[LÖST] Kopplar inte upp till nätet varje gång jag startar

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Vantskruv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

[LÖST] Kopplar inte upp till nätet varje gång jag startar

Inlägg av Vantskruv »

Hade problem med att kommunicera med min PS3:a från PC:n så, om jag minns rätt, skrev jag lite konstiga kommandon som jag hittat på nätet. Tror det kan ha varit någon av dessa:

ifconfig eth0 allmulti
sudo route add -net 239.0.0.0 netmask 255.0.0.0 eth0

Sen har jag ändrat lite i Nätverksinställningar i Systeminställningar, men inget som jag tycker är direkt väsentligt... Iallafall, har fått lite problem nu då när jag varje gång startar upp datorn. Jag kommer inte åt nätet, och då måste jag gå in i Systeminställningar->Nätverksinställningar och välja Inakivera Gränsnitt och sedan Aktivera Gränsnitt för att få tillgång till nätet (OBS Kubuntu). Finns det någon speciell konfigureringsfil nätverksinställningar som man kan editera? Var finns den isåfall? Finns det något kommando som återställer nätverksinställningarna till det normala?

En annan grej som jag tycker är konstig är att när jag klickar på KNetworkManager (som finns i systempanelen bland klockan och annat) så är den enda flik som är aktiv fliken Enhet (dom andra är överskuggade) och det enda som står där är Ingen aktiv enhet, trots att uppkopplingen till Internet fungerar.

Jag har datorn kopplad direkt till nätverksuttaget från väggen, inga routrar.
Senast redigerad av 1 maths57, redigerad totalt 1 gånger.
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
Användarvisningsbild
Vantskruv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: [LÖST] Kopplar inte upp till nätet varje gång jag startar

Inlägg av Vantskruv »

Löste problemet härifrån:
https://help.ubuntu.com/6.10/ubuntu/ser ... ation.html

Visade sig att raden atuo eth0 saknades i filen /etc/network/interfaces.

Filen måste ha ändrats på något sätt när jag laborerade...
/* Det finns inga Minor för Svärdet *\
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"