Har ni uppgraderat till 6.10?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
ubuntero

Inlägg av ubuntero »

Hej friends,

Jag kör Dapper forfarande, den är superstabilt och jag är latt för en ny installation, och orolig för uppgradering (har många inställningar i Dapper).

am I missing something med Edgy? isf vad?

Eller är det helt ok att vänta på "Feisty Fawn" (the next Ubuntu 7.04 ) ?

I apreciate your comments :)

MVH
Ubuntero
Next time you think you're perfect,
try walking on water.
Användarvisningsbild
weaver73
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av weaver73 »

Jag uppgraderade till 6.10, relativt problemfritt. Men det hela kändes inte riktigt rätt, varför vet jag inte, så efter ett par dagar så blev det 6.06 igen. Allt jag behöver fungerar utmärkt i Dapper så jag håller fast vid det ett tag till.

Men Edgy fungerade bra även på min gamla burk men jag har ännu inget behov av det.

-W-
- Ubuntu User # 9002 -
- Linux User # 435415 -
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Har uppgraderat och det funkar fint. Gjorde det för att jag inte var riktigt nöjd med hur mina musikprogram fungerade och hoppades på förbättringar. Och visst har jag upplevt att JACK rapporterar förre XRUNS nu och därför är jag nöjd. Tack och lov slapp jag göra om allt när jag uppgraderade, mina inställningar fanns kvar och det mesta var som vanligt men det ska man ju inte ge sig tusan på.

Är man redan nöjd finns det egentligen ingen anledning att uppgradera! Skillnaderna är inte så omvälvande. Man ska inte laga det som inte är trasigt. :)
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Limen
Kontakt:

Inlägg av Limen »

Jag vågar inte byta. Har för mycket filer och inställningar jag inte vill gå miste om. Jag väntar nog till nästa "stabila" version.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om du tänker göra en uppgradering till en nyare version, t.ex. 7.04 så måste du göra en uppgradering först till 6.10.
Om de nu råkar fixa en direkt uppgradering kan man ju hoppas, men hittills har uppgradering krävt stegvis metod.

6.10 kommer att vara bra i april 2007 så då bör det vara mindre risk att något går fel. Sedan är det en annan sak vad 7.04 åstadkommer vid en uppgradering :D
zoddic

Inlägg av zoddic »

Jag uppgraderade från dapper till edgy och det pajjade hela systemet. Gjorde en clean install efter det och nu funkar det dock klockrent.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag måste säga att jag känner lite som weaver73 och att Ubuntu "Edgy Eft" 6.10 inte kändes riktig rätt. Det har ett flertal fina förbättringar och nyare versioner av program och känns stabilt. Dock så tycker jag att Dapper Drake känns stabilare och mer marknära än Edgy Eft (som ger en mycket för pengarna ;). Jag tänker inte byta tillbaka till DD dock, utvecklingen går framåt och jag vill se den på bästa (stabila) plats ;)
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Samma sak som för Zoodic. Uppgraderingen funkade inte rikigti så det fick bli en ny reninstallastion av Edgy, Nu funkar det mesta felffritt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Och ni som stöter på problem ta en titt på tråden: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=2566&p=1

och använd dessa kommandon, de funkade för mig:
sudo apt-get clean
Rensar upp bland gamla nedladdning och frigör diskutrymme.
sudo dpkg --configure -a
Ã…terstartar installationsprocessen om den blivit avbruten
sudo apt-get dist-upgrade
Uppgraderingen, du får en lista över det finns att uppgradera. Om uppgraderingen blivit
avbruten eller bara delvis genomförd så startar man om med detta.
sudo apt-get update
Kontrollerar om det finns uppdateringar/uppgraderingar
sudo apt-get -f install
Reder ut svåra beroendekonflikter och skapar ett väldefinierat läge för apt/synaptic.
Det GÃ…R att fixa en trasig uppgradering i Ubuntu. ;)
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Inlägg av Martin Olsson »

Jag väntar lite och låter andra ta smällarna. :D

Egoist? - Nä
Feg? - Ja
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
ubuntero

Inlägg av ubuntero »

Thanks for your comments guys.

Skillnaden mellan Breezy och Dapper var ganska stor, och en självklarhet att man borde uppgradera. Men det verkar inte så mellan Dapper och Edgy eller?. Dessutom DD är long term supported.
Next time you think you're perfect,
try walking on water.
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

Spelar in tv med Xdtv från mitt tv-kort. Den schemaläggande inspelningen ville inte funka i 6.10 men funkar felfritt i 6.06. Ingen aning varför. Annars var ju en skillnad att hela systemet startade snabbare med 6.10.
Alltså: Tillbaks i Dapper som fyller alla mina behov och avvaktar med uppgraderingen.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Stefan

Inlägg av Stefan »

Jag har uppgraderat. Det mesta verkar bra, men små problem finns, bland annat med tilldelade rättigheter.
Så bäst är det kanske att vänta om man inte har speciella behov. Jag själv ville ha firefox 2.0 via ubuntu om det
nu spelade någon roll.

Hälsningar Stefan
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Jag har uppdaterat, från clean. Hade ingen ubuntu innan så det var inte mycket att välja på! ;)

Men jag har en fråga; Ubuntu versionerna har så konstiga namn; Breezy, Dapper och Edgy. Vad betyder alla dessa, är det bara kosntiga ord, eller är det något afrikanskt tjafs igen, eller vad är det! :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

De är bara smeknamn för olika versioner. Nästa heter någonting i stilen Feisty Fawn, namnen går numera i alfabetisk ordning.

6.10 betyder år 2006 och månad 10, nästa kommer att vara 7.04 så de går på det viset. :)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Ok... Tänk dig ett antal debiannördar som sitter i en chattkanal och pratar om den nya distributionen de ska skapa, med det oerhört fåniga namnet Ubuntu (jag tror de hade bytt namn från NoNameYet vid det här tillfället). Samma dag som Gnome släpps (om jag inte fattat fel) ska de släppa en "stabil" distribution med den nya Gnome-versionen (som ska paketeras och "testas" på den här tiden) och i övrigt samma paket som i Debian Unstable (med andra ord de icke-testade. De ska fungera när Ubuntu släpps).

Någon suckar och säger att det de bygger kommer att vara fullt av vårtor och andra ojämnheter. Mark Shuttleworth svarar med att "då får vi väl kalla den här versionen för Warty Warthog!". Alla skrattar åt skämtet, och det fastnar. Nästa version kallar de för Hoary Hedgehog. Temat är alltså verb följt av djurnamn, och djurnamnet slutar på -hog. När versionen efter det kom tänkte de kalla den för Grumpy Groundhog (jag hade ingen aning om att det fanns så många -hog-djur!), men eftersom den versionen faktiskt såg ut att bli riktigt vettig passade liksom inte namnet. De kallade det därför för Breezy Badger, bestämde sig för att skippa -hog-temat, och köra i alfabetisk ordning.

Verbet är alltid en slags förutsägelse inför nästa version, och i Marks announce-mail berättar han alltid om planerna inför nästa version, baserat på främst verbet: först en vårtig, äcklig version, sedan en som bara var väldigt hårig. Efter det kom en vindig (medvind?), följd av en praktfull (även om somliga påstår att dapper betyder bög :/ ). Den senaste är en som lever mer på gränsen, och nästa kommer att bli modig. Djurnamnet har lite med förutsägelsen att göra (drake är en andhane, eft är en outvecklad ödla t ex), men inte lika mycket. Snart (vilket det har varit i 1-2 år nu) kommer även Grumpy Groundhog att släppas på riktigt. Grumpy Groundhog kommer att vara Extremt instabilt, och i princip använda den senaste utvecklingskoden från uppströmsutvecklarna hela tiden. Med andra ord låter det som om Grumpy kommer att bli kroniskt trasigt :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote=""ozamosi""]De kallade det därför för Breezy Badger, bestämde sig för att skippa -hog-temat, och köra i alfabetisk ordning.[/quote]
Men var har dom gjort av c? :P

Jag tog mod till mej och uppgraderade till edgy igår.Lite strul först med xorg, men nu tuffar det på bra, bättre än med dapper. :)
Jag passade på att installera gnome också, det verkar ha hänt en hel del sen jag använde det senast, det är ju riktigt trevligt. :D Får se vilket jag föredrar, gnome eller kde, när jag kört ett tag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]Får se vilket jag föredrar, gnome eller kde, när jag kört ett tag.[/quote]
Jag har själv både Gnome och KDE installerat men Gnome är mer "distinkt"....
Lite mer jobb men smartare på nåt sätt...kör istället vissa KDE applikationer i gnome.

Hursomhelst riktigt råstabilt trots misshandel av en användare som kör
Windoze taktik för mycket...:D

Lite mer om Ubuntu o namn....

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28 ... ibution%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28ideology%29

Mark Shuttleworth
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Shuttleworth

Och hans blog som är bra läsning:
http://www.markshuttleworth.com/

Tycker verkligen om hans visioner...:)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

[quote="vulfgar"][quote=""ozamosi""]De kallade det därför för Breezy Badger, bestämde sig för att skippa -hog-temat, och köra i alfabetisk ordning.[/quote]
Men var har dom gjort av c? :P[/quote]
Kom själv på ett verb och ett djur som börjar på c, och som utstrålar genomarbetadhet ;)
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

Crystal Coyote ?

och borde det inte vara ett adjektiv?
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"