Hej,
Efter att ha nyinstallerat en bärbar med 7.10 så får jag ungefär varannan gång en svart skärm precis samtidigt som pekaren visas och skall börja röra på sig. Eftersom man inte ser något på skärmen blir det till slut omstart som gäller. Samma fenomen har jag på min stationära efter uppdatering från förra versionen som funkade utmärkt. Dessutom har ljudet slutat fungera som också det fungerade utmärkt för uppdateringen.
Är det så att funktionalitet plockas bort mellan versionerna eller vad är som händer egentligen. 7.10 har vissa förbättringar men det känns som det är betydligt mer problem än i tidigare versioner. (Varför försöka laga något som fungerar?)
Är det någon som vet något om uppstartsproblemet och den svarta skärmen är jag mycket intresserad att få veta det. När det gäller ljudet har jag givit upp helt. Har helt enkelt använt för mycket tid för att försöka lösa det utan att lyckas och därmed börjar känna mig lite bitter. (Ljudet fungerar inte ens med live-cdn.)
/ javaman
Svart skärm i varannan uppstart som kräver omstart
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Svart skärm i varannan uppstart som kräver omstart
Vad har du för grafikkort och ljudkort?
Ser du den orangea stapeln och Ubuntuloggan vid uppstart?
Funkade det i Feisty? Skulle kunna köra det om du inte vill vänta på Hardy som kommer i slutet på april. Det brukar ju gå på runt 30min att installera så det överlever man
, om man dessutom har en separat home-partition så försvinner heller inga filer.
Efter att jag skrivit in användarnamn och lösenord så tar det ett tag innan Gnome kommit igång, men det kommer förr eller senare.... Men i Feisty gick det snabbare, Hardy ska va snabbare är Gutsy har jag läst, om man vill/vågar kan man köra Hardy Heron Alpha 5
Ser du den orangea stapeln och Ubuntuloggan vid uppstart?
Funkade det i Feisty? Skulle kunna köra det om du inte vill vänta på Hardy som kommer i slutet på april. Det brukar ju gå på runt 30min att installera så det överlever man

Efter att jag skrivit in användarnamn och lösenord så tar det ett tag innan Gnome kommit igång, men det kommer förr eller senare.... Men i Feisty gick det snabbare, Hardy ska va snabbare är Gutsy har jag läst, om man vill/vågar kan man köra Hardy Heron Alpha 5
Både grafik och ljud är integrerat i moderkortet på den stationära.
Grafiken är ett Intel Extreme Graphics och ljudet något AC'97 kompatibelt.
Datorn är en Shuttle SB 51G.
Den svarta skärmen uppstår efter det att loggan visas och att stapeln fylls upp. (Hela stapeln fylls färdigt.) I de fall det fungerar visas nu pekaren och någon sekund senare visas inloggningen. Det som händer när det inte fungerar är att pekaren blinkar till och sedan verkar det som systemet försöker med ett antal olika upplösningar. Skärmen växlar i vilket fall mellan olika svarta nyanser. Därefter händer inte så mycket mer, dvs ingenting.
Jag borde inte vara ensam om detta eftersom jag har detta problem på två olika maskiner och den ena uppdaterats och den andra nyinstallerats.
Som sagt ljudet har jag helt givit upp men det vore skönt att slippa starta datorn två gånger varje gång man skall använda den.
/ Javaman
Grafiken är ett Intel Extreme Graphics och ljudet något AC'97 kompatibelt.
Datorn är en Shuttle SB 51G.
Den svarta skärmen uppstår efter det att loggan visas och att stapeln fylls upp. (Hela stapeln fylls färdigt.) I de fall det fungerar visas nu pekaren och någon sekund senare visas inloggningen. Det som händer när det inte fungerar är att pekaren blinkar till och sedan verkar det som systemet försöker med ett antal olika upplösningar. Skärmen växlar i vilket fall mellan olika svarta nyanser. Därefter händer inte så mycket mer, dvs ingenting.
Jag borde inte vara ensam om detta eftersom jag har detta problem på två olika maskiner och den ena uppdaterats och den andra nyinstallerats.
Som sagt ljudet har jag helt givit upp men det vore skönt att slippa starta datorn två gånger varje gång man skall använda den.
/ Javaman
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om du kan lägga upp din Xorg.conf så kanske nån här kan finna nåt skumt
i terminalen skriv gedit /etc/X11/xorg.conf och kopiera det som står där i "Code" här i tråden.
i terminalen skriv gedit /etc/X11/xorg.conf och kopiera det som står där i "Code" här i tråden.