Tänkte att ni kanske var intresserade av att läsa detta

Har köpt ett par sådana, men de är svindyra, i synnerhet om man ser till hur lite man får ut av dem (jag i vart fall)maths57 skrev:
Men nätet är inte allt. Det finns engelska magasin som handlar bara om Linux.
Själv har jag gått över till att prenumerera eftersom det halverar priset. Instressant det där med Italien. Varför kan de ha billigare priser än de som är i Sverige?lennart_sj skrev:Har köpt ett par sådana, men de är svindyra, i synnerhet om man ser till hur lite man får ut av dem (jag i vart fall)maths57 skrev:
Men nätet är inte allt. Det finns engelska magasin som handlar bara om Linux.Dessutom ska man oftast betala för en CD full med program som man lika gärna kan ladda ner från nätet!
Märkligt nog kan man i Italien köpa Linuxtidskrifter på italienska till rätt rimliga pengar:
LINUX Magazine € 4,90 inkl CD
Linux Pro € 5,90 inkl DVD
Dessa priser verkar ju lägre än de engelskspråkigas trots att den italienska marknaden borde vara betydligt mindre! Så vad ska man tro om marknad och priser egentligen??
Visst, jag kan absolut få Ubuntu att se läckert ut att skriva om, men det förändrar ju inte det faktum vad åsikterna från en större mängd (potentiella) läsare kan åstadkommamaths57 skrev: Visst kan man hoppas att PC för Alla verkligen blir för ALLA. Frågan är hur de ska prioritera mellan de olika delarna? I det här fallet är nog din säljarattityd till stor fördel, upnorth. Det gäller ju att sälja Ubuntu.
Din inställning är bedrövlig och i mycket din text är, iaf i min mening, enligt mig helt felaktig. Tidningarna är rädda för mer jobb och att dom inte har egen kunskap och måste förlita sig på utomstående information som dom inte alltid kan kontrollera "inhouse" - så är det. Nu får du chansen att hoppa på mig också förresten, jag är väl förmodligen också rent kapitalistiskt intresserad antar jag? Suck.Sid skrev: Jag förstår inte riktigt dina argument upnorth. Killen vill ju sälja tidningar. Jag antar att hans läsare till allra största del består av människor som inte anser sig kapabla att samla in information själva. Vare sig det rör sig om en feature eller en bug. Samma personer ryggar säkerligen tillbaka om tidningen skulle handla om nåt så exotiskt som GNU, Linux eller Ubuntu.
Kort sagt. Ubuntu säljer inte tidningar därför att vi som använder GNU/Linux för länge sedan insett att informationen inhämtas betydligt snabbare genom datorn. Tidningen ifråga kan heller inte förvänta sig att locka till sig nya Ubuntuister genom att skriva om Ubuntu därför att nya Ubuntuanvändare har med största sannolikhet upptäckt Ubuntu genom internet och har därmed för länge sedan passerat den gräns där de skulle ha det minsta intresse för en tidning av hans format.
Papperstidningarna gör helt rätt som inte satsar på GNU/Linux för det skulle betyda minskade intäkter. Man väljer ut en målgrupp som man kan tjäna pengar på. Vi är alldeles för välutvecklade för att tjäna pengar på och det vet alla chefredaktörer för det är deras jobb att sälja tidningar. Det är ingen välgörenhet han bedriver.
Tack för det, men släck facklan, jag vet vad Sid syftar på även om formuleringen var väl negativ.farmfield skrev: ...
Nu får du chansen att hoppa på mig också förresten, jag är väl förmodligen också rent kapitalistiskt intresserad antar jag? Suck.
Keep up the good work Upnorth!![]()
Vad vet du om min inställning?farmfield skrev:Din inställning är bedrövlig och i mycket din text är, iaf i min mening, enligt mig helt felaktig. Tidningarna är rädda för mer jobb och att dom inte har egen kunskap och måste förlita sig på utomstående information som dom inte alltid kan kontrollera "inhouse" - så är det. Nu får du chansen att hoppa på mig också förresten, jag är väl förmodligen också rent kapitalistiskt intresserad antar jag? Suck.Sid skrev: Jag förstår inte riktigt dina argument upnorth. Killen vill ju sälja tidningar. Jag antar att hans läsare till allra största del består av människor som inte anser sig kapabla att samla in information själva. Vare sig det rör sig om en feature eller en bug. Samma personer ryggar säkerligen tillbaka om tidningen skulle handla om nåt så exotiskt som GNU, Linux eller Ubuntu.
Kort sagt. Ubuntu säljer inte tidningar därför att vi som använder GNU/Linux för länge sedan insett att informationen inhämtas betydligt snabbare genom datorn. Tidningen ifråga kan heller inte förvänta sig att locka till sig nya Ubuntuister genom att skriva om Ubuntu därför att nya Ubuntuanvändare har med största sannolikhet upptäckt Ubuntu genom internet och har därmed för länge sedan passerat den gräns där de skulle ha det minsta intresse för en tidning av hans format.
Papperstidningarna gör helt rätt som inte satsar på GNU/Linux för det skulle betyda minskade intäkter. Man väljer ut en målgrupp som man kan tjäna pengar på. Vi är alldeles för välutvecklade för att tjäna pengar på och det vet alla chefredaktörer för det är deras jobb att sälja tidningar. Det är ingen välgörenhet han bedriver.
Keep up the good work Upnorth!![]()
Nja, min poäng med det där är ju att det nog finns ett starkt intresse för bra exponering om det når ut till rätt läsareSid skrev: Givetvis är det möjligt att driva ett företag som baserar sin verksamhet på öppen källkod. Det är dessutom en oerhörd fördel jämfört med att bygga sitt företag på ofritt skräp. Men det är en annan fråga.
Och min poäng är att vi har redan tagit del av den informationen långt innan hans tidning ens har nått pressarna.upnorth skrev:Nja, min poäng med det där är ju att det nog finns ett starkt intresse för bra exponering om det når ut till rätt läsareSid skrev: Givetvis är det möjligt att driva ett företag som baserar sin verksamhet på öppen källkod. Det är dessutom en oerhörd fördel jämfört med att bygga sitt företag på ofritt skräp. Men det är en annan fråga.
Vi kan vara de läsarna, det är inte svårare än så.
Men inte nödvändigtvis våra vänner och bekanta vars datorer vi får fixa och dona med på kommandoSid skrev: Och min poäng är att vi har redan tagit del av den informationen långt innan hans tidning ens har nått pressarna.