP är lämpligt om man drar 500 kablar i en bunt, förbi generatorn i ett kärnkraftverk, eller parralellt med en partikel accelerator.
Och som sagt, ska du har FTP så lär utrustningen vara anpassad för det.
Har dragit mina hemgjorda Cat5:or under CRT skärmar, och förbi oskärmade högtalare och över hur många strömsladdar som hellst. 1Gbit/s flyter utan probem igenom.
... Det hindrar ju inte någon annan från att diskutera vidare.Ubuntu33 skrev:Jag anser att denna tråden är löst men...