RSS i nya forumet?
RSS i nya forumet?
Jag saknar RSS-funktionen i det nya forumet. Är det något som kommer att läggas till?
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: RSS i nya forumet?
Förhoppningsvis, men först måste vi få koll att allt fungerar som det ska i övrigt.
Ok, låter bra. Tack för ett bra forum.
Även jag saknar RSSen! 

- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Ja, RSS var bra. Borde finnas i alla fall på sidan "Nyaste inlägg" Så missar man aldrig något.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det verkar inte finnas någon färdig rss-modul ännu, men det är några under utveckling. Detta står högt på vår lista så när det kommer en färdig mod så ska vi försöka få in den.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- CryingFreeman
Den här finns, jag använder den med gott resultat. Den visar de senaste aktiva trådarna på hela forumet. Kräver lite meckande iofs, och om ni vill skräddarsy den på något sätt så är det PHP som gäller, som vanligt.
http://manchu.wordpress.com/2008/01/18/ ... or-phpbb3/

- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Byggde in den i föreningens forum. Kolla själv:CryingFreeman skrev:Den här finns, jag använder den med gott resultat. Den visar de senaste aktiva trådarna på hela forumet. Kräver lite meckande iofs, och om ni vill skräddarsy den på något sätt så är det PHP som gäller, som vanligt.![]()
http://www.ubuntuforeningen.se/phpBB3/rss2.php
Tack, CryingFreeman!
PF
- vulfgar
- ung forumnörd
Hmm, när jag tittar på föreningens forum, så får jag samma effekt som när jag kollade på sidor med rss-modulen från phpBBs mod-utvecklingsforum. Stilmallarna verkar ha försvunnit så sidan ser något egendomlig ut 

- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
- vulfgar
- ung forumnörd
Ingen aning och måste sticka nu. kanske något hos mej som är fel, men det vara likadant även före ominstallationen av systemet här så jag tror inte det. kör med ff3

- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Nämen Vulfgar. Den här RSS sidan är absolut inte bunden till någon stilmall. Den är för att du ska abonnera på rss flödet....
PF
PF
- vulfgar
- ung forumnörd
Aha, det var jag som kollade för snabbt, såg inte på adressen.Peter Forsberg skrev:Nämen Vulfgar. Den här RSS sidan är absolut inte bunden till någon stilmall. Den är för att du ska abonnera på rss flödet....
PF

- Gurra72
- Kontakt:
Aha.. Nu tror jag att min långsamma hjärna fattar. Rss2 är alltså en funktion som hemsidetillverkaren måste lägga till på sidan för att det skall fungera?
Jag trodde först att man kunde lägga till /rss2.php på vilken sidadress man ville och sedan kunna se ett rss-flöde.
Ja ja.. Om det nu dröjer med rss-funktion på Ubuntusidan finns det då något annat program eller hemsida som kan upptäcka när något uppdaterats på en sida? T.ex som ändrar en liten ikon nere i system-tray när en uppdatering gjorts.
Jag trodde först att man kunde lägga till /rss2.php på vilken sidadress man ville och sedan kunna se ett rss-flöde.
Ja ja.. Om det nu dröjer med rss-funktion på Ubuntusidan finns det då något annat program eller hemsida som kan upptäcka när något uppdaterats på en sida? T.ex som ändrar en liten ikon nere i system-tray när en uppdatering gjorts.
- Gurra72
- Kontakt:
Hur går det med RSS funktionen? Glömts bort eller kanske svårt att få till? Hade vart perfekt att se alla nya inlägg i ex. Google reader.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det fanns från början inte någon färdig mod för rss, men däremot ett par under utveckling. Ska försöka kolla på detta, men min semester börjar idag och då blir datorn stående lite längre perioder... 

- Gurra72
- Kontakt:
Ja det är ju ingen brådska. Sidan med senaste inlägg funkar finfint. Får önska en trevlig semester 

Jag saknar RSS-funktionen jättemycket! Hoppas att den läggs till snart 
Ha en skön sommar allihop.

Ha en skön sommar allihop.
Och jag saknar den också!
(fortfarande
)

Kruxet med phpBB:s moduler är att de inte alltid är helt triviala att installera. I regel krävs det en hel del manuellt redigerade utav diverse php-filer. Detta är en syssla som forum- och serveradmins inte alltid finner jättelockande...
Ett effektivt sätt att snabba på processen är att, om att om möjligt, själv utvärdera och redogöra för de RSS-moduler som finnes.
Bonuspoäng på att bygga ihop en snygg och prydlig patchfil :)
Ett effektivt sätt att snabba på processen är att, om att om möjligt, själv utvärdera och redogöra för de RSS-moduler som finnes.
Bonuspoäng på att bygga ihop en snygg och prydlig patchfil :)