Kan inte lägga till nya typsnitt i Openoffice.

Erika
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Kan inte lägga till nya typsnitt i Openoffice.

Inlägg av Erika »

Jag skulle behöva hjälp med hur man lägger till nya typsnitt i Openoffice. Jag provade med att bara dra över filen (fungerar utmärkt i windows...) till de övriga typsnitten som redan ligger där. Men jag fick error, jag hade inte tillåtelse att göra detta. Då jag gick in i properties stod där att jag inte var ägaren av filen och att jag därför inte hade behörighet att ändra någonting där.
Någon som har en bra lösning på hur jag ska göra för att kunna lägga in mitt typsnitt?

Mvh Erika
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kan inte lägga till nya typsnitt i Openoffice.

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se

Om du öppnar filbläddraren och skriver "fonts:///" som plats så listas alla typsnitt i systemet. Dit ska man även kunna kopiera in nya typsnitt om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Kan inte lägga till nya typsnitt i Openoffice.

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Erika skrev:Jag skulle behöva hjälp med hur man lägger till nya typsnitt i Openoffice. Jag provade med att bara dra över filen (fungerar utmärkt i windows...) till de övriga typsnitten som redan ligger där. Men jag fick error, jag hade inte tillåtelse att göra detta. Då jag gick in i properties stod där att jag inte var ägaren av filen och att jag därför inte hade behörighet att ändra någonting där.
Någon som har en bra lösning på hur jag ska göra för att kunna lägga in mitt typsnitt?

Mvh Erika
Teckensnitten är inte specifika för OpenOffice.org, utan snarare för hela systemet. Man kan lägga till och ta bort teckensnitt på flera olika sätt, men jag är inte helt säker på hur du försökte göra. Uppfattade jag dig rätt att du letade efter befintliga teckensnitt med den vanliga filbläddraren (Nautilus eller liknande) och sedan försökte klicka och dra andra teckensnitt dit?

Gör då istället så här:
Öppna en terminal och skriv sudo nautilus. Ditt lösenord kommer att efterfrågas. När du knappar in det kommer din inmatning inte att visas, men det är inget fel. Skriv bara lugnt vidare och tryck [Enter]. Nu startas filbläddraren av root istället för av dig, så att säga, och får då alla rättigheter. Du kan nu göra vad 17 som helst, så var försiktig!

Ett stort problem med Windows är ju att man har rättigheter att göra vad som helst i princip, om man inte själv ser till att begränsa sina rättigheter. På så sätt brukar folk kunna få sina system obrukbara genom att de kan lägga till och ta bort systemfiler som de behagar. Mycket dumt, men inget strul med lösenord. I Linux är det lite jobbigare att göra ändringar i mappar som tillhör systemet, i och med att man måste mata in sitt lösenord varje gång man ändrar något. Det betyder ju att eventuella virus också måste känna till detta lösenord. I Windows kan ett virus härja fritt med systeminställningar om man inte själv ändrat sina egna rättigheter på lämpligt sätt.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Erika
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Funkade bra!

Inlägg av Erika »

Tack för hjälpen, funkade utmärkt att göra det via terminalen och Root.
Mvh Erika
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"