Hejsan!
Jag skulle stänga av min touchpad, då skulle jag lägga till en option i etc/x11/xorg.conf och jag hade inga rättigheter till den så det blev att leta runt lite kring rättigheter... Då gick nog nånting snett!
Jag fick på någotvis lagt till min option i xorg.conf och jag kunde stänga av min touchpad, men mina rättigheter till alla mina partitioner försvann...
Nu har jag varken rättigheter och kan inte heller montera mina partitioner.
Då jag skulle lösa problemet med att spara ett nytt option i xorg.conf så använde jag dessa kommandon i terminalen...
sudo chown -R david /media/filer/ (varför vet jag inte, det var från något annat forum som jag fick detta för mig...)
Körde också en
make dir /media/filer
sedan
sudo gedit etc/x11/xorg.conf (eller nått liknande kommando, då kunde jag spara xorg.conf, startade om datorn och jag kunde stänga av touchpadden)
ser ut som att det skulle finnas samma filer på alla partitioner nu, men jag hoppas att det går att lösa det här problemet...
Tackar!
Problem vid montering av volym
Re: Problem vid montering av volym
chown -R är att du byter ägare (changeowner) på partionen o alla mappar på den, eller vad du nu skriver det till.
xorg.conf äger root, så du kan inte ändra vad du vill där utan att öppna den med sudo först som du gjorde.
har du lyckats få alla filer på en o samma partion, eller syns samma filer på alla dina partioner?
eller vad menar du där riktigt?
xorg.conf äger root, så du kan inte ändra vad du vill där utan att öppna den med sudo först som du gjorde.
har du lyckats få alla filer på en o samma partion, eller syns samma filer på alla dina partioner?
eller vad menar du där riktigt?
Efter frenetiskt sökande lyckades jag till slut fixa till det...
körde med
chown -R root /etc/
Tycks funka nu iaf, hoppas det håller i sig
Det är tydligen genom misstagen som man lär sig...
Tack i varje fall!
körde med
chown -R root /etc/
Tycks funka nu iaf, hoppas det håller i sig

Det är tydligen genom misstagen som man lär sig...
Tack i varje fall!
så länge det fungerar för dig så.