Ok... Tänk dig ett antal debiannördar som sitter i en chattkanal och pratar om den nya distributionen de ska skapa, med det oerhört fåniga namnet Ubuntu (jag tror de hade bytt namn från NoNameYet vid det här tillfället). Samma dag som Gnome släpps (om jag inte fattat fel) ska de släppa en "stabil" distribution med den nya Gnome-versionen (som ska paketeras och "testas" på den här tiden) och i övrigt samma paket som i Debian Unstable (med andra ord de icke-testade. De ska fungera när Ubuntu släpps).
Någon suckar och säger att det de bygger kommer att vara fullt av vårtor och andra ojämnheter. Mark Shuttleworth svarar med att "då får vi väl kalla den här versionen för Warty Warthog!". Alla skrattar åt skämtet, och det fastnar. Nästa version kallar de för Hoary Hedgehog. Temat är alltså verb följt av djurnamn, och djurnamnet slutar på -hog. När versionen efter det kom tänkte de kalla den för Grumpy Groundhog (jag hade ingen aning om att det fanns så många -hog-djur!), men eftersom den versionen faktiskt såg ut att bli riktigt vettig passade liksom inte namnet. De kallade det därför för Breezy Badger, bestämde sig för att skippa -hog-temat, och köra i alfabetisk ordning.
Verbet är alltid en slags förutsägelse inför nästa version, och i Marks announce-mail berättar han alltid om planerna inför nästa version, baserat på främst verbet: först en vårtig, äcklig version, sedan en som bara var väldigt hårig. Efter det kom en vindig (medvind?), följd av en praktfull (även om somliga påstår att dapper betyder bög :/ ). Den senaste är en som lever mer på gränsen, och nästa kommer att bli modig. Djurnamnet har lite med förutsägelsen att göra (drake är en andhane, eft är en outvecklad ödla t ex), men inte lika mycket. Snart (vilket det har varit i 1-2 år nu) kommer även Grumpy Groundhog att släppas på riktigt. Grumpy Groundhog kommer att vara Extremt instabilt, och i princip använda den senaste utvecklingskoden från uppströmsutvecklarna hela tiden. Med andra ord låter det som om Grumpy kommer att bli kroniskt trasigt