Error 15 problem
-
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Error 15 problem
Hejsan, stallde nog till det lite for mig idag. Skulle fixa med virtualbox och forsokte installera usb manager i synaptics. Men nar jag tryckte pa verkstall sa sag jag till min fasa hur den borjade ta bort GNOME saker, GNOME panel tror jag och lite annat, hittade ingen avbryt heller. Vad ska jag gora nu? (Har engelskt tangetbord, darav spraket... )
Har kort fsck /dev/sda3 -f men det verkar inte ha hjalpt. Nagra ideer?
// Tommy
Har kort fsck /dev/sda3 -f men det verkar inte ha hjalpt. Nagra ideer?
// Tommy
-
Re: Error 15 problem
Jag har nog hittat vad som kan vara problemet, men jag vet inte hur jag fixar det bara.
Jag har monterat min linux partition och kollat igenom den via live skivan. Dar har jag upptackt att min sys mapp
ar helt tom. Det ska den inte vara misstanker jag? Finns det nagot satt att fa det att fungera? Eller att atminstone spara resten av mina installningar och program? Funkar det att kopiera sys mappen fran liveskivan tror ni?
Fraga mig inte hur jag lyckades tomma sys mappen for det vet jag inte, men det kanns som att det var valdigt klantigt :-)
Jag har monterat min linux partition och kollat igenom den via live skivan. Dar har jag upptackt att min sys mapp
ar helt tom. Det ska den inte vara misstanker jag? Finns det nagot satt att fa det att fungera? Eller att atminstone spara resten av mina installningar och program? Funkar det att kopiera sys mappen fran liveskivan tror ni?
Fraga mig inte hur jag lyckades tomma sys mappen for det vet jag inte, men det kanns som att det var valdigt klantigt :-)
Lite osäker på vad du menar med "sys mappen"? Vad är den exakta sökvägen?
Vad händer om du försöker logga in nu?
Du kan ta en backup på /home/användarnamn/, det är där alla inställningar sparas.
Vad händer om du försöker logga in nu?
Du kan ta en backup på /home/användarnamn/, det är där alla inställningar sparas.
-
Med sys mappen menar jag /sys/ som ligger direkt pa root nivan (ratt namn?)
Finns det nagra andra mappar forutom anvandamappen dar installningar kan ha sparats?
Tex. bokmarken till firefox och sa, var hamnar de?
Just nu kan jag inte logga in, jag kan namligen inte boota partitionen. Om jag forsoker gora det sa sager den bara error 15, file not found. Jag har insett att det aven saknas filer i boot mappen (/boot/).
Har nog beslutat mig for att formatera om partitionen och installera om. Nagra tips pa vad man ska ta backup pa?
Tack for hjalpen!! :-)
Finns det nagra andra mappar forutom anvandamappen dar installningar kan ha sparats?
Tex. bokmarken till firefox och sa, var hamnar de?
Just nu kan jag inte logga in, jag kan namligen inte boota partitionen. Om jag forsoker gora det sa sager den bara error 15, file not found. Jag har insett att det aven saknas filer i boot mappen (/boot/).
Har nog beslutat mig for att formatera om partitionen och installera om. Nagra tips pa vad man ska ta backup pa?
Tack for hjalpen!! :-)
Så klart, jag tänkte inte riktigt.
Alla inställningar osv sparas i din hemmamapp. Så en komplett backup på den är en bra idé.
Firefox bokmärken finns under ~/.mozilla/

Alla inställningar osv sparas i din hemmamapp. Så en komplett backup på den är en bra idé.
Firefox bokmärken finns under ~/.mozilla/
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om /boot också var tom kanske räcker att installera om grub för att iaf kunna starta Ubuntu
-
Hur installerar man om grub?
Jag har kort
root (hd0,2)
setup (hd0)
via konsollen man kan komma in i fran boot menyn (har XP, och Ubuntu).
Att lagga home pa en egen partition lat riktigt smart, finns det nagon guide till hur man gor det?
Hur stor ska man gora home partitionen, det installeras inga program dar va? De hamnar pa root?
Tack for all hjalp! Har en tagit en kopia pa home katalogen och tog for sakerhetskull en kopia pa hela partitionen ocksa,
insag att det fick plats pa ena externa disken. Sa nu blir det till att formatera om.
Jag har kort
root (hd0,2)
setup (hd0)
via konsollen man kan komma in i fran boot menyn (har XP, och Ubuntu).
Att lagga home pa en egen partition lat riktigt smart, finns det nagon guide till hur man gor det?
Hur stor ska man gora home partitionen, det installeras inga program dar va? De hamnar pa root?
Tack for all hjalp! Har en tagit en kopia pa home katalogen och tog for sakerhetskull en kopia pa hela partitionen ocksa,
insag att det fick plats pa ena externa disken. Sa nu blir det till att formatera om.
- Cadryc
Kolla http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu710 och bilden där det står "Förbered partitioner" (i skärmdumpen)
Gör en partition med monteringspunkt (Mount point) "/" som blir root och en "/home" dessa kan ha önskat filsystem. Gör även en partition med filsystemet "swap". Om man vill använda Viloläge måste swap vara lika stor eller större än RAM-minnet, annars kan den va rätt liten. På min dator har jag använt 7GB av min root, /home blir resten av hårddisken. Läs mer i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3125
Gör en partition med monteringspunkt (Mount point) "/" som blir root och en "/home" dessa kan ha önskat filsystem. Gör även en partition med filsystemet "swap". Om man vill använda Viloläge måste swap vara lika stor eller större än RAM-minnet, annars kan den va rätt liten. På min dator har jag använt 7GB av min root, /home blir resten av hårddisken. Läs mer i den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3125
-
Tack så mycket för all hjälp. Nu har jag installerat om och lagt in min gamla home mapp, det funkade ju kalas. Firefox frågade till och med om jag ville fortsätta med min gamla session. :-)
- Cadryc
Gôtt mos! 

-
Hmm, men allt är inte frid och fröjd än.
Efter att jag la in min gamla home mapp så har nu alla paneler försvunnit. Kan det vara att det som pajade allt från början tog bort massa gnome saker från min home mapp?
Kan jag installera om gnome?
Efter att jag la in min gamla home mapp så har nu alla paneler försvunnit. Kan det vara att det som pajade allt från början tog bort massa gnome saker från min home mapp?
Kan jag installera om gnome?
- Cadryc
vad händer om du skriver gnome-panel i terminalen?
-
A panel i already runnig, får jag till svar.
Innan allt började krångla dvs innan jag installerade om så hade jag Compiz installerat, kan det vara det som krånglar.
Som förtydligande om felet kan jag säga:
Om jag försöker klicka på knappen för att visa skrivbordet så säger den att min fönsterhanterare inte stödjer det kommandot.
Jag kan inte flytta fönster, jag kan inte minimera dem mm. Om jag klickar på ett fönster som ligger under så hamnar det inte överst.
Detta medför att jag måste stänga firefox så fort något ska kollas... väldigt roligt :-)
Innan allt började krångla dvs innan jag installerade om så hade jag Compiz installerat, kan det vara det som krånglar.
Som förtydligande om felet kan jag säga:
Om jag försöker klicka på knappen för att visa skrivbordet så säger den att min fönsterhanterare inte stödjer det kommandot.
Jag kan inte flytta fönster, jag kan inte minimera dem mm. Om jag klickar på ett fönster som ligger under så hamnar det inte överst.
Detta medför att jag måste stänga firefox så fort något ska kollas... väldigt roligt :-)
-
Har insett att det kanske inte är panelerna som är borta, svårt med namnen på allt. :-)
Det är raden/fältet med minimera, maximera, stäng som saknas på alla fönster. Och även ramar runt fönstrena, som man kan ta tag i och förstora förminska mm.
Det är raden/fältet med minimera, maximera, stäng som saknas på alla fönster. Och även ramar runt fönstrena, som man kan ta tag i och förstora förminska mm.
-
Så, nu vågar jag nog säga att allt fungerar (ta i trä).
Senaste problemet är löst också, jag installerade om compiz, tog bort allt och la sedan in det. Dessutom så fick jag manuellt lägga in emerald i autostarten.
Tack för all hjälp!!
Senaste problemet är löst också, jag installerade om compiz, tog bort allt och la sedan in det. Dessutom så fick jag manuellt lägga in emerald i autostarten.
Tack för all hjälp!!
- Cadryc
Tror man brukar kalla listen med miminera etc för Fönsterramar, om de är borta så kan man få det att funka med att trycka ALT+F2 och skriva metacity --replace. Metacity är standard-fönsterramarna i gnome, men om du kör Emerald så funkar det lika bra. Finns även en massa Emerald-teman man kan ladda ner som är flashigare än metacity, tex mer transparens och glaseffekter och sånt.Foto totto skrev:Det är raden/fältet med minimera, maximera, stäng som saknas på alla fönster. Och även ramar runt fönstrena, som man kan ta tag i och förstora förminska mm.
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 6 gånger.
-
Okey, bra att veta nästa gång! :-) Har precis skaffat nya emerald teman, letar efter lite fräcka ikoner nu istället. ikoner ubuntu