Hur använda Windows XP-PC som filserver för Ubuntu-dator?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur använda Windows XP-PC som filserver för Ubuntu-dator?
Jag har en "Windows XP-dator" och en "Ubuntu-dator" kopplade till samma router. Hur gör jag i detalj om jag på Ubuntu-datorn vill kunna se en mapp på Windows XP-datorn och använda den precis som man använder en extern hårddisk kopplad till Ubuntu-datorn?
1. Vad gör jag på Windows XP-datorn?
2. Vad gör jag på Ubuntu-datorn?
3. Vad gör jag med router-inställningarna (om jag behöver ändra något där)?
1. Vad gör jag på Windows XP-datorn?
2. Vad gör jag på Ubuntu-datorn?
3. Vad gör jag med router-inställningarna (om jag behöver ändra något där)?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Hur använda Windows XP-PC som filserver för Ubuntu-dator?
1. Kolla om din XP har en mapp som heter Delade dokument. Har den det, då är det OK.
2. Här finns det två sätt.
2.1 I den övre panelen går du till Platser - Anslut till server ... Som Typ av tjänst anger du Windows-utdelning. Under Server anger du IP-adressen eller namnet på XP-datorn. I Utdelning skriver du "Delade dokum". Ange också ev ett användarnamn. Domännamn är namnet på ditt hemmanätverk, t ex MSHOME (varför man nu ska döpa det till något sånt!). Ge anslutningen ett vettigt namn. Det här skapar en ikon på skrivbordet som du sedan kan klicka på för att öppna anslutningen.
2.2 I den övre panelen går du till Platser - Nätverk. Här ska alla utdelade resurser i nätverkat synas. Åtminstone ska där finnas en ikon som heter Windows-nätverk. Nu kan du bläddra bland resurserna.
3. I routern borde du inte behöva göra någonting.
2. Här finns det två sätt.
2.1 I den övre panelen går du till Platser - Anslut till server ... Som Typ av tjänst anger du Windows-utdelning. Under Server anger du IP-adressen eller namnet på XP-datorn. I Utdelning skriver du "Delade dokum". Ange också ev ett användarnamn. Domännamn är namnet på ditt hemmanätverk, t ex MSHOME (varför man nu ska döpa det till något sånt!). Ge anslutningen ett vettigt namn. Det här skapar en ikon på skrivbordet som du sedan kan klicka på för att öppna anslutningen.
2.2 I den övre panelen går du till Platser - Nätverk. Här ska alla utdelade resurser i nätverkat synas. Åtminstone ska där finnas en ikon som heter Windows-nätverk. Nu kan du bläddra bland resurserna.
3. I routern borde du inte behöva göra någonting.
-
Tack! Det där med namn på hemmanätverk förstod jag inte. Jag har bara kopplat in två datorer till en router. Jag har inte namngett något nätverk någonstans. Jag har dock sett att det under Windows XP finns en guide för att skapa ett hemmanätverk. Är det kanske något man ska använda sig av?
- maths57
Behövde du inte köra den där guiden för att komma ut på internet? För att kolla namnet på nätverket, öppna Kontrollpanelen och klicka på System. Gå till fliken Datornamn. Mitt på hittar du namnet. Antagligen är det MSHOME. Har du ett administrativt konto kan du klicka på knappen Ändra för att ändra inställningarna.
-
Re: Hur använda Windows XP-PC som filserver för Ubuntu-dator?
Jag har en mapp som heter "Delade dokument" på Win XP-datorn.
Jag lyckas dock inte komma åt den från Ubuntu-datorn. Gör jag som du skrev i 2.2 får jag upp en ikon för Windows-nätverk men dubbelklickar jag på den så är det bara tomt. Gör jag som du skriver i 2.1 så fungerar det inte heller.
I Kontrollpanelen -> System -> Datornamn under Win XP finns det två namn; Fullständigt datornamn som är Christians-PC och Arbetsgrupp som är WORKGROUP. Är det då WORKGROUP som är namnet på nätverket? Jag provade det i din punkt 2.1 men det fungerade som sagt inte.
Jag lyckas dock inte komma åt den från Ubuntu-datorn. Gör jag som du skrev i 2.2 får jag upp en ikon för Windows-nätverk men dubbelklickar jag på den så är det bara tomt. Gör jag som du skriver i 2.1 så fungerar det inte heller.
I Kontrollpanelen -> System -> Datornamn under Win XP finns det två namn; Fullständigt datornamn som är Christians-PC och Arbetsgrupp som är WORKGROUP. Är det då WORKGROUP som är namnet på nätverket? Jag provade det i din punkt 2.1 men det fungerade som sagt inte.
- maths57
Helt klart är det WORKGROUP som är namnet på nätverket (eller "arbetsgruppen" som det heter i Windows). Egentligen borde du få upp den andra datorn direkt i Nätverk i filbläddraren. Så det är konstigt. Behöver du göra några inställningar i routern för att ange namnet på arbetsgruppen eller tala om vilka datorer som finns i nätverket?
-
Jippi, nu fungerar det. Man är tydligen tvungen att köra "Guiden konfigurera nätverk" under Windows XP för att mappen "Delade dokument" ska delas ut på nätverket. Den delas inte ut default. Default står det bara på "Dela ut"-fliken att mappen inte delas ut av säkerhetsskäl och att man ska köra "Guiden konfigurera nätverk". Det finns möjlighet att tvinga utdelning av mappen också utan att köra den guiden men då får man en varning om att man inte bör göra det.
P.S. Nu heter mitt nätverk MSHOME också liksom du skrev för det var defaultnamnet när man körde guiden.
P.S. Nu heter mitt nätverk MSHOME också liksom du skrev för det var defaultnamnet när man körde guiden.
- maths57
Lysande!
Men du, MSHOME är bara ett standardnamn. Du kan byta ut det mot vad du vill, bara alla datorerna i nätverket tillhör samma. Det går att ändra i efterhand både i Ubuntu och Windows. Låt fantasin flöda! Ta något tema. Något namn ur Sagan om Ringen är väl inte så ovanligt.
Fixar också så att den här tråden blir märkt som löst.

Fixar också så att den här tråden blir märkt som löst.
-
Jo, jag har redan förstått att jag kan döpa det till vad jag vill.