Windows vista + Ubuntu på samma dator

jannee2

Windows vista + Ubuntu på samma dator

Inlägg av jannee2 »

Lät Windows Vista göra en krympning av partitionen.
Enkelt.
Startade om med Ubuntuskivan 7.10 i cd-facket.
Inga problem.
Men vilket är bäst efter detta?
Hur skapar man en bra bootsituation?
Skall Windows boota Ubuntu eller skall Ubuntu boota Windows??
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Windows vista + Ubuntu på samma dator

Inlägg av zenbios »

hur eller vad menar du med en bra bootsituation?
du hade tänkt att köra dualboot eller?
iså fall skriver GRUB över ntldr om du installerar ubuntu efter win (som det ska)
Bild
jannee2

Inlägg av jannee2 »

Jag laddat Ubuntu i en Windows Vistamaskin utan problem.
Nu vill jag kunna välja om jag skall köra windows eller ubuntu när jag startar.
Då har jag läst olika sätt att boota men blir inte så säker på hur jag skall göra.
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

Om du för har haft vista på datan, sen gjort en partion för ubuntu.
då skriver GRUB över windows bootloader ntldr, så du får välja under uppstart vilket os du vill starta.
för du har installerat på olika partioner eller diskar väl? så ja inte missförstår dig där.
på bilden under ser du hur det ska se ut nät du sätter på datan. bara att det är för äldre nu, men nästan samma ska det se ut.

http://img150.imageshack.us/img150/1682/grub4kt.jpg
Bild
jannee2

Inlägg av jannee2 »

Känner mig helkorkad.
Men
Var och när skriver jag
GRUB över windows bootloader ntldr?
jannee2

Inlägg av jannee2 »

Windows hjälpfunktion förstod inte heller vad bootloader var för något.
mumse
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av mumse »

Hallå ! Är själv supernoob på Ubuntu men hoppas jag kan hjälpa till.... :-\

Om inte Jag missuppfattat allt så undrar du över hur du skall få in Grub så du kan välja om du vill starta Ubuntu eller Vista?

1. Starta live cd:n
2. Klicka på ikonen på skrivbordet som heter "Install" eller "Installera"
3. Svara på frågorna: Vilket språk du vill ha på Ubuntu, vilken tidzon du befinner dig i samt vilken tangentsbordslayout du vill ha samt om du vill överföra div. inställningar från Vista. Sen startas partitoneringsverktyget , där väljer du vart du vill installera Ubuntu. sen behöver du inte göra så mycket mera än att luta dig tillbaka och låta datorn göra resten: Grub installeras automatiskt om man inte aktivt väljer bort den. När du sen startar upp datorn efter installationen kommer du till Grub innan något OS startar och där väljer du vilket du vill ha igång.

För att välja vilket OS som skall ligga som Default i Grub installerar du med "Synaptic Package manager" (System/Administration/Synaptic package manager) paketet "startupmanager" som du sen hittar under System/Administration.

Hoppas korvspadet är lite klarare..... :D
Compaq EVO N160
Användarvisningsbild
zenbios

Inlägg av zenbios »

jannee2 skrev: Windows hjälpfunktion förstod inte heller vad bootloader var för något.
ntldr är windows bootloader, GRUB är en för linux, LILO en annan.
kolla om du får ordning på det med vad mumse skrev, annars skriv igen bara.
Bild
jannee2

Inlägg av jannee2 »

Ett stort fel gjorde jag när jag inte förstod att man skulle köra istallationen av  ubuntu direkt när  nerladdningen  in  det fria utrymme som skapats genom krympningen av windowspartitionen var klar. För att sedan komma åt detta fick jag köra in ubuntuskivan igen. Installationen gick nu bra. Vid omstart försökte jag få igång windows. Jag hade två likadana att välja mellan . Sedan bröt det totala kaoset ut. Nu står datorn och tuggar hp file backup wizard. Det står angivet aatt det ä en process som kan ta några minuter. Jag kan lätt räkna ut att det kommer att ta timmar. Det blir spännande att se vad man kan göra med datorn när detta är klart. Windows vista är tydligen gjort för att vara superalergiskt mot allt annat. Återkommer från fronten efter eld upphör.
jannee2

Inlägg av jannee2 »

Uppgivet.
Köpte datorn med Vindows vista installerat.
Kan inte starta det längre.
Det blir nog till att köpa ett vistaprogram i morgon.
Hur det känns vill jag inte skriva om.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

jannee2 skrev: Vid omstart försökte jag få igång windows. Jag hade två likadana att välja mellan . Sedan bröt det totala kaoset ut. Nu står datorn och tuggar hp file backup wizard. Det står angivet aatt det ä en process som kan ta några minuter. Jag kan lätt räkna ut att det kommer att ta timmar. Det blir spännande att se vad man kan göra med datorn när detta är klart. Windows vista är tydligen gjort för att vara superalergiskt mot allt annat. Återkommer från fronten efter eld upphör.
Det du verkar ha gjort är att du kört igång Vistas recoverypartition, dvs den du använde för att installera Vista. Frågan är vad som hänt. Kan du fortfarande starta upp Ubuntu så kör kommandot sudo fdisk -l (l = litet L) i terminalen. Annars kan du göra det via din Live CD.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

jannee2 skrev: Uppgivet.
Tråkigt det där med att du tappade Vista.    Det hjälper ju inte nu att förklara hur du skulle gjort.  Hur enkelt det än är tänkt att vem som helst ska kunna installera Ubuntu så kan det tydligen gå snett. Att installera Ubuntu då man redan har ett operativsystem i datorn kan gå snett. 
För nybörjaren är det tänkt att Ubuntu själv ska partitionera hårddisken , om man väljer det alternativet under install.  Då krymper Ubuntu partitionen med Vista till ca 50% och använder resten till Ubuntu.
Jaja. Köpte du datorn begagnat eftersom du inte har Vista-skivan?
Själv kör jag XP eftersom jag tycker att Vista är trög och tar stor plats.
En skiva är ett måste eftersom det för eller senare blir knas och man måste ominstallera
    Lycka till.
zodi

Inlägg av zodi »

Turbo skrev:
jannee2 skrev: Uppgivet.
Tråkigt det där med att du tappade Vista.    Det hjälper ju inte nu att förklara hur du skulle gjort.  Hur enkelt det än är tänkt att vem som helst ska kunna installera Ubuntu så kan det tydligen gå snett. Att installera Ubuntu då man redan har ett operativsystem i datorn kan gå snett. 
För nybörjaren är det tänkt att Ubuntu själv ska partitionera hårddisken , om man väljer det alternativet under install.   Då krymper Ubuntu partitionen med Vista till ca 50% och använder resten till Ubuntu.
Jaja. Köpte du datorn begagnat eftersom du inte har Vista-skivan?
Själv kör jag XP eftersom jag tycker att Vista är trög och tar stor plats.
En skiva är ett måste eftersom det för eller senare blir knas och man måste ominstallera
    Lycka till.
Oftast får man inte vista skivan till utan man får en partion som man installerar ifrån. Och således står ens vista nyckel på baksidan av datorn :)!

När jag bootar har jag också 2 alternativ, en är för reinstall och en är för installerade vista. Om man nu väljer reinstall så kommer den att fråga frågor först innan man fortsätter vad jag vet. Detta är dock på Sony.
jannee2

Re: Windows vista + Ubuntu på samma dator

Inlägg av jannee2 »

Hamnar tummen på styrplattan händer det vad som helst.
Hos hp lovade man att skicka vista skivor. en 5 - tio dagar skulle det ta.
Därför skaffade jag en fabriksny windows vista home basic -
Tyvärr kan jag inte hitta där hur man krymper partitionen.
Men nu har jag ju även fått veta att Ubuntuskivan 7.10 skall klara av detta automatiskt så det är väl bara att stoppa i den igen.????
Trots allt tjosan så tycker jag bättre om vista home basic en snurriga vista business.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Windows vista + Ubuntu på samma dator

Inlägg av Hund »

System / Administration / Partition Editor, det finns på både Live-skivan och på det installerade Ubuntu.

Gparted har även en Live-CD som är väldigt nätt och snabb om man inte vill dra igång en Live-CD med Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"