Känn dig heeeeelt välkommen då. Vi alla har varit nya i Linux världen så du är i sällskap av dina likar.
Jag kan knappt några kommandon idag för jag kopierar och klistar dem jag ser i olika HOWTOs

Och hos Ubuntu kan man göra det enkelt: kopiera med att markera texten med vänster musknapp och klistra in med ett klick av mushjulet. Varför ska jag uppfinna egna kommandon, varför ska jag uppfinna ett hjul igen?

Man lär sig kommandon man använder och man lär sig kommandon man behöver. Resten finns på internet.
Att du har bra datorvana är bra, då vet du hur man plockar ihop datorn och så, det kanske kan vara en nackdel också eftersom man ändå inte vet vad hårddiskarna heter (hda, hdb, hdc... ) och blir förolämpad av att ens kunskap omintetgörs. Redmond kallar också hårddiskarna för hda, hdb, hdc... men det talar man inte om.
Det fungerar i Ubuntu miljön alldeles likadant som i Windows, man bara dubbelklickar på en ".deb" fil och så installeras hela paketet in å pang så kör man. Utan omstart

Att dubbelklicka en ".deb" fil låter enkelt men för att komma till det stadiet måste man ha surfat till programmets sajt och letat fram Download länken osv. men efter dubbleklicken behöver man inte välja i vilken katalog man installerar programmet som med en ".exe" fil där man måste ha uppmärksamhet om det ska var i katalog Program eller Program Files vilket ibland kan ställa till det med konstiga fönster som öppnar sig när man startar sin Windows.
Vid installation av ett program i Ubuntu man vanligtvis öppnar Synaptic från System > Administration > Pakethanteraren... och söker och väljer där vad man vill ha (vad man har läst om på internet). Det blir sällan man behöver surfa till internet och hämta ned den där ".deb" filen.
När jag började med Linux för knappt ett år sedan och då med Ubuntu så tyckte jag att detta var larv och löjligt. Det tog ett tag att acceptera att det kunde vara så enkelt och faktiskt inte alls var nördigt. Nu på ett år har jag bättre kännedom om en dator än jag hade lärt mig under åtta år och några byggen av en dator.
Och nej, jag är inte någon sektmedlem
EDIT: Testa din dator med en LiveCD, det finns en sådan även på helt svenska
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2743 och om du har en ATI grafikkort så råder jag dig ta reda på vad som krävs på den delen. Jag har inte nVidia så om dem säger jag inget förutom att de verkar vara problemfria jämfört med ATI