tåg

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: tåg

Inlägg av Sid »

Jag skulle vilja ha en sån där mini-tågbana. Det får bli en sån i julklapp till mig själv i år.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Sid skrev: Jag skulle vilja ha en sån där mini-tågbana.
Bild
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

hahaha

Nej, nej, nej elekrisk för tusan
UbunTu_hakker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av UbunTu_hakker »

Hej alla,

hehehehehe är inte ett riktigt ellok lite stort för ditt vardagsrum???  ::)
Bilagor
350px-D-lok.jpg
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Sid skrev: Nej, nej, nej elekrisk för tusan
Det kallar jag för modelljärnväg och inte mini-tågbana ;)

Men det skulle vara kul att ha en riktig mini-maglev.
Användarvisningsbild
Iceron
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

_Ruby_OR skrev:
UbunTu_hakker skrev: så går våra tåg enligt en artikel jag så nästan 400km/h på rakorna och det är av typen atg.
Enligt Banverkets handbok BVH 701 får inga tåg gå snabbare än 200 km/h förbi dem (inga tåg får gå mer än 200 i Sverige ändå idag). Så den artikeln var kanse lite felaktig.....

Glömde fråga, har du lust att länka til den där artickeln du hittade om det (franska?) atg tågen?
Jag har läst att Regina Bombardier (http://finabox.hedelind.se/images%5Cbombardier_02.jpg) är godkänd för att få åka upp till 250km/h, men det är ju inte alla sträckor som man får åka så fort på.
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
UbunTu_hakker

Iceron skrev:
_Ruby_OR skrev:
UbunTu_hakker skrev: så går våra tåg enligt en artikel jag så nästan 400km/h på rakorna och det är av typen atg.
Enligt Banverkets handbok BVH 701 får inga tåg gå snabbare än 200 km/h förbi dem (inga tåg får gå mer än 200 i Sverige ändå idag). Så den artikeln var kanse lite felaktig.....

Glömde fråga, har du lust att länka til den där artickeln du hittade om det (franska?) atg tågen?
Jag har läst att Regina Bombardier (http://finabox.hedelind.se/images%5Cbombardier_02.jpg) är godkänd för att få åka upp till 250km/h, men det är ju inte alla sträckor som man får åka så fort på.
Hej alla,

hehehehe viste längst inne att _Rugby_OR hade fel i sitt påstående i max 200km/h...
Ibland hinner inte ens bommen ner så fort går det...

tack Konservburk och grattis till moderateran.
_Ruby_OR

Inlägg av _Ruby_OR »

Hej alla,

hehehehe viste längst inne att _Ruby_OR hade fel i sitt påstående i max 200km/h...
Ibland hinner inte ens bommen ner så fort går det...

tack Konservburk och grattis till moderatorposten.
Hej och Nja
bara för att ett tåg kan åka i 250 km/h betyder det inte att ska eller bör åka i sådanna hastigheter!

Det finns bestämmelser även där :D

Ta som exempel när du kör din bil, står det 30 är det 30 som gäller, nu har jag bara haft mitt kör kort i 4 månader och det känns rätt ovant, men 30 är 30  8)
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av to wonder »

Hur den tar den här kurvan.....http://www.o-keating.com/hsr/x2000.jpg...   ball asså !

även nära stan just innan solna tjuter ett tåg förbi som synes i 200 blås.    yeah  å grejjer  :-\
Senast redigerad av 1 to wonder, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Bor i en liten förby till Nyköping  ;D Även här kommer tågen i en j*vla fart... ibland... Bor en bit ifrån tågbanan, dock ligger spåret direkt på en ler åker så det skakar ganska bra ändå. Sen bor vi nästan vägg-i-vägg men buss holken på andra sidan, det här gamla 70-tals huset värkar inte ha så stabil grund för även bussarna får det att skaka. Bara man aktar sig att inte lägga lätta saker i kanten på ett bord så kan det faktiskt vara ganska trevligt  ;)
Användarvisningsbild
Iceron
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Rasmus skrev: Bor i en liten förby till Nyköping  ;D Även här kommer tågen i en j*vla fart... ibland... Bor en bit ifrån tågbanan, dock ligger spåret direkt på en ler åker så det skakar ganska bra ändå. Sen bor vi nästan vägg-i-vägg men buss holken på andra sidan, det här gamla 70-tals huset värkar inte ha så stabil grund för även bussarna får det att skaka. Bara man aktar sig att inte lägga lätta saker i kanten på ett bord så kan det faktiskt vara ganska trevligt  ;)
Du kan inte be väg/banverket om extra isolering, nya fönster och ljuddämpande stacket?:P
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
Loke

Inlägg av Loke »

Det är spåren som sätter hastighetsgränsen. Att bygga ett tåg som går 400 km/h är en kakbit jämfört med att bygga spår som kan hantera sådana hastigheter. Inga spår i sverige klarar idag över 200km/h, många klarar inte ens mer än 160km/h. Och då ska man ändå ta hänsyn till att de svenska tågen är ganska avancerade vad gäller att köra snabbt på "dåliga" spår.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Iceron skrev: Du kan inte be väg/banverket om extra isolering, nya fönster och ljuddämpande stacket?:P
Chansen att jag skulle bli bra bemött är nog ganska liten  ;)
UbunTu_hakker

Re: SV: tåg

Rasmus skrev:
Iceron skrev: Du kan inte be väg/banverket om extra isolering, nya fönster och ljuddämpande stacket?:P
Chansen att jag skulle bli bra bemött är nog ganska liten  ;)
Hej alla,

TACK
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"