Grafiskt .iso .bin .img Program för upppackning.

sniffer

Inlägg av sniffer »

SOm sagt så söker jag ett grafiskt program för upppackning av inages-filer då de offa skiter sig med ett de är .bin osv och funakr sit att konvertera till iso offtast och att allt blir lättare med grafiskt program för detta.
Någon som känner till sådant. Är ju mycket med images-filer nuförtiden som man måste packa upp, mounta osv.. Bara jag ens kan packa upp dom så är jag nöjd.. Hjälp Hjälp !
Ramon
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Ramon »

Du kan öppna iso-filer med Archive Manager. Jag har inga bin och img filer, men testade med iso och det funkar att öppna det där och extracta. Högerklicka på filen och välja Open with, sen under Utiities har du Archive Manager. Ligger med i Ubuntu från start.
sniffer

Inlägg av sniffer »

ok men skulle vara smidigare med ett program som även tog .bin .img osv..
Okänd

Inlägg av Okänd »

Man kan göra .iso av en .img genom att ändra ändelsen från .img till .iso :) Har funkat för mig hittills.

Med .bin var det värre, men jag har för mig att med k3b, som finns i Synaptic kan man "omvandla" .bin till .iso (dacovale har gjort det) http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1472

Där pratas det också om bchunk som inte funkade för dacovale men prova själv, den rekommenderar många för det ändamålet som t.ex. i tråden http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... xtract+bin
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

ifall du kör edgy, så finns ju alltid CDemu 0.8.

Välkommen till alcohol 120 for linux.... :)
(ok, så kanske inte riktigt, men det är iaf bättre än att konvertera till och loopa iso-bilder)
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

och slutligen om du nu vill konvertera istället (det är enklare med helt grafiska vertyg när man är ny) så använd KIso istället för min krångelväg med k3b som petri0 länkade till.
Både KIso och k3b är KDE-program dock, så var beredd på att få installera en hel del extra sidopaket när du väljer att installera dem.

KIso installeras med synaptic, eller med

Kod: Markera allt

sudo aptitude install kiso
EDIT: Kiso både konverterar, packar upp och bränner. (de två senare tror jag dock gäller enbart .iso, men med tanke på nr 1 så är det ju inget problem....)
Errare humanum est
sniffer

Inlägg av sniffer »

Kiso verkar aningen buggugt eller va man nu skall säga. När jag valt min bin-fil och trycker ok så kommer de bara ett litet ljud och sen händer de inget mera.. Och skall jag konvertera en img så blir img-filen som nu är en iso värdelös efter konverteringen. Ã… föröker jag öppna iso-filen i programmet sen så stängs programmet ner.. Hmm vins de inget vettigare program eller är alla så här jobbiga eller hur löser jag de ?
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Kontakt:

när du väljer bin-filen, så konverteras den automatiskt och placeras brevid bin-filen (med samma namn).
Img har jag inte försökt konvertera själv, så det vet jag inget om.
Och för mig funkar det utmärkt när jag öppnar iso-filer.

Har du prövat att starta programmet från terminalen?
Om du gör det, kan du se programmets felmeddelanden i terminalen. Kanske kan vi lista ut vad de betyder.
Errare humanum est
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"