Få ett skalskript att starta ett annat

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
j0n1z

Få ett skalskript att starta ett annat

Inlägg av j0n1z »

Jag har svängt ihop ett eget mycket enkelt skalskript som jag använder som en genvägsmeny från vilken jag kan starta lite olika program som jag använder ofta som exempelvis vlc, mplayer, firefox och liknande. Jag har även följt Bossiemans guide om hur man spelar upp webbradio i terminalen och tänkte därför lägga ett alternativ i min "meny" för att starta Bossiemans webbradioskript. Radioskriptet ligger i min /home och heter ".radio". Koden jag använder för att starta denna delen av skriptet är:
elif [ "$skript" = "7" ]; then
./.radio
Detta fungerar dock bara när jag befinner mig i min hemkatalog. Hur gör man för att kunna starta skriptet om man befinner sig i en annan katalog?
Jag testade med "bash /home/användarnamn/.radio" och "./home/användarnamn/.radio" men ingen av dessa verkar fungera.
Jag är tacksam för hjälp :)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Få ett skalskript att starta ett annat

Inlägg av KiviE »

Hur funkar det med bara "/home/dittanvändarnamn/.radio"? Utan punkt från början alltså!

Sen, är det ett bash skript? eller är det ett sh skript? Ser att du har testat öppna med bash... men det fungerar ju inte om det skulle vara ett sh skript.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Det är lättare att bara lägga ett skript vid namn radio i /bin. Då räcker det med att skriva "radio" i terminalen (oavsett var du befinner dig).

P.S. Skriptet måste vara körbart. ;)
KiviE

Inlägg av KiviE »

Kerath skrev:Det är lättare att bara lägga ett skript vid namn radio i /bin. Då räcker det med att skriva "radio" i terminalen (oavsett var du befinner dig).

P.S. Skriptet måste vara körbart. ;)
Jag skulle isf starkt vilja rekommendera att lägga skriptet i /usr/local/bin. Det blir samma resultat men inte lika grötigt.

Saker man installerar själv borde man inte lägga i /bin utan /usr/local/bin, den är tom som standard och då kan man gott kasta in egna saker där för att sära på sådant man själv lägger in och systemet har lagt in.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

./~/.radio borde funka.
KiviE

Inlägg av KiviE »

zero gravity skrev:./~/.radio borde funka.
Borde väl inte funka alls?

Tar man dock bort ./ från början så borde det fungera... dock inte om man har flera användare som ska köra samma skript.
j0n1z

Inlägg av j0n1z »

Jag testade KiviEs tips och använde /home/mittanvändarnamn/.radio i skriptet, vilket fungerade finfint :)

Tackar så mycket för hjälpen :)
Användarvisningsbild
kimjohansson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kimjohansson »

Jag kollade filen .profile i min hemkatalog och såg där att om användaren har en mapp som heter bin i sin home så läggs den till i sökvägen vid inloggning. Slutsats, om man inte vill skräpa ner systemet i övrigt med sina egna påhitt så kan man skapa en bin-mapp i sin hemkatalog där man lägger egenkomponerade skalskript och program.

Det kan vara ett alternativ till att lägga egna saker i /usr/local/bin. Fördelen är att om du håller på och utvecklar skriptet så kan du öppna och ändra i filen utan att behöva sudo->kopiera innan det får effekt i andra srkipt du har liggandes. Nackdelen är att andra användare inte kommer åt att använda ditt skript, men ibland kan det finnas en mening med det likväl.

Jag har för övrigt så hade jag redan gjort det till standard i mitt system innan genom att lägga till ~/bin i en annan fil...
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Att ha en ~/bin-katalog är också väldigt bra om man programmerar. ;)
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"