3G modem Huawei 220, Tele 2 [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
3G modem Huawei 220, Tele 2 [LÖST]
Någon som har fått igång 3G modemet Huawei 220?
Jag hittaden här sidan http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... frn-3.html
Där länkas det till den här sidan med rivrutiner: https://forge.vodafonebetavine.net/frs/ ... -versionen
Men där finns massor med filer.. hur ska man veta vad man ska välja?
Jag hittaden här sidan http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... frn-3.html
Där länkas det till den här sidan med rivrutiner: https://forge.vodafonebetavine.net/frs/ ... -versionen
Men där finns massor med filer.. hur ska man veta vad man ska välja?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 27 gånger.
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: 3G modem Huawei 220, Tele 2
Väljer du den senaste stabila versionen bör det vara den här filen: https://forge.vodafonebetavine.net/frs/download.php/76/vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
-
Ok.
Nu försöker jag installera den på en dator med Xubuntu, men får felmeddelandet " Error: Dependency is not satisfiable: python-gnome2-extras" från "package installer" när jag försöker öppna filen vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb.
Försökte även med vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.16_i386.deb och får då felmeddelandet " Error: Dependency is not satisfiable: python-twisted "
Nån som vet vad man ska göra då?
Nu försöker jag installera den på en dator med Xubuntu, men får felmeddelandet " Error: Dependency is not satisfiable: python-gnome2-extras" från "package installer" när jag försöker öppna filen vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.17_i386.deb.
Försökte även med vodafone-mobile-connect-card-driver-for-linux_1.99.16_i386.deb och får då felmeddelandet " Error: Dependency is not satisfiable: python-twisted "
Nån som vet vad man ska göra då?
Installera paketet python-gnome2-extras från pakethanteraren innan du försöker installera DEB-filen så ska det lösa sig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
ok,.. men jag hittar bara " python-gnome2 " och " python-gnome2-desktop " där.. Jag övar lite nu för att sedan installera xubuntu och 3g modem på en dator som inte har tillgång till internet i nuläget, så jag behöver ha med mig eventuella extra filer på skiva eller usb minne. Är python-gnome2-extras något jag behöver ladda ner och ta med mig? Var kan man få tag i det?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
ok, nu blev det ännu mer problem.. då frågades det efter libgda2-3 som jag laddade ner, då frågades efter libgda2-common, sen libgdl-1-0 och sen libgdl-1-common som i sin tur frågade efter föregående libgdl-1-0 som inte gick att installera eftersom libgdl-common inte gick att installera.. det blir rundgång där ju... Hur göra nu? Kan man ladda ner och installera alla dom där filerna samtidigt?
- HenrikAn
En dum fråga, men väljer du att öppna debfilen i GDebi? Då ska ju alla beroenden installeras automatiskt.
Möjligen kan det uppstå konflikter om du använder någon "konstig" programvara från något eget förråd?
Möjligen kan det uppstå konflikter om du använder någon "konstig" programvara från något eget förråd?
- John Gilmore
- John Gilmore
-
jaha.. nä jag dubbelklickade bara på filen. Är GDebi ett program som man ska öppna först då? finns det i Xubuntu? Laddar det automatiskt ner beroenden från nätet då?
Iåsfall blir det problem.. för det är modemet jag ska installera, och innan jag har gjort det så kommer jag ju inte ut på nätet. Jag ska hjälpa en kompis som har skaffat ett 3G huawei 220 modem. Det finns ett "vanligt" modem i datorn, men det fungerar bara i windows. win-modem heter det tydligen, och har inte gått att få igång. Men man kanske måste få igång det först iallafall då?
Iåsfall blir det problem.. för det är modemet jag ska installera, och innan jag har gjort det så kommer jag ju inte ut på nätet. Jag ska hjälpa en kompis som har skaffat ett 3G huawei 220 modem. Det finns ett "vanligt" modem i datorn, men det fungerar bara i windows. win-modem heter det tydligen, och har inte gått att få igång. Men man kanske måste få igång det först iallafall då?
- HenrikAn
Njae, i firefox väljer du att öppna deb-filen med GDebi som bör vara default i filhämtar-rutan som dyker upp när du klickar på filen.
Men har du inte någon internetuppkoppling är det förstås knepigare. Som du ser på min andra bild ovan fattades det ytterligare 13 paket som du i så fall måste ladda ner på ett usb-minne eller så för att kunna installera på den oanslutna datorn... (Ett tips för att slippa sitta med firefox och ladda ner varje enskild deb-fil är att kolla vilka paket som saknas och sedan installera allt på din dator. Så länge som du inte rensar finns sedan alla dessa paket under /var/cache/apt/archives/, bara att plocka dom som behövs till usb-minnet.)
Men har du inte någon internetuppkoppling är det förstås knepigare. Som du ser på min andra bild ovan fattades det ytterligare 13 paket som du i så fall måste ladda ner på ett usb-minne eller så för att kunna installera på den oanslutna datorn... (Ett tips för att slippa sitta med firefox och ladda ner varje enskild deb-fil är att kolla vilka paket som saknas och sedan installera allt på din dator. Så länge som du inte rensar finns sedan alla dessa paket under /var/cache/apt/archives/, bara att plocka dom som behövs till usb-minnet.)
- John Gilmore
- John Gilmore
-
Ok, jo det var GDebi som kom fram när jag klickade på filen, men det ser inte ut exakt som på bilden. Jag använder Xubuntu 7.10 nu, vad använde du?
Den talar inte om hur många filer som fattas, först säger den bara python-gnome2-extras, sen när man har fixat den så frågar den efter nästa och så vidare tills jag kom till en fil där den frågade efter föregående fil som jag redan hade installerat.. så där blev det rundgång ...
På Ubuntu lyckades jag installera 3G modemet snabbt utan problem. Skulle man kunna hitta alla filer som finns i ubuntu och flytta över alltihop till xubuntu?
Den talar inte om hur många filer som fattas, först säger den bara python-gnome2-extras, sen när man har fixat den så frågar den efter nästa och så vidare tills jag kom till en fil där den frågade efter föregående fil som jag redan hade installerat.. så där blev det rundgång ...

På Ubuntu lyckades jag installera 3G modemet snabbt utan problem. Skulle man kunna hitta alla filer som finns i ubuntu och flytta över alltihop till xubuntu?
-
nu har problemet med de 2 filerna som hänvisar till varandra löst sig, filerna har uppdaterats på sidan jag laddade ner dom från, det kom nya versioner ikväll som går att installera. får se hur resten går nu...
-
LÖST!
Nu har jag fått in alla filer i datorn som behövdes, och nu skriver jag det här via 3G modemet Huawei 220 och tele2 och Xubuntu för första gången!
Tack alla för hjälpen. Jag ska gå genom allt en gång till sen och skriva ner en lista på alla filer som behövs.
Nu har jag fått in alla filer i datorn som behövdes, och nu skriver jag det här via 3G modemet Huawei 220 och tele2 och Xubuntu för första gången!
Tack alla för hjälpen. Jag ska gå genom allt en gång till sen och skriva ner en lista på alla filer som behövs.
Re: 3G modem Huawei 220, Tele 2 [LÖST]
"Device setup not completed "
Detta felmeddelande får jag när jag försöker köra igång Huawei-modemet.
" needs at least serial ports to communicate " står det.
Detta felmeddelande får jag när jag försöker köra igång Huawei-modemet.
" needs at least serial ports to communicate " står det.
Tyvärr är problemet fortfarande olöst för mig.
Det skulle vara fint att få reda på vilka filer som måste vara med.
Det skulle vara fint att få reda på vilka filer som måste vara med.
-
ursäkta att jag inte har varit här på ett tag.
Dom filerna som behövs är:
python-twisted-web
python2.4-minimal
python-twisted-words
python-twisted
libgda3-common
python-serial
python-twisted-runner
python-crypto
libgdl-1-common
libgdl-1-0
python-tz