SV: Blogga på IDG!

Nyheter i datorvärlden.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag läste din blogg men ordet windows är jag inte så förtjust i längre!

Dessutom..försök spela Assasins creed på en PC om du nu vill ha coola grafikspel.. ::)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Nä, visst svider det, men jag kan åtminstone göra det lagligt.
Även om jag så klart bidrar till statistik som Microsoft kommer att använda på något smart sätt ::)

Jag har lirat Assassins Creed på deras box förövrigt, grafiken var helt ok (inräknat animationerna), men i övrigt saknades det mycket.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ok...du uppgav i din blogg att ditt skäl att sätta upp en Windowsserver var för spelen..

Finns det inget annat sätt?

Hur ska vi göra för att påverka speltillverkarna att gå över till GNU/LINUX?

Har du några bra ideer?

???
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tja, jag är faktiskt bara en vanlig gammal Windowsanvändare och jag är rätt nöjd med att faktiskt köra Linux alls. Visst hoppas jag på en värld av total frihet och stort utbud av programvara, men idag ser den inte ut så, idag måste man köra Windows om man vill spela vissa spel.

Jag vill spela dessa spel ;)

Sedan vurmar jag så klart för Linux, men jag tänker inte begära att andra tar större steg en mig. Richard Stallman vill ha frihet, Linus Torvalds vill ha öppen källkod, jag vill kunna välja själv! Om jag måste köra Windows för att få lira vissa spel så gör jag det, även om jag så klart vill att de ska fungera i Linux :)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Och VILKA spel fungerar VARKEN med Wine eller Cedega som du vill spela?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ubuntu33 skrev: Och VILKA spel fungerar VARKEN med Wine eller Cedega som du vill spela?
Crysis och Call of Duty 4 t.ex.

De senaste stora PC-spelen går inte att få igång i wine än helt enkelt, som jag skrev i min blogg (men det kanske du missade?) hoppas jag att wine 1.0 som tydligen ska komma senare i år löser den saken.

EDIT: Väldigt många här kör en version av Windows bredvid Ubuntu, är inget konstigt med det. Förutom spelskälet kan man behöva en övergångsperiod, det kan finnas olika program man vill fortsätta använda för att man inte hittat en ersättare osv.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 28 gånger.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ok..då blir min följdfråga:

MÅSTE man alltid spela dom häftigaste och senaste spelen?

För min del så kan jag gilla äldre spel som är bättre just för spelkänslan och INTE för grafiken!

Jag spelar hellre Eye of the beholder eller Bloodnet på Amigan än Crysis just på grund av spelkänslan..men så är jag ju också en gammal Dungeon and dragon fan som började med papper och penna!

;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ubuntu33 skrev: ...
Hur ska vi göra för att påverka speltillverkarna att gå över till GNU/LINUX?

Har du några bra ideer?

???
Man kan så klart skriva till spelutvecklare/utgivare att man är intresserad av en Linux-version.
Du kan välja att stödja de som redan finns, Enemy Territory: Quake Wars och EVE: Online har båda klienter för Linux.

Men så utvecklas de fria och öppna systemen (utöver Linuxbaserade finns FreeBSD, OpenSolaris m.fl.) mycket snabbare än Windows och Mac OS X. Eftersom att spelstödet är så viktigt för många och spelindustrin är en växande miljardmarknad tror jag inte att de företag som utvecklar fria system är helt ointresserade ;)

Jag däremot kör det som passar mig bäst, för tillfället är det Ubuntu för surfande, multimedia och chattande. Men Windows för spel.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ubuntu33 skrev: Ok..då blir min följdfråga:
...
Måste och måste, jag köpte för snart två år sedan en dator som klarar de värsta spelen idag, jag vill ju använda den innan den blir gammal ;)

Visst finns det många mindre krävande spel, men jag är väl grafikkåt antar jag, hör väl till prylkåtheten kanske ;D
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Du vet ju liksom jag att INOM 10 år så är spelen precis som att titta på en DVD film..men att du kan styra huvudrollsinnehavaren och alla andra rollinnehavare!

Nu VET du vart grafiken är på väg!

Så...tänker man så ..så  är ju spelkänslan VIKTIGARE än grafiken/filmen!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

GNU/Linux får anpassa sig efter mina behov, jag tänker inte anpassa mig efter dess funktionalitet, helt enkelt.

Om dessa system ska få någon större mängd användare måste man ju se till att det nyaste, bästa och häftigaste fungerar också, inte bara det nödvändigaste ;)

Nu ligger ju det mesta av arbetet för att detta ska uppfyllas på andra som hårdvarutillverkare, spelproducenter osv, och inte på utvecklarna av GNU/Linux, men jag tror att de kommer att anpassa sig så smått om en allt större massa börjar köra Ubuntu eller liknande istället för Windows.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 28 gånger.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ok..jag tror att om nästa version av WOW BARA var för GNU/LINUX skulle MÅNGA byta!

Men vägen dit verkar låååång!

;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Här kan du läsa mer om vad jag tycker om Mircosoft och GNU/Linux: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,15612.0.html

Om du vill debattera Linux vs. Windows kan du göra det här: http://ubuntu-se.org/forum/index.php/topic,22569.0.html
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tänker inte debbatera mera om detta ämne just nu!

Jag har sagt vad jag ville ha sagt!

Men vill du att GNU/Linux ska bli ett verkligt alternativ till Windows så...snälla håll fast vid Linux oavsett vad!

;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ubuntu33 skrev: ...
Men vill du att GNU/Linux ska bli ett verkligt alternativ till Windows så...snälla håll fast vid Linux oavsett vad!

;D
Haha, nu har jag faktiskt varit "Windows-fri" sedan Juni, tänkte kolla in lite speldemos då och då med Windows nu bara. GNU/Linux kommer jag troligtvis använda livet ut från och med nu.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"