Hjälp med ATI grafik!

ftornell

Hjälp med ATI grafik!

Inlägg av ftornell »

Hej, har precis fått en IBM T60 på jobbet och ville nu dra in ubuntu för att jag har fastnat lite för denna dist...

Nu är det så att allt verkar fungera förutom grafiken som laggar apa, det ser bra ut men det laggar något otroligt.
Jag har googlat lite och kommit fram till att det måste vara att drivarna inte stöds i nya versionen, 6.10...

Jag har ett ATI Mobile X1400 tror jag det heter...

Har aldrig använt en debian baserad release förut och linux fö rövrigt är ganska nytt så om någon varm själ kan förbarma sig över att guida mig hur jag gör för att ladda ner och installera dessa drivers vore jag väldigt tacksam...

Obs, lättskriven guide! :rolleyes:

Hoppas att få detta att fungera då jag trivs bra med ubuntu...

Hälsningar
Fredrik
Användarvisningsbild
Lobo

Hjälp med ATI grafik!

Inlägg av Lobo »

[quote="ftornell"]Hej, har precis fått en IBM T60 på jobbet och ville nu dra in ubuntu för att jag har fastnat lite för denna dist...

Nu är det så att allt verkar fungera förutom grafiken som laggar apa, det ser bra ut men det laggar något otroligt.
Jag har googlat lite och kommit fram till att det måste vara att drivarna inte stöds i nya versionen, 6.10...

Jag har ett ATI Mobile X1400 tror jag det heter...

Har aldrig använt en debian baserad release förut och linux fö rövrigt är ganska nytt så om någon varm själ kan förbarma sig över att guida mig hur jag gör för att ladda ner och installera dessa drivers vore jag väldigt tacksam...

Obs, lättskriven guide! :rolleyes:

Hoppas att få detta att fungera då jag trivs bra med ubuntu...

Hälsningar
Fredrik[/quote]
Hej! sitter själv med ubunut på en IBM T60 och har fått mitt grafik kort ATI X1300 att fungera. Grafikkortet fick jag att funka genom att följa denna guiden: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide plus att jag lade till:

Kod: Markera allt

Section "Extensions"
        Option "Composite" "false"
EndSection
i min xorg.conf.

Hoppas det hjälper.
ftornell

Hjälp med ATI grafik!

Inlägg av ftornell »

Fanns flera metoder såg jag, vilken körde du?

Igår så testade jag och när jag sedan körde:

sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig --overlay-type=Xv

och statade om datorn så blev det grafik fel och jag kom inte in, fick installera om (är inte duktig på att via recovery lösa problemet) :(

//Fredrik
Användarvisningsbild
Lobo

Hjälp med ATI grafik!

Inlägg av Lobo »

[quote="ftornell"]Fanns flera metoder såg jag, vilken körde du?

Igår så testade jag och när jag sedan körde:

sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig --overlay-type=Xv

och statade om datorn så blev det grafik fel och jag kom inte in, fick installera om (är inte duktig på att via recovery lösa problemet) :(

//Fredrik[/quote]
Jag kötrde metod 1 och sen lade till tillägget i xorg.conf som jag skrev tidiigare. Funkade fint.

//Lobo
Okänd

Hjälp med ATI grafik!

Inlägg av Okänd »

Guiden Lobo länkar till är till Dapper, prova http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide istället. Det var väl Edgy du har? Jag har inte heller fått fglrx att fungera med 6.10 och Radeon 8500.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"