vad är XGL, compiz och beryl?

Användarvisningsbild
matti4s
Kontakt:

Inlägg av matti4s »

Hej på er allihopa jag har lite funderingar efter att ha läst en del trådar här..

vad är egentligen

XGL, compiz och beryl?

screenshot/bilder på hur det är(ser ut) skulle uppskattas
Det är ganska tråkigt att inte ha någon signatur. Därför kan det ibland vara lite roligare att fylla ut det här tomrummet efter posten med lite text. Man kan skriva lite om sig själv: Hej, jag heter Mattias och har inte använt ubuntu så länge, men jag är inte dålig för det! Jag behärskar: XHTML,CSS,PHP,Javascript,C++ och det är dags för python.
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av freemanen »

Här är en video över beryl.
http://www.youtube.com/watch?v=G3p8IBNNd88
har inte förstått skillnaderna mellan de olika sakerna, men beryl är det som ska vara det senaste. Om Du vill installera det så sök på ditt grafikkortstyp och beryl på http://www.ubuntuforums.org/
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Jadu xgl är en slag x-server eller vad de kallas. Den är en bra bas för compiz och beryl.
Compiz och beryl är så kallade fönsterhanterare. Vilken du väljer är nog en smaksak. Beryl är en utstickare från compiz och har enligt mig mkt mer grejer. Med andra ord för att kunna få häftiga effekter som wobblande fönster och 3d-kuben så måste du installera beryl. Och för att beryl skall funka måste du ha xgl.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
matti4s
Kontakt:

Inlägg av matti4s »

[quote="zero gravity"]Jadu xgl är en slag x-server eller vad de kallas. Den är en bra bas för compiz och beryl.
Compiz och beryl är så kallade fönsterhanterare. Vilken du väljer är nog en smaksak. Beryl är en utstickare från compiz och har enligt mig mkt mer grejer. Med andra ord för att kunna få häftiga effekter som wobblande fönster och 3d-kuben så måste du installera beryl. Och för att beryl skall funka måste du ha xgl.[/quote]
tack mycket bra svar nu börjar ja få bukt på detta...
Det är ganska tråkigt att inte ha någon signatur. Därför kan det ibland vara lite roligare att fylla ut det här tomrummet efter posten med lite text. Man kan skriva lite om sig själv: Hej, jag heter Mattias och har inte använt ubuntu så länge, men jag är inte dålig för det! Jag behärskar: XHTML,CSS,PHP,Javascript,C++ och det är dags för python.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="matti4s"][quote="zero gravity"]Jadu xgl är en slag x-server eller vad de kallas. Den är en bra bas för compiz och beryl.
Compiz och beryl är så kallade fönsterhanterare. Vilken du väljer är nog en smaksak. Beryl är en utstickare från compiz och har enligt mig mkt mer grejer. Med andra ord för att kunna få häftiga effekter som wobblande fönster och 3d-kuben så måste du installera beryl. Och för att beryl skall funka måste du ha xgl.[/quote]
tack mycket bra svar nu börjar ja få bukt på detta...[/quote]
Och så här gör man.....

http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy

Beryls Hemsida:
http://www.beryl-project.org

I foumet hittar man massvis med tips...

Kanonkul teknik och ett myller av inställningar....nVidia grafik är att föredra.

:)
Användarvisningsbild
Kim Johansson
Kontakt:

Inlägg av Kim Johansson »

Intel grafik funkar alldeles utmärkt med. :D
Kubuntu Dapper Drake 6.06
zoddic

Inlägg av zoddic »

Ati funkar också utmärkt ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Intel och ATI, kan ni berätta vad ni har? :)
zoddic

Inlägg av zoddic »

Om du menar vad jag har för kort så kör jag 9600XT och använder open source radeon drivisarna som följer med edgy. Och då behöver jag ju inte xgl utan bara beryl, så xgl är inte ett krav för att köra beryl som någon skrev tidigare.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="hagbarddenstore"]Intel grafik funkar alldeles utmärkt med. :D[/quote]
Yup....

Här är en forumguide från Beryls forum för Intel grafikchip....

http://forum.beryl-project.org/topic-48 ... d-graphics

Have fun :D The magic cube....;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tack zoddic, den var bra.

Nu vänta jag på hagbarddenstore's :)
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"