Hallå igen! Har problem med en Extern disk i NTFS

HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

SV: Hallå igen! Har problem med en Extern disk i NTFS

Inlägg av HakanS »

Får man fråga varför du använder NTFS om du har en Mac?
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
dragontrumpetare

Inlägg av dragontrumpetare »

Javisst, frågar du på bara he he.

Jo, men jag har ju ingen MAC. Har en helt vanlig PC med Vista Premium (HP Pavilion) som just nu är på Reparation, därför har jag NTFS som filformat i disken. Sedan har den nu varit borta väldigt länge, och jag har sådan data abstinens, så jag har helt enkelt installerat min Playstation 3 med Linux Ubuntu Gutsy 7.10 och nu upptäckt hur dålig den är på att hantera externa diskar överhuvudtaget. Min PS3 har iallafall i skrivande stund frysit 4 gånger. (Ubuntus operativsystem alltså)
dragontrumpetare

Inlägg av dragontrumpetare »

Hur får man reda på vilken Kernel version man har? Har börjat upptäcka orsaken till vad som gör att hårddisken pajjas av Linux. Det är att linux inte väcker hårddisken, innan den börjar läsa informationen, utan linux försöker läsa information när hårddisken är i sleepmode. Western Digital och många andra märken går ju i sleep mode för att spara ström. XP, och Vista väcker ju dessa innan läsning. Linux har tyvärr en bugg i någon kernel, vad jag luskat ut. Skall kunna fixa med denna:  Linux kernel 2.6.24  Någon som vet hur man kan få tag på den?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"