Jens of Sweden MP3-spelare går inte att formatera

imaster

Inlägg av imaster »

Ja, som topic säger. gParted monterar USB-disken när den ska formateras och det blir då fel och med mkdosfs får jag inte spelaren att funka. Ubuntu visar 256 MB ledigt men när jag startar spelaren står det 128 MB ledigt och "Error! Reformat internal media as..." sen syns inte mer... :)
JoS MP-110 256 MB är det det handlar om, jag vet inte riktigt hur jag ska formatera den, i Windows valde jag bara FAT istället för FAT32 men nu har jag provat FAT12, 16 och VFAT och inget funkar. What to do?
imaster

Inlägg av imaster »

Liten uppdatering av problemet: Om jag tar bort partitionen på spelaren (det går av nån anledning), stänger av gParted och försöker montera spelaren så går inte det för det finns inget filsystem (obviously :rolleyes:) men när jag startar gParted igen (har provat att starta om emellan åtgärderna) och försöker skapa en ny partition (oavsett filsystem) så vips monteras enheten igen och alla filer som fanns innan jag tog bort partitionen finns där igen och formateringen misslyckas...

Det är såna här problem som gör att jag överväger att skrota Linux och börja köra Windows igen... :(
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

hmm...det är inte så att du glömde klicka på Verställ i gParted?
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

jag hade ett liknande problem med gParted i Dapper Drake (6.06), men hade inte samma problem med gParteds egna version. Fast den körde jag ju från deras egna LiveCD, så jag vet inte hur du skulle montera stickan då.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
imaster

Inlägg av imaster »

[quote="ThinLizzy"]hmm...det är inte så att du glömde klicka på Verställ i gParted?[/quote]
Nejdå... :)

Varför i hela jävla världen monteras disken så fort jag försöker formatera..? Sjukt frustrerande...

EDIT: Fick ordning på formateringen nu via terminalen och en massa meck. Nu kom dock nästa problem. Hur får jag Linux att skriva filerna direkt till spelaren istället för att skriva allt när jag "matar ut" den? Hmm vilka problem bara för att man vill ha musik på jobbet...

(petri0: inga svordomar, tack)
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

kommandot sync ska vara vad du letar efter om du vill skriva direkt
Errare humanum est
imaster

Inlägg av imaster »

[quote="dacovale"]kommandot sync ska vara vad du letar efter om du vill skriva direkt[/quote]
Efter var ska jag skriva det?
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

efter att du flyttat nåt som du vill ska skrivas, så skriver du sync i terminalen.
effekten blir att alla planerade ändringar, som för tillfället ligger i systemets buffer, skrivs till disk (dvs utförs)
Errare humanum est
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"