Omformaterad hårddisk funkar ej efter omstart

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
fisfia
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

Omformaterad hårddisk funkar ej efter omstart

Inlägg av fisfia »

Hej!

Jag har två hårddiskar. En som jag har Ubuntu på och en som jag har som backup. I söndags formaterade jag om den andra backuphårddisken till ext3 och allt funkade utmärkt. Jag kunde lägga min backup på den och jag märkte inget konstigt.

Igår däremot startade jag om. Och det är då det konstiga börjar. Så fort jag har backuphårddisken inkopplad får jag fel i GRUB. Error 15 File not found eller ibland Error 21(?) The drive does not exist (eller liknande, minns inte exakt). Och då går det inte att komma in i Ubuntu.

Jag har testat installera om GRUB efter alla konstens regler enligt trådar på forumet. Men det funkar inte.

Hur ska jag göra för att kunna komma åt den andra hårddisken igen? Jag behöver inte det som ligger på den. Så det går bra att formatera den igen om nån vet hur jag ska göra det. Jag har som tur är backup på DVD också.

//FiA
Senast redigerad av 1 maths57, redigerad totalt 1 gånger.
Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely
unintentional side effect. --- Linus Torvalds
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Omformaterad hårddisk funkar ej efter omstart

Inlägg av Lars »

Förmodligen är det numreringen av hårddiskarna som spökar när du sätter i en extra. I grub-menyn kan du trycka e för att redigera en rad. Testa att ändra hd0,x till hd1,x o.s.v. Tryck sedan b för att boota.

När du har hittat rätt kan du ändra i /boot/grub/menu.list
fisfia
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kontakt:

SV: Omformaterad hårddisk funkar ej efter omstart

Inlägg av fisfia »

Med lite hjälp från gholen så löste jag det. Det funkade precis som du sa.  Jag ändrade så att den bootade från hd1,0 ist för hd0,0. UNDERBART. Tusen tack. Jag trodde aldrig jag skulle få igång disken igen.  ;D ;D ;D
Really, I'm not out to destroy Microsoft. That will just be a completely
unintentional side effect. --- Linus Torvalds
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"