tjena...
jag var oxå i den sitsen...
för precis en månad sen så installerade jag ubuntu för första gången och jag gjorde så som det tipsas om här... jag hade kvar xp oxå... efter bara 3 dagar så upptäckte att jag inte hade varit inne i windows sen jag installerat ubuntu så då tog jag och gjorde en nyinstallation fast den här gången så gjorde jag mig av med windows... alltså bara efter 3 dagar...
såå... då var man fri från windows... kan väl säga att ALLT inte har funkat HELT perfekt men det har inte varit några större problem än att jag har fått hjälp här på forumet... och bra och snabb hjälp oxå...
när den värsta ivern hade lagt sig så upptäckte jag att jag visst behövde windows ändå så då tog jag och installerade windows här i ubuntu med virtualbox... det jag behövde var photoshop och frontpage...
egentligen "behövde" jag dom kanske inte men det hade varit ganska så mycket som skulle fastna i hjärnan iom att jag gått över helt till ubuntu och hade bestämt mig för att det bara skulle funka men jag var för van vid just dom två programen för att lämna dom just nu...
men jag höll samtidigt på att hitta ersättningsprogram till även dom och har hittat det nu så nu kör jag inte ens xp i virtualbox... jag har även formaterat om mina diskar till mer anpassat filsystem för linux så jag får väl erkänna att jag har fastnat i ubuntu-träsket och det finns inte nått som kan få tillbaks mig till xp eller vista
jag tror bara att du kommer tycka att det är "lite mycket" att tänka på dom första dagarna sen kommer du knappt tänka på att du bytt till ett helt annat os... förutom att ubuntu är mycket snyggare, säkrare, roligare och mindre segt...
eftersom du precis som jag är van vid photoshop så kan jag tipsa dig om gimpshop... det är gimp kan man säga bara det att det är lite omgjort så det mesta av verktygen är på precis samma plats som det är i photoshop... så då behöver du inte lära dig om det från början...
sen undrade du över msn och när det gäller det så vet jag inte hur många olika "msn" program det finns att välja på i ubuntu... jag har iaf testat ca 5 st men det finns MASSA fler...
jag har lagt i ubuntu även i tjejens laptop och våra minsta barns dator och stora grabben här har oxå det...och dom är helnöjda dom oxå... (förutom att jag klantade mig och råkade ta bort sims när jag höll på men det är ju inte ubuntus fel)

jag var ju inte världens populäraste pappa just då kan jag ju säga... "vet du hur länge vi har kämpat med det" sa dom... och jag var positiv och sa att nu får ni ju chansen och göra om allt från början och göra det ännu bättre... sen gick jag snabbt ut från deras rum. .

men jag ska fixa så dom får sims i ubuntu så småningom.. har inte hunnit eller orkat ännu bara...

storgrabben var väl mest rädd för att inte kunna spela wow men det fick han igång direkt utan några som helst problem..
tjejen kör dualboot så hon kan välja xp eller ubuntu men hon är lite mer envis så hon är mer inloggad på xp men det är nog bara för att göra tvärt emot... ni vet hur "vissa" tjejer kan va... och ni tjejer som läser detta och reagerar... jag skrev VISSA så självklart gäller det inte er...
så frågar du mig så släng ut windows och in med ubuntu eller kubuntu eller vad du nu vill ha...
lycka till vad du än väljer...
//jonatan