Jag provar med att fråga i nybörjar-forumet, eftersom detta säkert är elementära frågor... Jo, jag har några problem med att använda externa usb-diskar för backup till en Ubuntu Server 7.10:
1) Disken somnar efter en stund inaktivitet. Försöker man sedan skriva till den går det inte, med felmeddelande typ "Journaling aborted...read... only". Jag har försökt gå runt problemet genom att mounta respektive umounta disken i det script som sköter själva backupen. Det fungerar då visserliigen, men jag får ett annat felmeddelande, typ "...error in filesysystem...check with fschk...". Hur kan jag lösa detta problem?
Disken verkar vara felfri när man kollar den med fschk. Format är ext3 journalförd, en enda partion på 500Gb.
2) Går det att "automounta" disken när den ansluts?
3) När jag ansluter disken manuellt (dvs när datorn redan har startat) får den beteckningen "sdc". Men om jag glömmer att koppla bort den vid omstart läses den in först och får beteckningen "sda". Detta strular till det med script och sånt där disken ju mountas med beteckningen "sdc". Kan jag "låsa" beteckningen på något vis? Annars finns risken att datorn startas om vid tex strömavbrott och plötsligt har backup-disken fel adress.
Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har verkligen försökt läsa mig till dessa svar, men ibland är det svårt att gräva sig fram rätt genom texterna...
Problem/frågor runt extern usb-disk
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
SV: Problem/frågor runt extern usb-disk
2 Om man lägger till den i fstab så ska den nog automountas, men vet inte om det är nåt med usb-diskar man bör ta hänsyn till annat att den kanske inte är inkopplad, om nu det kan ställa till nånting. I fstab så använd UUID istälet för sdc så borde fråga 3 lösa sig, jag vet inte mycket om terminalkommandon så kolla http://ubuntu-se.org/forum/index.php/to ... #msg137389 där fick jag reda på hur man mountar med UUID i fstab
SV: Problem/frågor runt extern usb-disk
Tack, det gav en del vägledning. Men jag är inte säker på att problemet med att "disken flyttar/byter beteckning" löser sig bara för att man lägger till den i fstab. I så fall borde ju inte min externa usbdisk kunnat "flytta på" mina interna sata-diskar, som den gjorde när den lade sig först och "tog" beteckningen sda. Sata-diskarna finns ju i fstab. å andra sidan kanske saker och ting kompliceras av att sata-diskarna ligger i ett raidsystem... Känns som om man behöver mer teori kring hur det där verkligen fungerar.Cadryc skrev: 2 Om man lägger till den i fstab så ska den nog automountas, men vet inte om det är nåt med usb-diskar man bör ta hänsyn till annat att den kanske inte är inkopplad, om nu det kan ställa till nånting. I fstab så använd UUID istälet för sdc så borde fråga 3 lösa sig, jag vet inte mycket om terminalkommandon så kolla http://ubuntu-se.org/forum/index.php/to ... #msg137389 där fick jag reda på hur man mountar med UUID i fstab
Re: Problem/frågor runt extern usb-disk
Känner igen ditt problem mycket väl, eftersom jag bootar från olika usb enheter. Jag tycker att det i BIOS borde finnas något boot alternativ att välja, som vid förändring i de sedan förut sparade inkopplade enheterna automatiskt startar en "Boot Menu".
Vet inte hur mycket kod som krävs för detta i bios men det borde finnas lite space över.
På en del nyare datorer kan man trycka endera (F8, F10, F11 eller ESC) under uppstarten för att komma åt en "Boot Menu" och där välja om man vill boota t.ex en nyinsatt usb-disk. Men det ger väl inte en viss konfigurerad ordning på diskarna.
Vet inte hur mycket kod som krävs för detta i bios men det borde finnas lite space över.
På en del nyare datorer kan man trycka endera (F8, F10, F11 eller ESC) under uppstarten för att komma åt en "Boot Menu" och där välja om man vill boota t.ex en nyinsatt usb-disk. Men det ger väl inte en viss konfigurerad ordning på diskarna.