Gembird firewirekort hittas inte

tosv

Inlägg av tosv »

Tjenis!

Har nu ända sedan i våras tänkt slå mig loss från Windowsvärlden och istället prova på Ubuntu. Det enda som hållit mig kvar vid Pyttemjuk är det faktum att Ubuntu (Dapper) till min besvikelse inte hittade mitt firewirekort, ett Gembird inköpt hos den lokale dator-ockraren. Eftersom min videokamera kräver firewire för att kunna överföra mina glada amatörfilmer så har jag istället stått ut med ett alltmer krånglande WinXP (som hittar kortet direkt).

Några tips om hur jag får mitt Gembird att funka i Ubuntu? Någon som vet om stödet för Firewirekort möjligen har utökats i Edgy? :rolleyes:
Okänd

Inlägg av Okänd »

Skriv lspci i terminalen och posta resultatet här.

Vet faktiskt inte om Edgy men ladda ned en LiveCD och ta en titt. Är det Dappers LiveCD som inte hittar Gembird?
tosv

Inlägg av tosv »

Detta är resultatet av lspci:

ubuntu@ubuntu:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8378 [KM400/A] Chipset Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 PCI Bridge
00:05.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 46)
00:0f.0 RAID bus controller: VIA Technologies, Inc. VIA VT6420 SATA RAID Controller (rev 80)
00:0f.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)
00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)
00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)
00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)
00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 81)
00:10.4 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 86)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 ISA bridge [KT600/K8T800/K8T890 South]
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 60)
00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102 [Rhine-II] (rev 78)
01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. VT8378 [S3 UniChrome] Integrated Video (rev 01)

Nja, jag testade först med en Dapper live-CD men den fann inte kortet. Då tog jag tillfälligt ur kortet ur min Win-burk och satte in det i en dator med Dapper hårddiskinstallerat men det hittades fortfarande inte. Nu har jag testat en Edgy Live-CD också (loggen ovan kommer därifrån) men inte heller nu hittas kortet. Ingen ikon dyker när jag kopplar in videokameran. Däremot funkar det klockrent att ansluta USB-enheter.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tredje raden, där ser du din FireWire: 00:05.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 46)
Det är alltså ett VIA chipset i Gembird? Men eftersom den är igenkänd så funkar den. :)

Att videokamerans ikon inte dyker upp på skrivbordet beror nog på att du har inte rätt program installerat. Program som kan hantera din videokamera. Jag misstänker att CDn som kom med kameran har inte något för Linux men kanske deras hemsida kan berätta något? Det finns videoredigeringsprogram för KDE (som fungerar i Gnome) och de (KDEs) program brukar vara snäppet bättre än program för Gnome. :rolleyes:
tosv

Inlägg av tosv »

Hej igen!

Det kanske är så, jag har dålig koll på hur saker och ting funkar i Linux. :/ Min kamera är en JVC GR-D270 som, såklart, levererades med enbart windowsprogramvara. På JVC:s webbplats finns heller inte ett ord om Linux. Har du tips på något Gnome eller KDE-program som kan funka? :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej

Hittade ett bra program som jag ska testa med min kamera.

Kino:
http://www.kinodv.org

Kino är även översatt till svenska samt installeras enklast via Synaptic.

Svensk wiki om firewire samt DV

http://unix.se/Digital_videoredigering_i_Linux

Ser intressant ut.....:)
tosv

Inlägg av tosv »

Ah!

En får tacka så mycket. :D Jag ska fördjupa mig i wikin och experimentera lite med Kino också. Förhoppningsvis så funkar det. Annars kanske det går att slänga in det däringa Wine (vilket tar emot en del eftersom det förstör upplevelsen av att ha ett helt fritt system) och hoppas att windowsprogramvaran accepteras. Man lär så länge man vill :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="tosv"]Ah!

En får tacka så mycket. :D Jag ska fördjupa mig i wikin och experimentera lite med Kino också. Förhoppningsvis så funkar det. Annars kanske det går att slänga in det däringa Wine (vilket tar emot en del eftersom det förstör upplevelsen av att ha ett helt fritt system) och hoppas att windowsprogramvaran accepteras. Man lär så länge man vill :)[/quote]
Hej igen...

Observera att wikin är "föråldrad", tog med den som en liten referens till Kino.

Så har du bara installerat Kino så ska det bara vara att starta "infångning" av kamerabilderna.

Jag tror inte Wine lämpar sig så bra för att all digital videobehandling kräver mycket systemresurser.

Min lilla utmaning är vart jag lagt firewiresladden...:P

:)
tosv

Inlägg av tosv »

Okej, men den fyller nog lite funktion ändå :)

Det där med kablar är ingen höjdare, ju mer trådlöst desto bättre. Vi får hoppas att allt är så enkelt som du tror att det är, annat fall så skriker jag till här i forumet igen.

Mitt förstahandsproblem är annars att jag måste köpa en extern hårddisk att kopiera över alla mina filer till, man lägger inte gärna 65GB på cd om jag säger så. Alltså, utan Extern hdd, ingen Ubuntuinstallation över huvud taget :rolleyes:
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"